«تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی» دفاع می‌شود
کد خبر: 3844264
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۵

«تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی» دفاع می‌شود

گروه اندیشه ــ جلسه دفاعیه پایان‌نامه با موضوع «تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی، حقوق ایران و اسناد بین‌الملل» در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه دفاعیه پایان‌نامه محدثه کاشی، ‌دانشجوی ‌کارشناسی ارشد فقه مقارن و حقوق خصوصی با موضوع «تحدید سن ازدواج در فقه مذاهب اسلامی با رویکرد مقاصدی، حقوق ایران و اسناد بین‌الملل»، روز سه‌شنبه، 1 مهرماه، از ساعت 10:30 در سالن جلسات دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود. حجج اسلام مختاری و جهانگیری به عنوان استاد راهنما و استاد مشاور و حامد رستمی به عنوان داور در این جلسه حضور دارند.

در چکیده پایان‌نامه آمده است: «تشکیل خانواده، در همه جوامع، ادیان، مذاهب و کشورها نقش بسزایی در سلامت جسمی، روانی و بهداشت افراد و جامعه داشته، منشأ زاد و ولد و بقاء و تداوم نسل است. از مسائل مهم تشکیل خانواده و ازدواج، سن مناسب آن است. این پژوهش در پی آن است که سن مناسب برای ازدواج چه سنی است؟ آیا می‌توان یک سن را به عنوان ملاک سن ازدواج برای همه افراد به عنوان حداقل سن ازدواج ذکر کرد؟

قول مشهور فقها این است حداقل سن ازدواج برای دختران 9 سال و برای پسران 15 سال است؛ ولی ماده 1041 قانون مدنی ایران، حداقل سن ازدواج را برای دختران 13 سال و برای پسران 15 سال قرار داده است و همچنین در اسناد بین‌الملل حداقل سن ازدواج 15 سال است.

پژوهشگر با پژوهش میان منابع فقهی و حقوقی و تحلیل اقوال فقها در زمینه سن ازدواج درصدد یافتن سن مناسب برای ازدواج است. سنی که با دلایل شرعی، قانونی و عرفی سازگار باشد. با بررسی‌‌های انجام شده به این نتیجه می‌رسیم: «مناسب‌ترین سن برای ازدواج زمانی است که فرد از لحاظ جسمی و روانی، قابلیت دستیابی به اهدافی که برای ازدواج معین کرده است، داشته باشد». قطعا این زمان بعد از بلوغ و حصول رشد است. ازدواج در این زمان هماهنگ با مقاصد شریعت است. نکته مهم آن است که افراد در رسیدن به سن بلوغ و رشد باهم تفاوت دارند. هرکس ممکن است در یک سن به بلوغ و رشد برسد. بنابراین سن مناسب ازدواج در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود.

هدف از انجام این پژوهش دست‌یابی به معیار سن ازدواج و مخالفت با افزایش نادرست حداقل سن ازدواج در قانون است. روش این پژوهش از نوع کیفی و شیوه گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و روش تجزیه و تحلیل از نوع تحلیل اسنادی و توصیفی است».

انتهای پیام

captcha