تظاهرات سراسری مصری‌ها در اعتراض به سیسی
کد خبر: 3843492
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸

تظاهرات سراسری مصری‌ها در اعتراض به سیسی

گروه بین‌الملل ــ ساکنا‌ن برخی استان‌های مصر با حضور در میادین و خیابان‌های اصلی، برکناری عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور این کشور را خواستار شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیره نت؛ این  تظاهرات  شامگاه  جمعه، 29  شهریورماه، در استان‌های مختلف قاهره، جيزه، اسكندريه، غربيه، دقهليه، قليوبيه، بنی سويف، شرقيه و دمیاط برگزار شد.
 
شرکت‌کنندگان در این تظاهرات شعارهایی علیه سیسی سردادند و برکناری وی از ریاست جمهوری را خواستار شدند.

این تظاهرات که یادآور اعتراضات مردمی مصر در ژانویه سال 2011 میلادی است، از زمان روی کارآمدن عبدالفتاح سیسی، بسیار نادر و استثنائی بود و تظاهرکنندگان پایتخت توانستند خود را به میدان «التحریر»(آزادی) قاهره که نماد انقلاب 25 ژانویه است، برسانند.

تعامل نیروهای امنیتی با تظاهرکنندگان نیز متفاوت بود، به‌گونه‌ای که در میدان التحریر اقدام به پرتاب گاز اشک‌آور به سوی تظاهرکنندگان کردند و مسیرهای منتهی به میدان را بستند، اما در برخی مناطق، افسران و عناصر امنیتی، تظاهرکنندگان را به ادامه تظاهرات تشویق می‌کردند که به گفته برخی ناظران این مسئله ناشی از وجود اختلاف میان ادارات دولت سیسی است.

تصاویر و فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی نیز نشان می‌دهد که شرکت‌کنندگان در تظاهرات علیه «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر شعار می‌دهند و خواستار سرنگونی وی هستند. همزمان نیز در شبکه ارتباط جمعی توئیتر هشتگ «الشعب یرید اسقاط النظام» (مردم خواهان سرنگونی رژیم هستند) به شدت منتشر می‌شود.

پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک و توئیتر برخی در اعتراض به فساد حاکم در دولت مصر برای برگزار تظاهرات فراخوان داده بودند.

به گفته ناظران، این تظاهرات اگرچه هنوز به یک قدرت مردمی نرسیده است، اما موانع ترس و دیوار سکوتی را که سیسی آن را در سال‌های گذشته بنا کرده بود، شکست.

این تظاهرات در حالی در استان‌های مختلف مصر برگزار شد که عبدالفتاح سیسی عصر دیروز قاهره را به مقصد نیویورک جهت شرکت در نشست آتی مجمع عمومی سازمان ملل متحد ترک کرد.
 
انتهای پیام
captcha