هشت خصلتی که خداوند به بنده محبوبش الهام می‌کند
کد خبر: 3843651
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
حجت‌الاسلام انصاریان بیان کرد:

هشت خصلتی که خداوند به بنده محبوبش الهام می‌کند

گروه اندیشه ــ انصاریان ضمن تأکید بر اینکه در صورت ویران شدن اخلاق، ایمان و عمل هم ویران خواهد شد، بیان کرد: بر اساس فرمایش رسول اکرم(ص)، بستن چشم در برابر محارم مردم، ترس از خداوند عزوجل، حیا، تخلق به اخلاق صالحین، صبر، ادای امانت، راستگویی و سخاوت هشت خصلتی است که خداوند به بندگان محبوبش عطا می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ نخستین جلسه سخنرانی شیخ حسین انصاریان، به مناسبت دهه سوم ماه محرم، صبح امروز در حسینیه هدایت تهران برگزار شد. وی در ابتدای این جلسه اظهار کرد: حدود چهار سال قبل، از قول وجود مبارک رسول خدا(ص) روایتی را محضرتان ارائه کردم که بحث درباره آن روایت تمام نشد. به نظر نمی‌آید امسال هم بحث آن تمام شود. شیخ بهایی در 500 سال قبل روایت را شرح فوق‌العاده‌ای کرده است که شنیدنی است و بسیار مهم است. جهت روایت هم رشد دادن به اخلاق است و از مسائل فقهی و رساله‌ای چیزی ندارد.

وی افزود: اسلام ترکیبی از اعتقاد و اخلاق و عمل است. یقین بدانید تجربه امت اسلام بعد از درگذشت رسول الله(ص) ثابت کرده است که در صورت ویران شدن اخلاق، ایمان و عمل هم ویران خواهد شد. اخلاق پشتوانه ایمان و اعمال است. برای اینکه این مطلب را باور کنید یک آیه از سوره مبارکه توبه قرائت می‌کنم. ظاهراً از آیه استفاده می‌شود که پیامبر اسلام(ص) با همه وجود مردم مکه را، مخصوصاً سران شرک و کفر را به ایمان دعوت می‌کرد. آن‌ها می‌گفتند که به جای پاسخ دادن به دعوت تو، پول می‌پردازیم و مسجدالحرام را نو می‌کنیم. اگر این‌ها تواضع می‌کردند و دعوت پیامبر(ص) را گوش می‌دادند و در مقابل هدایت الهی فروتنی می‌کردند، هر پولی که برای تعمیر مسجد هزینه می‌کردند هفتصد برابر پاداش می‌گرفتند. در همین رابطه آیه نازل شد: «مَا کَانَ لِلْمُشْرِکِینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَسَاجِدَ اللَّهِ شَاهِدِینَ عَلَى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولَئِکَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خَالِدُونَ؛ مشرکان را نرسد که مساجد خدا را آباد کنند در حالى که به کفر خویش شهادت مى‏‌دهند آنانند که اعمالشان به هدر رفته و خود در آتش جاودانند»(آیه ۱۷).

تواضع؛ شرط قبولی اعمال

استاد اخلاق تصریح کرد: این جایگاه اخلاق است. کسی که نسبت به پروردگار فروتنی داشته باشد و خواسته‌های خداوند را قبول می‌کند، اگر نماز بخواند نمازش قبول است. در قرآن می‌خوانیم که اهل بیت (ع) سه روز روزه گرفتند، افطارشان هم نان خالی بود. هنگام افطار نان شان را انفاق کردند: «وَیُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْکِینًا وَیَتِیمًا وَأَسِیرًا إِنَّمَا نُطْعِمُکُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِیدُ مِنْکُمْ جَزَاءً وَلَا شُکُورًا». چنین خشوعی نسبت به پروردگار باعث می‌شود یک سوره به عنوان سوره انسان نازل شود. این جایگاه اخلاق است. رئیس یک قبیله‌ای به مدینه آمد و به خدمت پیامبر (ص) عرض کرد که خودم و کل قبیله‌ام آماده‌ایم مسلمان شویم، به شرطی که قول بدهی بعد مردنت مرا به عنوان جانشین خودت معرفی کنی. پیامبر (ص) به او فرمود من عبد پروردگارم و تعیین جانشین، کار من نیست.

مفسر قرآن کریم تأکید کرد: من متن روایت را خدمت‌تان بخوانم. خیلی روایت پرقیمتی است. روایاتی که از معصومین(ع) صادر شده هم‌وزن قرآن است. خود پیامبر(ص) هم می‌فرمایند: «لم یفترقا». پیامبر سخن می‌گوید، یعنی خداوند سخن می‌گوید. به همین دلیل قرآن می‌فرماید: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ اللَّهَ» (سوره نسا/ آیه ۸۰). این روایت خیلی قیمتی است. باید این روایت را در کتب درسی قرار می‌دادند. این روایات انسان‌ساز است؛ یعنی درون را می‌سازد تا به تدریج انسان را به مومن واقعی تبدیل کند. خیلی‌ها شکل آدمیزاد دارند، ولی انسان نیستند. این روایات موجب می‌شوند قلب انسان به طرف حیوانی شدن نرود.
 
وی افزود: متن روایت این است: «إذا أحب الله تعالى عبدا ألهمه ثمان خصال. قیل: و ما هی یا رسول الله! قال: غض البصر عن محارم الناس و الخوف من الله عزوجل و الحیاء و التخلق باخلاق الصالحین و الصبر و اداء الأمانه و الصدق و السخاء»؛ خداوند متعال هرگاه بنده‌ای را که دوست داشته باشد، هشت خصلت را به الهام می‌کند؛ عرض کردند که این هشت خصلت چیست؟ حضرت فرمودند: بستن چشم در برابر محارم مردم، ترس از خداوند عزوجل، حیا، تخلق به اخلاق صالحین، صبر، ادای امانت، راستگویی و سخاوت». اگر انسان خود را در گردونه محبت خداوند قرار دهد، این هشت خصلت در او ظهور پیدا می‌کند. فردا بحثم این است که انسان باید چه کار کند تا خداوند او را دوست داشته باشد.
 
انتهای پیام
captcha