تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/ هفته پر خبر از مسجد
کد خبر: 3843402
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱
بر خط جامعه؛

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/ هفته پر خبر از مسجد

گروه جامعه ــ برگزاری کمپین‌های «بوی ماه مهر» در سراسر کشور و آماده‌شدن مدارس و دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی، بسیج شدن امکانات و نیروهای مردمی برای برگزاری هرچه‌ باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین و اقدام قوه قضائیه برای راه‌اندازی طرح «هر مسجد یک حقوقدان» از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/ هفته پر خبر از مسجد

به گزارش ایکنا؛ برگزاری کمپین‌های «بوی ماه مهر» در سراسر کشور و آماده‌ شدن مدارس و دانش‌آموزان برای شروع سال تحصیلی و بسیج شدن امکانات و نیروهای مردمی برای برگزاری هرچه‌ باشکوه‌تر پیاده‌روی اربعین مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

 در این هفته همچنین خبرهای مهمی درباره مسجد منتشر شد. اقدام قوه قضائیه برای راه‌اندازی طرح «هر مسجد، یک حقوقدان»، فراخوان هفتمین جشنواره ایده‌پردازی مسجدی، نشست «اقتدار اجتماعی مسجد» با حضور پرشمار فعالان فرهنگی و مسجدی و نیز تصمیم کمیته امداد برای ترویج نیکوکاری با رویکرد مسجدمحوری، از رویدادهایی هستند كه انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد را بیشتر می‌کند. باید منتظر بمانیم تا مشخص شود این مرکز چه برنامه مدونی برای بهره‌وری از ظرفیت موجود را مد نظر دارد.

در بسته خبری «برخط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار و سوژه‌های گروه اجتماعی را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

افزایش خودشیفتگی در جامعه ایران!

حمید بهرامی‌زاده، روانشناس و مدرس دانشگاه این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح ریشه‌های رفتارهای مبتنی بر خودخواهی در جامعه پرداخت و اظهار کرد: در جامعه ما فرهنگ انتقادپذیری رشد نکرده است و زمانی که فردی بنابر تجربه شخصی به اعتقاد خاصی می‌رسد، دست برداشتن از آن باور برایش سخت شده و تلاش می‌کند نظر خود را به کرسی بنشاند و همین امر در قبول نداشتن دیگران ریشه دارد.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

وی در تشریح ریشه‌های نبود قدرت انتقادپذیری در بیشتر افراد جامعه گفت: هر انتقادی در جامعه به جای بهبود شرایط و سازنده بودن موجب خشم افراد می‌شود؛ این خودخواهی‌ها از صف نانوایی گرفته تا اماکن عمومی‌ مثل اتوبوس، تاکسی و حتی در رسانه‌ها و سخنان و رفتار مسئولان و ... مشهود است و همه دیدگاه خود را تنها دیدگاه درست می‌دانند که حاضر نیستند از آن دست بردارند.

این روانشناس کشورمان به نگاه تاریخی غالبی که در کشور ما وجود دارد نیز اشاره کرد و افزود: حتی با نگاه به روزنامه‌های قدیمی، روند حکومت‌های قبلی و ضرب‌المثل‌های رایج در جامعه می‌توان رگه‌های خودخواهی‌ها را در تاریخ کشور دید.

مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

شروط ایران برای راه‌اندازی مجدد عمره

رئیس سازمان حج و زیارت، این هفته در نشست خبری مشترک خود با نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، ضمن تشریح ابعاد حج 98 در پاسخ به سؤالی مبنی بر شرایط راه‌اندازی عمره محدود اظهار کرد: قریب شش میلیون ایرانی منتظر سفر عمره هستند. بدین منظور با وزارت حج عربستان مذاکراتی را انجام دادیم و سه شرط را برای از سرگیری عمره مطرح کردیم.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

وی افزود: اولین شرط که در همه مذاکرات مطرح می‌شود بحث عزت بود. وزیر حج عربستان نیز با طیب خاطر اطمینان داد که عزت را تأمین می‌کنیم. پیشنهاد دوم ما این بود که علاوه بر راه‌اندازی دفتر حافظ منافع در دو کشور، کنسولگری ایران نیز در جده راه‌اندازی شود تا کارهای حقوقی و غیرسیاسی حج را انجام دهد. پیشنهاد دیگر ما برای از سرگیری عمره این بود که عربستان به گردشگران و زائران خود اجازه دهد که به ایران و شهری همچون مشهد مقدس سفر کنند.

رشیدیان تصریح کرد: فراموش نکنیم که عربستان برای ازسرگیری عمره به دنبال ما بود، چون برنامه دارند تا سال ۲۰۳۰ سالانه ۳۰ میلیون عمر‌ه‌گزار جذب کنند.

مؤلفه‌های عاطفه‌گرایی و عقل‌گرایی در مراسم مذهبی

حیرت‌انگیز است که در جامعه دینی ما پژوهش دینی اهمیت زیادی ندارد و کیفیت اجرای مناسک دینی، که نقش مهمی در سبک زندگی مردم دارند، مورد بررسی قرار نمی‌گیرند. مثلاً شاید با پژوهش‌های علمی و تحلیل‌های آماری بتوان بهره‌مندی از فرصت ماه رمضان، مناسک حج، نماز جماعت مساجد و عزاداری حسینی را بیشتر کرد.

ایکنا در راستای رسالت قرآنی خود که به معرفی کتاب‌های علمی و جامعه‌شناختی در حوزه دین می‌پردازد، پس از معرفی کتاب‌های «آئین‌های تلویزیونی و بازنمایی حزن و فرح مذهبی» و «تصوف ایرانی عزاداری عاشورا» به معرفی کتاب «عاطفه‌گرایی و عقل‌گرایی در مراسم مذهبی»(نشر آرما، ۱۳۹۷) پرداخت.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

در راستای بررسی و معرفی این کتاب از علیرضا قبادی، نویسنده اثر، که دکترای جامعه‌شناسی دارد و در مؤسسه تحقیقات و مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران فعالیت می‌کند دعوت به عمل آوردیم. محمدرضا پویافر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین و پژوهشگر خلاق حوزه جامعه‌شناسی دین، نیز به جمع ما اضافه شد تا نشستی صمیمی را برگزار کنیم. این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

از «بای» بسم‌الله تا «تای» تمت هیئت تراز اسلامی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه این هفته در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشا‌ره به ویژگی‌های هیئت تراز اسلامی و باید‌ها و نباید‌های آن گفت: اگر مکتب را به درخت تشبیه کنیم، اعتقادات، ریشه و آیین و مناسک و شعائر آن مکتب، تنه و شاخه درخت محسوب می‌شود. مسئله هیئت و عزاداری آئین و شعار هر مکتبی است و قطعاً این موارد را باید مطابق با ریشه و عقیده همان مکتب تبیین کنیم.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

وی با ذکر روایتی ادامه داد: شخصی به امام صادق(ع) گفت که من در کربلا بودم و در آنجا دیدم که عده‌ای در کنار تربت جد شهید شما، امام حسین(ع) جمع شده بودند، سوگواری می‌کردند و داستان کربلا را می‌گفتند و مرثیه‌سرایی می‌کردند. بعد از سخنان او، حضرت امام صادق(ع)، به دونکته مهم و اساسی اشاره می‌کنند که شاخصه‌های یک هیئت و عزاداری تراز اسلامی و قرآنی را برای ما به خوبی تبیین می‌کند. حضرت فرمودند: «خدا را شکر عده‌ای هستند که فضایل و حقایق ما را یادآوری می‌کنند و زشتی‌ها و ستم‌های دشمنان ما را بازگو می‌کنند».

این مصاحبه را اینجا بخوانید.

روز متفاوت بچه‌های اُتیسم

به گزارش ایکنا؛ گالری مهر، ‌۲۴ شهریورماه، یکی از متفاوت‌ترین و پرسروصداترین روزهای خود را سپری کرد. سروصدایی که هیچ کس را آزرده نکرد؛ هیچ کس در این گالری از اینکه پسر جوان بدون توجه به اطراف خود بلند بلند در حال خواندن متن است، پسر دیگری مدام واژه یا رفتاری را تکرار می‌کند، دختری که به همه بی‌توجه است و بچه‌هایی که بلند حرف می‌زنند یا کاملاً ساکت هستند تعجب نکرد و واکنش منفی نشان نداد.

این گزارش را اینجا بخوانید.

خطر برخی دوره‌های آموزشی ازدواج در مجرد ماندن جوانان

حجت‌الاسلام محمد برمایی، مشاور خانواده و مدرس دانشگاه این هفته در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ با اشاره به افزایش طول تجرد در کشور بین هفت تا دوازده سال، گفت: بدین جهت آموزش اصول زندگی مجردی امری ضروری محسوب می‌شود، چرا که اگر اکنون به دانشجویان و جوانان که خواهان زندگی مجرد هستند، اصول این زندگی را آموزش ندهیم، با استرس‌، اضطراب‌، مشکلات اجتماعی، جنسی و ... این سبک زندگی مواجه می‌شوند.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

این مشاور خانواده نسبت به تأثیر منفی کلاس‌های ازدواج بر جوانان هشدار داد و گفت: در بسیاری از کلاس‌های مربوط به ازدواج، جوانان به شدت کمال‌گرا می‌شوند و به دنبال این می‌روند که تمام معایب شخصیتی خود را اصلاح کنند که همین مسئله موجب تأخیری چند ساله در ازدواجشان می‌شود یا با شناخت خود به دنبال فردی با ویژگی‌های شخصیتی متعالی می‌گردند و ازدواجشان با مشکل مواجه می‌شود. پس در کلاس‌های ازدواج باید واقعیت‌های جامعه به جوانان گوشزد و جلوی کمال‌گرایی افراطی آنها گرفته شود.

این گفت‌وگوی خواندنی را اینجا بخوانید.

فقر ساقط‌‌کننده تکلیف نیست

مشکلات گسترده اقتصادی و فساد مالی در کشور بر اجزای زندگی مردم همچون دینداری، سلامت جسمی و روانی و خویشتن‌داری آنان تأثیر می‌گذارد اما لزوماً به کفر منجر نمی‌شود و دین هم نیز چنین مجوزی نداده‌ است؛ به نظر می‌رسد احیای اهمیت مسئولیت فردی در کنار مسئولیت اجتماعی، ضرورتی عاجل در جامعه رو به بحران ایران است.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

این گزارش متفاوت را اینجا بخوانید.

فراخوان هفتمین جشنواره ایده‌پردازی مسجدی اعلام شد

هفتمین فراخوان ایده‌های مسجدی(فام۷) به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد اعلام شد.

بنابر این گزارش، «نقش مسجد در بهبود سلامت اجتماعی»،‌ «نقش مسجد در امیدآفرینی»، «نقش مسجد در تشکیل دولت جوان حزب‌اللهی»، «نقش مسجد در ایجاد نشاط معنوی»، «نقش مسجد در نهادینه کردن اخلاق اسلامی»، «نقش مسجد در تسریع جهاد علمی»، «نقش مسجد در ارائه‌ سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «نقش مسجد در ایجاد روحیه مقاومت و افزایش عزت ملی»، «نقش مسجد در تحقق عدالت و مبارزه با فساد» و «نقش مسجد در رونق تولید» از محورهای این فراخوان است.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

مهلت ارسال آثار به این فراخوان ۱۵ دی‌ماه سال جاری، است و اعلام نتایج و اختتامیه‌ این جشنواره نیز در دهه فجر انجام می‌شود.

علاقه‌مندان برای ثبت و ارسال ارسال آثار خود در قالب مقاله، اینفوگرافی، موشن‌گرافی، فیلم کوتاه، مستند و پوستر می‌توانند به صفحه‌ هفتمین فراخوان ایده‌های مسجدی (فام۷) به نشانی www.masjed.ir/fa/fam مراجعه کنند.

«هر مسجد یک حقوقدان» و انتظارات از مرکز رسیدگی به امور مساجد

رئیس قوه قضائیه روز دوشنبه، ۲۵ شهریورماه، در جلسه شورای عالی قضایی با تأکید بر لزوم تسهیل دسترسی آزاد جامعه به اطلاعات و دانش حقوقی اظهار کرد: می‌توان با همکاری مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت فرهنگی قوه قضائیه و جامعه حقوقدانان و وکلای کشور، طرحی با عنوان «هر مسجد، یک حقوقدان» را به مرحله اجرا درآورد.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

علی بهادری جهرمی، رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران قوه قضائیه به سرعت از این طرح حمایت کرد و نوشت: در اولین گام‌ از اجرایی کردن این طرح ملی، از کلیه وکلا و کارشناسان رسمی مرتبط دعوت می‌کنم با مراجعه به سایت http://judiciarybar.ir/masjed و ‌تکمیل فرم مربوطه، ضمن اعلام آمادگی جهت همکاری در این طرح ملی، مسجد پیشنهادی خود را جهت ارائه خدمات حقوقی به مردم انتخاب کنند. آموزش، تعیین موضوعات محوری، شبکه‌سازی تخصصی وکلای عضو طرح و فعالسازی ظرفیت‌های طرح جهت پیگیری حقوقی مطالبات اجتماعی مردم از مراحل آتی اجرای طرح است و کمیسیون آموزش همگانی این مرکز این مأموریت را با جدیت پیش می‌برد.

با نگاهی به تجربه چند سال اجرای موفق طرح هر مسجد یک حقوقدان در برخی استان‌های کشور و نیز با توجه به راهبرد جدید قوه قضائیه برای استفاده از ظرفیت مسجد برای آگاهی‌بخشی حقوقی به مردم و عزم مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران برای تحقق این طرح ملی، انتظار می‌رود مرکز رسیدگی به امور مساجد، برنامه‌ریزی مقتضی و مناسب برای اجرای شایسته این طرح در خانه‌های خدا فراهم آورد.

این مرکز می‌تواند دست‌کم سه اقدام عملی برای ترویج و تثبیت این طرح در مساجد برنامه‌ریزی کند:

۱-راه‌اندازی سامانه‌ای برای ثبت نام از مساجدی که برای اجرای طرح «هر مسجد یک حقوقدان» آمادگی دارند؛ این سامانه می‌تواند مکمل سامانهhttp://judiciarybar.ir/masjed که از سوی مرکز وکلا راه‌اندازی شد، باشد
۲- پوشش رسانه‌ای و تهیه آرشیو صوتی و تصویری از اجرای این طرح در مساجد و بازنمایی شایسته آن در صداوسیما، خبرگزاری‌ها، مطبوعات و فضای مجازی.
۳- تدارک سلسله ‌نشست‌هایی برای تبیین اهداف و ضرورت این طرح و ایجاد سامانه‌ای برای نظرخواهی از مردم و ارزیابی کارایی طرح در بازه‌های زمانی مختلف.

در کنار این برنامه‌ریزی‌ها که حداقل انتظارها از متولی رسمی مساجد محسوب می‌شود، لازم است مرکز رسیدگی به امور مساجد، توجه بیشتری به مشکلات و گرفتاری‌های حقوقی مساجد و ائمه جماعت داشته باشد.

توسعه مراکز نیکوکاری با رویکرد مسجدمحوری

سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد این هفته با جمعی از علما و مراجع عظام تقلید در قم دیدار کرد.

وی در دیدار با مراجع عظام تقلید ضمن تأکید بر توسعه واحدهای ویژه بانوان کمیته امداد در سراسر کشور، اظهار کرد: در راستای مردمی کردن کمیته امداد، مراکز نیکوکاری با رویکرد مسجدمحوری در حال گسترش است.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

رایزنی برای تقویت اقتدار اجتماعی مساجد

سومین نشست از سلسله‌نشست‌های «گفت‌وگوهای فرهنگی به مثابه راهبرد حل مسئله» با موضوع «تقویت اقتدار اجتماعی مساجد» این هفته، ۲۶ شهریورماه در محل این ستاد و با موضوع «ایجاد جذابیت در فعالیت‌های مساجد و افزایش رویکرد اهالی مساجد به رفع مشکلات اجتماعی مردم» برگزار شد.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

دراین نشست حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی با اشاره به جایگاه مهم کارکرد اجتماعی مساجد اظهار کرد: اگر می‌خواهیم خانه‌های خدا، مساجد برقراری باشند، باید تلاش صورت گیرد که این پایگاه‌ها ارتباط خود را با اهالی پیرامونی مسجد حفظ کنند و در این زمینه لازم است بدانیم که چگونه باید جذابیت مساجد را افزایش دهیم و از ظرفیت آن استفاده کنیم.

بنابر این گزارش، در این نشست حجج اسلام تقی قرائتی، رئیس موسسه مسجد، حمیدرضا سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الله ذاکر، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، محمدصادق کفیل، معاون آموزش، پژوهش و فرهنگ بنیاد فرهنگی مهدی موعود(عج) و اصغر آیتی، رئیس مرکز فرهنگی نماز نیز حضور داشتند و به بیان دیدگاه‌هایشان در محور یادشده پرداختند.

همچنین جمعی از فعالان فرهنگی همچون محمود لولاچیان، رئیس بنیاد فرهنگی کوثر، سیداحمد زرهانی، عضو هیئت امنای ستاد اقامه نماز، محمود مظفر، قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور نیز در این نشست تخصصی به بیان دیدگاه‌ها و نظراتشان در حوزه «ایجاد جذابیت در فعالیت‌های مساجد و افزایش رویکرد اهالی مساجد به رفع مشکلات اجتماعی مردم» پرداختند.

اگر زائر اربعین هستید حتماً این مطلب را بخوانید

به گزارش ایکنا؛ سفر اربعین طی سال‌های اخیر با استقبال زیادی از سوی مردم ایران و سایر کشور‌های جهان مواجه شده، اما رواج برخی باور‌های غلط، برداشت‌های اشتباه از تغییر قوانین مربوط به سفر اربعین و نیز کم اطلاعی برخی زائران مشکلاتی را ایجاد کرده است که در این یادداشت به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

تکاپوی اول مهر در سراسر کشور/هفته پرخبر از مسجد

حذف ویزا، رایگان بودن سفر اربعین، دلایل لزوم ثبت نام در سامانه سماح و ... مسائلی هستند که عدم اطلاع دقیق زائران از آنها، موجب بروز مشکلاتی شده است که باید با اطلاع رسانی دقیق برطرف شود.

این یادداشت را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

captcha