بازتاب درگذشت ذاکر اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها
کد خبر: 3844383
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۶

بازتاب درگذشت ذاکر اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها با اینکه تلاش کرده‌اند تا در اولین روز مهرماه گزارش‌ها و مطالبی متناسب با شروع سال تحصیلی بر روی خروجی‌ قرار دهند، اما جز مواردی اندک، مطالب قابل ملاحظه‌ای در این زمینه منتشر نشده است.

ارسالی //////////////////////// بازتاب درگذشت ذاکر اهل بیت(ع) در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ درگذشت مداح و ذاکر اهل بیت(ع) و خبرهایی در مورد مسابقات سراسری قرآن کریم در کنار مطالبی با موضوع شروع سال تحصیلی، مهم‌ترین محتواهای منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها در اولین روز مهرماه است. در ادامه نگاهی گذرا به برخی صفحات معارفی رسانه‌ها انداخته شده است.
فارس
خبرگزاری فارس اولین روز مهرماه را با انتشار سه مطلب خبری در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی آغاز کرده است که تلاوت ترتیل صفحه ۱۵۸ قرآن کریم شامل آیات ۵۸ تا ۶۷ سوره مبارکه اعراف با صدای مرحوم «خلیل الحصری» از جمله آنهاست.
گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین «محمدحسین بهرامی»، مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه با موضوع ضرورت وجود ارائه تقریرات در فضای وب و معرفی سامانه «تقریر» در انتهای این گفت‌وگو از دیگر مطالب خبری منتشر شده در این خبرگزاری است. مدیر مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه در بخشی از گفت‌وگوی خود به خبرنگار فارس گفته است: «در سال‌‌های اخیر، حوزه علمیه پروژه بازآفرینی حوزه در فضای مجازی را در دستور کار خودش قرار داده است. به تبع یکی از موضوعاتی که دنبال کردیم، این بود که بتوانیم دروس خارج و تقریرات آن را در فضای وب عرضه کنیم».
فارس همچنین در ادامه گزارش‌های خود که با عنوان «10 شب 10 منبر» منتشر می‌شود،‌ به انتشار صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «حسین انصاریان» در مراسم عزاداری دهه سوم محرم حسینیه هدایت که صبح روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه انجام شده، پرداخته است. انصاریان در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه انسان‌های عاقل و فهمیده تلاش می‌کنند، ضرر نکند و به قول ائمه اطهار(ع) با اولین ضرر تلاش می‌کنند آن ‌را جبران کنند، گفته است: «خداوند در آیه ۱۸ سوره حشر آینده‌نگری را برای مردم واجب شراعی کرده است تا تنها امروز و جلوی پای خود را نبیند و می‌فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَلْتَنْظُرْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ؛ الا ای اهل ایمان، خداترس شوید و هر نفسی نیک بنگرد تا چه عملی برای فردای قیامت خود پیش می‌فرستد، و از خدا بترسید که او به همه کردارتان به خوبی آگاه است».
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمصطفی حسینی»، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با موضوع مسابقات سراسری قرآن انجام داده است. حسینی در بخشی از صحبت‌های خود در این گفت‌وگو که با تیتر «مسابقات قرآن، ‌میدان شناسایی نخبگان است» بر روی خروجی قرار گرفته، ایجاد گفتمان قرآنی را از اهداف برگزاری مسابقات ملی قرآن برشمرده و گفته است: «این رویداد قرآنی، توجهات را به خود جلب و زمینه‌ای را فراهم می‌کند تا جوانان و اقشار مختلف، ساعات بیشتری را با قرآن طی کنند و بیشتر با قرآن آشنا شوند که این منشا تحولی بزرگ در زندگی افراد است، چراکه بدون قرآن نمی‌توانیم زندگی درست و کاملی داشته باشیم».
تسنیم همچنین از اعلام فراخوان ثبت نام کاروان ستاد اربعین دانشجویی خبر داده است. بر اساس خبر منتشر شده در تسنیم، این اعزام در بازه زمانی 18 لغایت 28 مهرماه سال 1398 صورت می‌گیرد. متقاضیان تا تاریخ 5 مهرماه می‌توانند به پایگاه ارتباطی و اطلاع‌رسانی ستاد اربعین دانشجویی به آدرس www.arbaeenuni.com مراجعه کنند.
این خبرگزاری در خبر دیگری که حجت‌الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اعلام کرده است، از حضور آیت‌الله «عیسی قاسم» در نهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) خبر داده است. این کنگره روز چهارشنبه 25 محرم با پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله «صافی گلپایگانی» و با حضور شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله «شیخ عیسی قاسم»، رهبر شیعیان بحرین، «آنتوان بارا»، نویسنده و مولف مسیحی از کشور سوریه، «شیخ هلال بن حسن» از کشور عمان و «یوناتت بت‌کنیا» نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی در استان هرمزگان برگزار می‌شود.
اعلام برنامه هیئت رزمندگان اسلام در شب‌های پایانی محرم و نیز انتشار خبر درگذشت «مصطفی طالبی» مداح و ذاکر اهل بیت(ع) از دیگر خبرهای منتشر شده در اولین روز مهرماه در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم است.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران صفحه دین و اندیشه روز اول مهرماه را با خبرهایی از آغاز سال تحصیلی به‌روز‌رسانی کرده است. صحبت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدمهدی خاموشی»، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در جمع دانش‌آموزان یکی از هنرستان‌های تهران از جمله این خبرهاست. خاموشی در این مراسم با تأکید بر این مطلب که انقلاب اسلامی بر روی علم آموزی نسل جوان خود کار کرده است و اگر یک پهباد آمریکایی را در ایران می‌زنیم، این به خاطر قدرت علمی ایران است، گفته است: «برای کسب استقلال راهی جز علم آموزی و بومی سازی اکتشافات نداریم».
این خبرگزاری همچنین از آغاز سال تحصیلی در مدارس شاهد نیز خبر داده است و در ادامه خبرهای امروز خود به گردهمایی بین‌المللی مسلمانان در روسیه نیز اشاره کرده است. بر اساس آنچه در این خبر آمده است؛ هفتمین گردهمایی بین‌المللی مسلمانان اول مهرماه با حضور بیش از ۵۰۰ نفر از علماء و شخصیت‌های برجسته مذهبی از ۴۲ کشور اسلامی در مسجد جامع مسکو آغاز شده است.
ایسنا همچنین به نقل از «سیدیعقوب محمدمرادی»، مشاور وزیر نیرو و مسئول ستاد عتبات عالیات وزارت نیرو، از ایجاد پنج قرارگاه ثابت در پایانه‌های مرزی «خسروی»، «مهران»، «چذابه»، «شلمچه» و شهرهای زیارتی عراق به منظور انسجام در ارائه خدمات صنعت آب و برق به زائران اربعین حسینی خبر داده است.
یادداشتی از «محمدمهدی فتوره‌چی» پژوهشگر اجتماعی و مدرس علوم ارتباطات، با موضوع نذر از دیگر مطالب منتشر شده در این خبرگزاری است، این استاد علم ارتباطات تلاش کرده است تا در یادداشت خود پاسخی به اولویت داشتن نذر اطعام یا نذر فرهنگی بر یکدیگر داشته باشد.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی صفحه قرآن و معارف را با انتشار دو مطلب خبری به‌روزرسانی کرده است. در یکی از این خبرها که به مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل قدیم و جدید خبرگزاری مهر اختصاص یافته است، صبحت‌های رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بازنشر یافته است. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم با بیان این‌که هنگامی که از موضوعات انقلابی صحبت می‌شود، یک جریان نیرومند مدنظر است، گفته است: «رسانه باید همسو و هم افزا با جبهه انقلاب اسلامی گام بردارد».
خبر دیگر این خبرگزاری به گفت‌وگو با «محمدرضا مسیب‌زاده» مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش اختصاص یافته است. مسیب‌زاده در این گفت‌وگو بیان کرده است: «اکنون ۴۰ هزار مدرسه در کشور دارای نمازخانه مستقل هستند و نماز جماعت در بیش از ۷۲ هزار باب آموزشگاه اقامه می‌شود».
مهر
خبرگزاری مهر تنها خبر منتشر شده در صفحه قرآن و متون دینی را به نشست خبری رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در مورد مسابقات سراسری قرآن کریم اختصاص داده است. مهر آن بخش از صحبت‌های رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه که به نداشتن تریبون برای فعالیت‌های قرآنی در رسانه‌ها اشاره شده را برجسته کرده است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان نیز امروز از درگذشت مداح و ذاکر اهل بیت(ع) و خبر داده است. بر اساس این خبر، «مصطفی طالبی که از بنیانگذاران مجمع‌الذاکرین حسینی تهران در سال‌های نخستین پیروزی انقلاب اسلامی بود، بامداد یکشنبه ۳۱ شهریورماه در حالی که برای اقامه نماز صبح از منزل خارج شده بود، به دلیل حمله قلبی از دنیا رفت».
این خبرگزاری همچنین در مطلبی دیگر به دنبال پاسخی برای سوال «آیا می‌توان وسط نماز،‌ جواب سلام داد» رفته و پاسخ آن را از حجت‌الاسلام والمسلمین «مهدی آذرطوسی» کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی جویا شده است. «تعبیر دیدن عقاب در خواب از منظر ابن سیرین» و «کلید طول عمر از نظر امام صادق (ع) چیست؟» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در روز اول مهرماه است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از انتشار چاپ چهارم ترجمه‌ای از «لهوف» خبر داده و در تکمیل آن آورده است: «کتاب آوای درد، قدیمی‌ترین و شاید نخستین ترجمه فارسی از کتاب شریف لهوف اثر سیدبن‌طاووس که از معتبرترین مقاتل درباره‌ امام حسین علیه السلام است، به چاپ چهارم رسید».
انتشار سخنرانی «حسن بلخاری قهی» استاد دانشگاه تهران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم بزرگداشت مرحوم «میرزاجهانگیرخان قشقایی» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران است. در بخشی از سخنان این استاد دانشگاه که با موضوع «حکمت زاهدانه و زُهد حکیمانه در نسبت میان جهانگیرخان قشقایی و نهج‌البلاغه» ایراد شده،‌ گفته است: «در شرح حال جهانگیرخان به تواتر این روایت نقل است که به تدریس نهج‌البلاغه نیز می‌پرداخته و شاید همین سبب شده نگارش شرح نهج‌البلاغه‌ای منسوب به ایشان، وردِ زبان‌ها شده و در آثاری چون الذریعه و طبقات اعلام‌الشیعه، آمده باشد و گرچه محققان وجود چنین شرحی را منکر و علّت شهرت این خبر را توجّه خان، به شرح نهج‌البلاغه میرزا محمدباقر معروف به نواب دانسته و اصرارِ خان بر طبع و چاپ کتاب مزبور را علّت نسبت شرح نهج‌البلاغه و خان می‌دانند. اما مجموع روایات فوق (چه ایشان شرح نهج‌البلاغه را نگاشته چه ننگاشته باشد) قطعاً از یک مسئله حکایت دارند و آن اهمیّت فوق‌العاده نهج‌البلاغه و مباحثِ حکمی آن در نظر مرحوم جهانگیرخان بوده است».
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها خبر منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به گفت‌وگو با یکی از کارشناسان مذهبی با موضوع پیاده‌روی اربعین اختصاص داده است. «حمید وحیدی» کارشناس علوم قرآنی در این گفت‌وگو بیان کرده است: «امام حسین(ع) عاشقانه به سوی خداوند متعال شتافت و در مقابل خواسته‌های پروردگار سر تعظیم فرود آورد، خداوند نیز در مقابل این عشق، ایشان را در قلوب مسلمانان و مسیحیان و سایر ادیان قرارداد تا نشان دهد که هر کس در مقابل خواست خداوند راضی و مرضی باشد خداوند نیز در مقابل به او مقام خاصی عطا خواهد کرد».

انتهای پیام

captcha