ویژگی خاص اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل/ نبرد افکار عمومی؛ مهم‌ترین جنگ دنیای امروز
کد خبر: 3843906
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱
مهمان‌پرست بیان کرد:

ویژگی خاص اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل/ نبرد افکار عمومی؛ مهم‌ترین جنگ دنیای امروز

گروه سیاسی ــ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به نیویورک برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در روز دوشنبه گفت: ویژگی مهم و خاص اجلاس امسال این است که ایران در اوج رفتارهای زشت و غلط آمریکایی‌ها به ویژه محدودیت‌ها نسبت به وزیر امور خارجه و تعلل در ارائه ویزا به هیئت ایرانی می‌تواند مواضع صریح خود را شفاف بیان کند، لذا با توجه به شرایط ایجاد شده از سوی آمریکایی‌ها باید به لحاظ رسانه‌ای و ارتباط با افکار عمومی فعال‌تر بوده و بهترین بهره را برد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره وجود اجماع در کشور بر عدم مذاکره با آمریکا و تسلیم نشدن در مقابل فشار حداکثری گفت: موضع جمهوری اسلامی ایران در مقابل ادعای دروغین امریکا مبنی بر مذاکره کاملا واضح و روشن است. هیچ یک از مسئولان جمهوری اسلامی ایران اعم از رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه و سایر مقامات کشور اشاره‌ای به قصد و تمایل ایران بر مذاکره با آمریکا نداشتند و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند هیچ مقامی در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها مذاکره نخواهد کرد.

آمریکایی‌ها تنها به اهداف کوتا‌ه‌مدت خود فکر می‌کنند

وی این امر را به دلیل رفتار غلط و عدم پایبندی آمریکایی‌ها به تعهدات‌شان خواند و اظهار کرد: در حالی که هنگام مذاکرات منتهی به برجام جمهوری اسلامی در قالب 1+5 با آمریکایی‌ها مذاکره کرد و به یک توافق منجر شد که به رغم همه نقاط قوت و ضعف به ملاکی برای حسن نیت طرفین تبدیل شد. در این میان جمهوری اسلامی ایران با رعایت همه تعهداتش و تأیید پانزده‌باره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ثابت کرد برای گرفتن بهانه از دست دشمنان و اثبات حقانیت خود حاضر است برای مدت زمان محدود سطح فعالیت‌های صلح‌آمیزهسته‌ای خود را کاهش دهد و پس از اتمام آن دوره به فعالیت‌های عادی خود برگردد به شرطی که طرف‌های مقابل هم به تعهدات خود عمل کنند و فعالیت اقتصادی و تجاری کشور با تمامی کشورها به حالت عادی دربیاید و تمامی تحریم‌های غیر قانونی و یکجانبه آمریکا و تحریم‌های اتحادیه اروپا لغو شده و همه طرفین به مصوبه شورای امنیت پایبند باشند.

مهمان‌پرست بیان کرد: اما وقتی که آمریکایی‌ها پس از روی کار آمدن ترامپ از برجام خارج شدند، نشان دادند نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد و تنها چیزی که برای آنها اهمیت دارد منافع ظاهری و کوتاه‌مدت است. چون آمریکایی‌ها با این قبیل اقدامات منافع بلندمدت و اعتبار خود را از دست می‌دهند و دیگر هیچ کشوری به آنها اعتماد نمی‌کند و برای حرف آنها ارزشی قائل نمی‌شود.

ناآشنایی با فرهنگ و تاریخ ایران؛ ریشه اصلی رفتارهای غلط آمریکایی‌ها

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه ابراز کرد: این نشان می‌دهد مقامات آمریکایی پس از گذشت چهل سال از انقلاب همچنان با بی‌تدبیری نسبت به ملت ایران رفتار می‌کنند و این ملت را نشناخته‌اند و تصور می‌کنند ایران در مقابل فشار، تهدید و تحریم تسلیم شده و حاضر به دادن امتیاز می‌شود. در حالی که اگر به خوبی ملت ایران و تاریخ و فرهنگ این سرزمین را می‌شناختند می‌فهمیدند که مردم ما در مقابل رفتارهای غیرقانونی و غیر اخلاقی و زورمدارانه بیشتر از قبل منسجم، متحد و یکپارچه می‌شوند.

وی یادآور شد: الان در ایام محرم به سر می‌بریم و می‌بینید ملت ایران پس از 1400 سال از فاجعه عاشورا، همچنان مراسم عزاداری امام حسین(ع) و بزرگداشت قیام ایشان در کشورمان را باشکوه برگزار می‌کنند و این به خاطر ایستادگی امام حسین(ع) در مقابل زور و حق‌طلبی ایشان است. و لذا آمریکایی‌ها با توجه به فرهنگ ملت ایران باید از موضع احترام و برابر رفتار کنند و همه تحریم‌های غیر قانونی را لغو کرده و تعهدات خود را انجام دهند. مسئولان عالی‌رتبه کشور هم بیان کردند اگر آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و به برجام برگردد و به عنوان یک عضو حاضر شود برجام را کاملا طبق تعهدات خود رعایت کند آنگاه مذاکره با آمریکا قابل بررسی و ارزیابی است.

شرایط خاص اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل

مهمان‌پرست درباره اهمیت سفر امسال رئیس‌جمهور و هیئت ایرانی به اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت: در جهان امروز باید از همه ابزارها و فرصت‌ها برای اثبات حقانیت و تبیین مواضع اصولی استفاده کرد. جمهوری اسلامی ایران نیز باید از فرصت حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد بهترین بهره‌ را ببرد. مهمترین جنگ امروز در دنیا جنگ افکار عمومی و اقناع آن‌هاست و حتی ابرقدرت‌های زورگو سعی می‌کنند ابتدا از طریق رسانه‌ها‌ و سایر ابزار ارتباطاتی افکار عمومی را به سمت موضع دلخواه خود هدایت کرده و واقعیت‌ها را پنهان کنند. به همین دلیل جمهوری اسلامی در چنین فضای نابرابری باید از همه فرصت‌ها برای تبیین مواضع خود و بیان دیدگاه‌هایش درباره مسائل مهم بین‌المللی استفاده کند.

سفیر سابق ایران در لهستان ابراز کرد: در این راستا حضور در مجمع عمومی سازمان ملل بهترین فرصت است که مقامات کشور در بالاترین سطح به صورت کاملا شفاف مواضع خود را بیان کنند تا افکار عومی دنیا به سرعت در جریان مواضع ایران در خصوص مسائلی مانند برجام، تعهدات هسته‌ای، صلح و ثبات منطقه‌ای، آمادگی برای تقویت همکاری‌ها با کشورهای همسایه و مبارزه با تروریسم قرار بگیرد. همچنین مقامات کشورمان در دیدارهای دوجانبه، نشست‌های چندجانبه و گفت‌وگو با رسانه‌های بین‌المللی می‌توانند نظرات ودیدگاه‌های خود را مطرح کنند و گسترش روابط با بسیاری از کشورها را که تمایل به رابطه با ایران دارند، پیگیری کنند. به طور معمول هم هیئت‌های ایرانی در این اجلاس حداکثر بهره‌‌برداری را می‌کنند.

وی ادامه داد: ویژگی مهم و خاص اجلاس امسال مجمع عمومی سازمان ملل این است که جمهوری اسلامی ایران در اوج رفتارهای زشت و غلط آمریکایی‌ها به ویژه محدودیت‌هایی که نسبت به وزیر امور خارجه قائل شده‌اند، می‌تواند مواضع صریح خود را شفاف بیان کند. الان نگاه افکار عمومی نسبت به آمریکایی‌ها بسیار منفی است و همه می‌دانند آمریکایی‌ها بودند که از برجام خارج شدند و برخلاف تعهدات میزبانی کشورها که جزو تعهدات آنهاست برای کشورهای مختلف از جمله ایران محدویت‌های ویزایی در نظر گرفتند و وزیر امور خارجه ما را تحریم کردند و برای دادن ویزا به هیئت ایرانی تا آخرین لحظه تعلل کردند و فکر می‌کنند چون مقر سازمان ملل در خاک کشور آنهاست این اختیار را دارند که به هیئت‌های کشورها فشار بیاورند.

ضرورت فعال بودن بیشتر رسانه‌ای ایران در اجلاس امسال 

مهمان‌پرست اظهار کرد: لذا امسال هیئت ایرانی با توجه به شرایط ایجاد شده از سوی آمریکایی‌ها باید به لحاظ رسانه‌ای و ارتباط با افکار عمومی فعال‌تر بوده و بهترین استفاده را ببرد. در عین حال همگان شاهد خواهند بود علیرغم فشار حداکثری آمریکایی‌ها و رفتارهای یک‌جانبه و غیرعقلانی برای نشاندن ایران پای میز مذاکره، هیئت ایرانی با چه استقبالی از سوی مقامات سایر کشورها روبرو می‌شود و چه دیدارها و گفت‌وگوهایی انجام خواهد داد.

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در پایان بیان کرد: این نشان‌دهنده آن است که جامعه جهانی با ایران ارتباط خوبی دارد و مایل است که این روابط و همکاری‌ها خود را با ایران توسعه دهد و از سوی دیگر نیز آمریکایی‌ها شاهد شکست سیاست منزوی کردن ایران در جهان خواهند بود و متوجه می‌شوند این‌گونه رفتارها در مجامع بین‌المللی باعث بی‌ارزش‌تر کردن رویکرد و تصمیمات آن‌ها خواهد شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha