آگاهی‌بخشی درباره اربعین با برگزاری نشست‌های علمی در عراق
کد خبر: 3843830
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
رایزن فرهنگی ایران در عراق در گفت‌وگو با ایکنا اعلام کرد؛

آگاهی‌بخشی درباره اربعین با برگزاری نشست‌های علمی در عراق

گروه بین‌الملل ــ حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری گفت: امسال با حضور اندیشمندان و صاحب‌نظران سایر کشورها در حوزه اربعین و با همکاری برخی مجامع علمی، نشست‌هایی در تبیین واقعه عاشورا در عراق برگزار می‌شود.

ارتقای آگاهی‌بخشی علمی و برگزاری کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعینحجت‌الاسلام غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی ایران در عراق، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به اهداف حضور موکب‌داران عراقی در ایران و چشم‌انداز این موضوع توضیح داد: ایران و عراق در موضوعات فرهنگی به دنبال پیوند محکم‌تر بین دو ملت هستند که اربعین به عنوان عظیم‌ترین رخداد فرهنگی بین دو کشور،‌ این فرصت را فراهم می‌کند.

به گفته وی،‌ حجم جمعیتی که از ایران طی موسم اربعین به سمت عراق می‌روند با هیچ کشوری برابری نمی‌کند و بالاترین آمار زائران اربعین حسینی در عراق مربوط به ایرانیان است. زائرانی از کشورهای دیگر نیز در عراق حضور پیدا می‌کنند،‌ اما آمار زائران ایرانی بیشتر است.

اباذری ادامه داد: از سویی عراق میزبانی این تعداد زائر را از هیچ کشوری غیر از ایران ندارد؛ بنابراین علاوه بر اینکه در آمار،‌ تعداد مهمانان بیشتری را داریم، عراق نیز بیشترین آمار را در میزبانی از ایرانیان دارد.

وی تأکید کرد: از زمانی که اربعین به اوج خود رسید،‌ مقام معظم رهبری از ملت‌، عشایر، دولت، نیروهای امنیتی و حفاظتی و عتبه‌های عراق تشکر می‌کردند. در همین راستا مدت سه سال است که در ستاد فرهنگی اربعین با موکب‌داران عراقی دیدار می‌کنیم که این اقدام در قالب طرح «تکریم موکب‌داران عراقی» انجام می‌شود.

اباذری با بیان اینکه در این راستا 2500 موکب در طول سه سال گذشته مورد تکریم قرار گرفتند، ادامه داد: امسال نیز تکریم 600 موکب را در دستور کار خود داریم.

وی اظهار کرد: اکثر موکب‌داران دو درخواست داشتند؛ نخست اینکه سلام آنها را به رهبر معظم انقلاب برسانیم و دوم آن که زمینه دیدار آنها با معظم‌له را فراهم کنیم. بر این اساس به منظور تشکر اجرایی، برخی از موکب‌داران را به ایران دعوت کردیم که خطبا،‌ مداحان،‌ خیّران و فعالان عراق در اربعین را شامل می‌شد. این افراد ابتدا به زیارت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) برده شدند و سپس به محضر رهبر معظم انقلاب رسیدند.

رایزن فرهنگی ایران در عراق تصریح کرد: هدف کلی ایران از این اقدام،‌ تشکر ملت و دولت این کشور از موکب‌داران عراقی بود که بار سنگین پذیرایی از زوار ایرانی را برعهده دارند. در این دعوت،‌ 110 موکب‌دار عراقی و فعالان حوزه اربعین به ایران دعوت شدند که خاطره‌ای ماندنی در روابط فرهنگی و معنوی دو کشور رقم خورد.

وی همچنین درباره اینکه دولت عراق چه اقداماتی را در همراهی با فعالیت‌های خودجوش مردم این کشور در ایام اربعین و همکاری با ایران داشته است، گفت: دولت عراق از هیچ کوشش و همکاری برای اجرای بهتر مراسم اربعین دریغ نکرده است. دو دولت ایران و عراق برای موسم اربعین یک هماهنگی کامل و همفکری منسجم با یکدیگر داشته‌اند.

اباذری با اشاره به مشورت‌های انجام شده با بغداد اظهار کرد: در این راستا یکی از نمونه‌های همکاری بارز دولت عراق با ایران،‌ لغو ویزا برای موسم اربعین و تردد زائران بود که افراد بتوانند راحت‌تر سفر کنند.

ارتقای آگاهی‌بخشی علمی و برگزاری کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات، بارهایی است که برای موکب‌داران ایرانی و برگزاری مراسم‌های اربعین به عراق منتقل می‌شود. تردد ماشین‌های باری،‌ تسهیلات مربوط به زوار و مهمتر از همه،‌ تأمین امنیت زوار در اربعین برعهده دولت و نیروهای نظامی و امنیتی عراق است.

اباذری با تأکید بر اینکه حجم فراوانی از کارها برعهده دولت عراق است،‌ تصریح کرد: تاکنون دو دولت ایران و عراق به منظور هماهنگی در موارد بیان شده مشکلی با هم نداشته‌اند.

وی همچنین در پاسخ به این سؤال که سیاست‌های اجرا شده طی سال‌های گذشته به منظور تقریب مذاهب شیعه و سنی بود و اکنون چه رویکردی را به این منظور در دست انجام دارید تصریح کرد: امام حسین(ع) در اربعین مقام جمع‌الجمعی دارد؛ به این معنی که همه افراد در اطرافش جمع می‌شوند، اعم از شیعه، سنی،‌ مسیحی، قومیت‌های مختلف و افرادی با سن‌های متفاوت.

اباذری افزود: موکب‌هایی وجود دارد که‌ توسط اهل تسنن در عراق برپا می‌شوند و از میان آنها،‌ 16 موکب‌دار در طرح تکریم به ایران دعوت شده بودند. همچنین 5 موکب‌دار مسیحی نیز به این منظور دعوت شدند.

وی اظهار کرد: اربعین فرصتی مغتنم و موسم فرصت‌هاست که در آن تقریب،‌ حماسه،‌ عشق،‌ دین،‌ زیارت امام حسین(ع) و... وجود دارد. این واقعه، موسمی برای فرصت‌های دینی و معنوی است که می‌تواند انسان‌ها را از نظر تربیتی و پرورشی رشد دهد.

اباذری همچنین در این باره که آیا طرح و سیاست جدیدی طی امسال اجرایی می‌شود یا خیر نیز بیان کرد: امسال در موضوعات فرهنگی تلاش کردیم که جنبه آگاهی‌بخشی علمی اربعین را افزایش دهیم. در این رابطه با همکاران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که نتیجه آن برگزاری تعداد بیشتری از نشست‌های علمی در عراق است.

وی تأکید کرد: این نشست‌ها به منظور تبیین اینکه اربعین چیست و عمق‌بخشی به این واقعه برگزار می‌شود. بُعد حماسی در کربلا برجسته است،‌ ولی باید در کنار آن،‌ ابعاد علمی،‌ بینشی و بصیرتی طرح را نیز افزایش دهیم و نشست‌های علمی به همین منظور با حضور اندیشمندان و صاحبنظران سایر کشورها در حوزه اربعین و همکاری برخی از مجامع علمی در عراق برگزار می‌شود.

ارتقای آگاهی‌بخشی علمی و برگزاری کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

فعالیت 33 کمیته

سعید غضنفری، دبیر کمیته فرهنگی آموزشی ستاد مرکزی اربعین، نیز در گفت‌وگو با ایکنا؛ اظهار کرد: این کمیته در قالب 24 کارگروه در حوزه‌‌های مختلف مراسم‌ها، محافل قرآنی،‌ طرح نائب‌الشهید، کارگروه بانوان و حوزه ایثار و مقاومت فعالیت می‌کند.

وی افزود: این کمیته در حوزه اعزام مبلغ در سال 98 در سه سطح و به طور ثابت،‌ مستقر و سیار به ایفای نقش می‌پردازد. فعالیت‌ها در عراق به واسطه رایزنی فرهنگی ایران انجام می‌شود که حجت‌الاسلام غلامرضا اباذری مسئولیت آن را برعهده دارند. سازمان تبلیغات اسلامی،‌ سازمان اوقاف و امور خیریه، بعثه مقام معظم رهبری و دفتر تبلیغات حوزه علیه قم با تشکیل شورای تبلیغ و نماز، امور مربوط به اعزام و استقرار مبلغان را ساماندهی می‌کنند. 

ارتقای آگاهی‌بخشی علمی و برگزاری کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

سعید غضنفری،‌ دبیر کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین

غضنفری تصریح کرد: کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین بازوی اجرایی کمیته فرهنگی عراق است که تلفیق این دو کمیته، ستاد فرهنگی اربعین عراق را تشکیل می‌دهد که در عراق نیز 9 کمیته مجزا دارد.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد برنامه‌های مشترک در ستاد فرهنگی ایران و عراق امسال به صورت جدی‌تر از سال‌های قبل پیگیری می‌شود، ادامه داد: یکی از این کمیته‌ها،‌ کمیته‌ تبلیغات محیطی، امور هنری و تولید محصولات فرهنگی است که به واسطه معاونت اجتماعی شهرداری تهران و سازمان هنری و رسانه‌ای اوج مدیریت می‌شود.

فعالیت مشترک کمیته‌های ایران و عراق

غضنفری گفت: ستاد مرکزی اربعین در عراق ستادی دارد که زیرمجموعه‌های آن در قالب کمیته فعالیت می‌کنند. فعالیت 24 کمیته یاد شده تا مرز و 9 کمیته ستاد در عراق تعریف شده است. البته برخی از کمیته‌های ایران طی موسم اربعین به صورت مشارکتی با کمیته‌های عراق در این کشور به فعالیت می‌پردازند.

اعزام 40 قاری و برپایی کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین
لوگوی اربعین 98

وی در پاسخ به چرایی انجام فعالیت مشترک از سوی کمیته‌های ایران با کمیته‌های عراقی اظهار کرد: گروه‌های فعال را در عراق به 9 کمیته تقلیل دادیم و 24 کمیته ایرانی به آنها در انجام برنامه‌ها کمک می‌کنند که این کار برای کاهش تعداد مشارکت‌کننده‌ها در آن سوی مرز انجام شده است تا مدیریت مؤثری را پیش رو داشته باشیم.

غضنفری تصریح کرد: تأکید ما بر هم‌افزایی نهادها، سازمان‌ها و فعالان فرهنگی و مردمی و استفاده از لوگوی شعار «الحسین یجمعنا» است که با مشورت فعالان فرهنگی ایران و عراق و دیگر کشورهای حاضر در ستاد فرهنگی اربعین تدوین و تصویر شده است.

وی ادامه داد: 21 برنامه در عراق اجرا می‌شود که برای اجرای هر برنامه 15 نهاد و سازمان همکاری می‌کنند. از جمله این برنامه‌ها سوگواره «عبرات» است که چهارمین دوره آن امسال برگزار می‌شود. ارسال آثار باعث ایجاد بانک جامع فرهنگی می‌شود که از این آثار طی سال‌های گذشته نمایشگاه‌‌های میدانی در ایران و عراق برپا شد.

اعزام 110 راوی مسلط به 5 زبان

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در اعلام برنامه‌های این کمیته در خاک عراق، از اعزام 110 راوی مسلط به 5 زبان اردو، عربی، انگلیسی، فارسی و ترکی استانبولی به عراق طی موسم اربعین حسینی خبر داد.

به گفته وی، این راویان به روایت مصور واقعه عاشورا و اربعین حسینی به این زبان‌ها می‌پردازند و در مسیر پیاده‌روی اربعین و موکب‌ها، طی زمان‌های مختلف واقعه عاشورا را روایت می‌کنند.

اعزام 40 قاری و برپایی کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

غضنفری افزود: این راویان در کمیته فرهنگی آموزشی اربعین آموزش دیده‌اند و علاوه بر مسیر پیاده‌روی اربعین،‌ در مرز ایران و عراق و دو شهر نجف و کربلا مستقر خواهند بود.

وی از فعالیت مرکز ملی فضای مجازی ایران، که مسئولیت ستاد خبری این فضا را برعهده دارد، یاد کرد و افزود: این مرکز در حال رصد فعالیت مجازی کشورهای دیگر در اینستاگرام، شبکه‌های مجازی، توئیتر و... است.

15 محفل انس با قرآن

دبیر کمیته فرهنگی اربعین ادامه داد: 15 محفل انس با قرآن به صورت متمرکز و به همت اتحادیه تشکل‌های قرآنی ایران در عراق برگزار می‌شود. در این محافل، 40 قاری بین‌المللی حضور خواهند داشت و برای اولین بار کرسی تلاوت مشترک با عراقی‌ها را برگزار می‌کنیم. این محافل در موکب‌های مسیر نجف تا کربلا، سامرا و کاظمین برگزار و از شبکه کاظمیه عراق به صورت مستقیم پخش خواهد شد.

غضنفری ادامه داد: سال گذشته دو میلیون و 300 هزار نفر از مرز ایران به عراق رفتند و با توجه به حذف ویزا در این سفر، پیش‌بینی می‌کنیم که امسال این تعداد به سه میلیون نفر برسد.

آموزش از مبدأ

وی با بیان اینکه به دنبال آموزش زائران از مبدأ هستیم و این موضوع برای زائران خارجی از اهمیت بیشتری برخوردار است، تصریح کرد: در حوزه کودک و نوجوان 60 استاد مسلط به روانشناسی امور کار با کودک از طرف دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به عراق اعزام می‌شوند.

اعزام 40 قاری و برپایی کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

دبیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین تأکید کرد: این افراد برای این منظور آموزش دیده‌اند و نحوه کار با کودک و تهیه اوریگامی و صنایع دستی را آموخته‌اند. به این منظور طی هفته گذشته اولین نشست این گروه در قم برگزار شد.

وی از یک گروه فعال در این عرصه یاد کرد که طی سال گذشته با حضور 40 زن و مرد مسلط به روانشناسی کودک به کربلا رفته بودند و گفت: اربعین فرصتی است که گروه‌های فعال مردمی را شناسایی کنیم و ضمن ارتباط‌‌‌ با آنها، بتوانیم این گروه‌ها را با سیاست‌ها و اهداف کمیته اربعین به عراق بفرستیم تا از بروز انحراف‌ها پیشگیری شود.

دبیر کمیته فرهنگی اربعین از طرحی که طی سه سال گذشته در عراق مورد تجلیل حرم سیدالشهدا(ع) و مرجعیت عراق قرار گرفت یاد کرد و ادامه داد: طرح مذکور تکریم موکب‌داران بود که 700 موکب شناسایی شدند و هدایایی بدون اینکه نامی از سازمان یا نهاد ایرانی برده شود، مشتمل از بیرقی با شعار اربعین، یک جلد قرآن نفیس،‌ سوغاتی از آثار و تنقلات ایرانی و یک انگشتر نفیس به آنها اهدا شد.

برگزاری نشست‌های علمی

غضنفری افزود: بیش از ده‌ها ساعت برنامه‌های صوتی و تصویری را در استودیوی اختصاصی کمیته فرهنگی اربعین تولید کرده‌ایم که در رسانه ملی و رادیو اربعین در ایام پیاده‌روی ارائه می‌شود.

وی همچنین از برگزاری سه نشست تخصصی در کربلا طی سه روز متوالی و حول موضوعات علمی و بین‌المللی خبر داد و گفت: سال گذشته از 14 ملیت در این نشست‌ها شرکت داشتند. همچنین طی روزهای 14 و 15 صفر در نجف برنامه‌ای را در منطقه بنات‌الحسن برگزار خواهیم کرد.

اعزام 40 قاری و برپایی کرسی تلاوت مشترک ایران و عراق در اربعین

غضنفری اظهار کرد: از استادان، نخبگان و فرهیختگان داخلی و خارجی برای شرکت در این نشست‌ها دعوت شده است. همچنین یکی از این نشست‌ها ویژه بانوان است که در همین راستا برگزار خواهیم کرد.

وی به تکریم از خانواده شهدای حشدالشعبی در عراق طی 19 صفر اشاره کرد و گفت: در ادامه این برنامه‌ها،‌ محفل شعرای آئینی ایران و عراق به مسئولیت کارگروه شعر و ادب ستاد مرکزی اربعین برگزار می‌شود.

غضنفری اظهار کرد: ترویج فرهنگ اربعین در دو کشور ایران و عراق، امنیت زائران، رعایت سنت و ارزش‌های مردم عراق و حفظ مردم‌محوری بودن فعالیت‌ها، از اصول و سیاست‌های برنامه‌های فرهنگی اربعین به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: بر همین اساس برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ اهل بیت(ع)،‌ تحقق رهنمودها و آرمان‌های امام و رهبر معظم انقلاب،‌ معنویت بخشی و تقویت و اتحاد اسلامی و همگرایی مذهبی دو ملت و تعالی‌بخشی معنویت فردی و اجتماعی در موسم اربعین بر اساس اصول یاد شده تدوین شده است.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha