برگزاری نمایشگاه کتب دارویی/ ایران قدرت اول منطقه در صنعت دارو است
کد خبر: 3843910
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷

برگزاری نمایشگاه کتب دارویی/ ایران قدرت اول منطقه در صنعت دارو است

گروه سلامت ــ در نشست خبری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتب علوم پزشکی و دارویی بر لزوم بازنمایی قدرت دارویی ایران برای حضور در بازارهای منطقه‌ای و جهانی از طریق کتب و رسانه‌ها تأکید شد.

برگزاری نمایشگاه کتب داروی / ایران قدرت اول منطقه در حوزه صنعت داروی استبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهرشاد کاظمی، معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، در نشست خبری چهارمین نمایشگاه کتاب‌های علوم پزشکی و دارویی که امروز 31 شهریورماه، برگزار شد، با اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی دارو و صنایع وابسته(ایران فارما) اظهار کرد: در نخستین دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما تصمیم گرفتیم فرهنگ را نیز به صنعت دارو پیوند داده و به همین مناسبت نمایشگاه کتاب‌های دارویی نیز از دوره دوم نمایشگاه ایران فارما آغاز شد.

وی افزود: وضعیت نمایشگاه کتاب علوم پزشکی و دارویی روز به روز بهتر شده است، چنانچه سال گذشته توانستیم 196 میلیون یارانه کتاب به این نمایشگاه اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه از روز سه‌شنبه دوم مهرماه، آغاز می‌شود و تا پنج‌شنبه چهارم مهرماه، ادامه دارد، گفت: امسال دو هزار متر مربع فضا در مصلای تهران به این نمایشگاه اختصاص داده شده و حدود 43 ناشر کتب پزشکی نیز حضور دارند. همچنین نمایندگی‌های چند شرکت انتشارات خارجی نیز در این نمایشگاه شرکت می‌کنند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه امسال زمان مناسبی برای دانشجویان از نظر تأمین نیازهای خود در حوزه کتاب است، گفت: دانشجویان علوم پزشکی و دارویی می‌توانند از 30 درصد تخفیف استفاده کرده و اداره ارشاد نیز یارانه مناسبی برای آنها در نظر گرفته است. دانشجویان دکترا 300 هزار تومان، کارشناسی ارشد 200 هزار تومان و کارشناسی نیز 100 هزار تومان یارانه وزارت ارشاد را برای خرید کتاب از این نمایشگاه دریافت می‌کنند.

کاظمی در ادامه با اشاره به ایجاد تسهیلات برای دانشجویان شهرستانی نیز گفت: با همکاری شهرداری حرم امام خمینی(ه) نیز امکانات اسکان یک روزه در هتل‌های مجموعه حرم مطهر به صورت رایگان اختصاص داده می‌شود.

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره کل ارشاد اسلامی تهران یادآور شد: با همکاری مؤسسه رسایش، سرویس‌های حمل و نقل رایگان در دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران در نظر گرفته شده تا دانشجویان را به صورت رایگان به مصلی محل برگزاری نمایشگاه انتقال دهند و آنها را به دانشگاه‌هایشان بازگردانند.

دانشجویان مقطع دکترا 300 هزار تومان، کارشناسی ارشد 200 هزار تومان و کارشناسی نیز 100 هزار تومان یارانه وزارت ارشاد را برای خرید کتاب از این نمایشگاه دریافت می‌کنند

کاظمی با تأکید بر اینکه ناشران باید جدیدترین عناوین کتب خود را در نمایشگاه عرضه کنند، گفت: این نمایشگاه 90 درصد نیازهای دانشجویان داروسازی و علوم پزشکی را برطرف می‌کند.

وی در ادامه از برگزاری سومین نمایشگاه رسانه‌های سلامت محور در کنار این نمایشگاه خبر داد و گفت: با توجه به نقش رسانه در حوزه سلامت از رسانه‌های تخصصی سلامت دعوت شده تا در این نمایشگاه حضور پیدا کنند تا بتوانند بین رسانه و صنعت دارویی ارتباط مناسبی به وجود آورند. حدود 20 غرفه برای رسانه‌هایی که ثبت‌نام کرده‌اند پیش‌بینی شده و حدود 20 میز نیز برای رسانه‌هایی که ثبت نام نکرده اما تمایل به حضور در این نمایشگاه دارند در نظر گرفته شده است که در بخش صنعتی نمایشگاه توزیع می‌شوند.

معاون فرهنگی رسانه‌ای اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به وجود سه هزار و 400 چاپخانه در کشور گفت: دو هزار چاپخانه از این تعداد هنوز فعال بوده که حدود 260 چاپخانه به صورت تخصصی در حوزه بسته‌بندی دارو فعالیت می‌کنند. امسال برای نخستین بار در نمایشگاه بین‌المللی ایران فارما در کنار دیگر نمایشگاه‌ها، نمایشگاه صنعت چاپ و بسته‌بندی دارو را نیز با حضور این 260 چاپخانه برگزار و کارگاه‌های آموزشی برای آنها تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: برای 160 چاپخانه کارگاه آموزشی برگزار کرده‌ایم. برای 100 چاپخانه نیز در این نمایشگاه کارگاه‌هایی برگزار می‌کنیم و پس از این دوره‌ها گواهینامه‌هایی با مهر سازمان غذا و دارو و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها اعطا می‌شود.

در ادامه این نشست مرتضی خیرآبادی، عضو هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع دارویی نیز با بیان اینکه حدود 14 میلیارد دلار برای خرید کالاهای اساسی سال گذشته در نظر گرفته شد، گفت: حدود سه و نیم میلیون دلار از این ارز به خرید دارو اختصاص پیدا کرد، این در حالی است که تنها 1.4 میلیارد دلار هزینه کردیم. با توجه به جمعیت کشور این عدد نشان می‌دهد که ما در حوزه دارو قدرت بسیار بزرگی هستیم چرا که کشوری مانند عراق سال گذشته با حدود 25 تا 26 میلیون نفر جمعیت، حدود21 میلیارد دلار برای دارو هزینه کرده است.

1.4 میلیارد دلار در حوزه واردات دارو و مواد اولیه آن هزینه شده است؛ این میزان ارز به معنی هزینه لازم برای تأسیس 100 کارخانه و 30 هزار نفر اشتغال است

وی افزود: در حال حاضر ما قدرت اول منطقه در عرصه دارو هستیم چنانکه حتی کشورهای روسیه و ترکیه نیز با کمک ایران در حال راه‌اندازی خطوط دارویی در حوزه‌های بای‌تک بوده و سال گذشته چهار قرارداد انتقال دانش تکنولوژی به روسیه امضا کردیم.

وی تأکید کرد: باید بتوانیم این قدرت را در جهان نشان دهیم، نمایشگاه‌هایی مانند ایران فارما این فرصت را برای ما فراهم می‌کند تا با کمک رسانه‌ها و صنایع وابسته دارویی مانند بسته‌بندی، چاپ و ... به این هدف برسیم.

خیرآبادی با بیان اینکه 10 سال قبل در حوزه بسته‌بندی دارو به واردات می‌پرداختیم، گفت: الان دیگر این کار را انجام نمی‌دهیم، ما کمترین مهاجرت متخصصان را در حوزه دارو داشته و هیچ داروساز بیکاری در کشور وجود ندارد. کارخانجات داروسازی به 30 کارخانه افزایش پیدا کرده که این کارخانجات نیاز به صنایع دیگر مانند بسته‌بندی در کنار خود دارند؛ از این ظرفیت باید برای اشتغال‌زایی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه 1.4 میلیارد دلار در حوزه واردات دارو و مواد اولیه آن هزینه شده است، گفت: این میزان ارز به معنی هزینه لازم برای تأسیس 100 کارخانه و 30 هزار نفر اشتغال است؛ باید بتوانیم تا دو سال آینده این میزان واردات را به حداقل برسانیم.

انتهای پیام

 

 

captcha