زائران اربعین چگونه گذرنامه دریافت کنند + هزینه‌های سفر
کد خبر: 3846039
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸

زائران اربعین چگونه گذرنامه دریافت کنند + هزینه‌های سفر

گروه جامعه ــ به‌ مناسبت نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی(ع) و برای سهولت کار زائران، شیوه دریافت گذرنامه اربعین و همچنین هزینه‌های تمام شده این زیارت محاسبه و اعلام شد.

به گزارش ایکنا؛ کم‌کم به ایام اربعین حسینی نزدیک می‌شویم و زائران بسیاری در حال مهیا کردن شرایط این سفر نورانی هستند. اولین قدم برای این سفر دریافت گذرنامه است. بر همین اساس و برای سهولت کار زائران حضرت سید الشهدا(ع)، در این نوشتار ضمن ارائه شیوه دریافت گذرنامه، هزینه‌های تمام شده این سفر از جمله هزینه صدور گذرنامه، هزینه مسیر راه و هزینه مکالمات تلفنی در این مسیر در اختیار علاقه‌مندان قرار داده می‌شود.

گذرنامه به عنوان سند مسافرتی هر کشوری است که باید فرایندی را برای صدور طی کند؛ لذا متقاضیان دریافت گذرنامه می‌توانند با به همراه داشتن مدارکی از جمله «شناسنامه، کارت ملی و یک قطعه عکس» به نزدیک‌ترین دفتر پلیس + ۱۰ مراجعه کنند و مدارک خود را تحویل دهند. از زمانی که اطلاعات افراد وارد سیستم می‌شود، حدوداً بین سه تا چهار روز کاری زمان برای چاپ گذرنامه نیاز است و بعد از چاپ، گذرنامه تحویل اداره پست داده می‌شود که فرایند خاص خود را دارد.

بر اساس اعلام پلیس در حال حاضر با تمهیداتی که برای اربعین اعمال شده، دفاتر پلیس + ۱۰ تا ساعت 20 باز هستند و در سه شیفت کاری مراحل ثبت اطلاعات، کنترل، تخصیص و چاپ و تحویل گذرنامه به پست را انجام می‌دهند.

هزینه «صدور و تعویض گذرنامه ۱۰۰ هزار تومان» است و مبالغ دیگری مانند عوارض شهرداری، هزینه دفاتر از شهروندان اخذ می‌شود. تمام فرایند پرداخت وجه از طریق دستگاه کارتخوان صورت می‌گیرد و هیچ یک از هزینه‌ها نقدی دریافت نمی‌شود. در صورتی که تاکنون گذرنامه نداشته‌اید یا اعتبار گذرنامه شما تمام شده است هزینه‌های کلی دریافت گذرنامه بدین شرح است:

۱. هزار تومان بابت شناسه
۲. ۳۷۵۰ تومان واریز به حساب شهرداری بابت عوارض
۳. ۱۰۰ هزار تومان برای خزانه‌داری استان بابت تعرفه صدور گذرنامه
۴. ۳۶هزار و ۹۸۰ تومان بابت خدمات دفاتر پلیس +۱۰ و هزینه پست

البته باید توجه داشته باشید که برای سفر به عتبات عالیات گذرنامه شما باید حداقل سه ماه اعتبار داشته باشید. برخلاف سال گذشته، که زائران باید مبلغی را بابت دریافت ویزا پرداخت می‌کردند، امسال به علت لغو روادید میان ایران و عراق می‌توانند در بازه زمانی ۱۰ محرم الحرام ۱۴۴۱ تا ۳۰ صفر ۱۴۴۱ بدون ویزا به عراق سفر کنند.

هزینه ثبت‌نام در سامانه سماح
با اینکه لغو روادید میان ایران و عراق صورت گرفته و هزینه روادید حذف شده است، زائران باید مبلغ ۲۵ هزار تومان بابت هزینه‌های پزشکی و خدمات درمانی و بیمه برای ثبت‌نام در سایت سماح پرداخت کنند.

هزینه سفر به عراق
برای سفر به عراق دو راه وجود دارد؛ راه زمینی و راه هوایی، برای سفر هوایی به نجف اشرف یا بغداد هزینه بلیط رفت و برگشت طبق مصوبات دو میلیون و 200 هزار تومان است و برای سفر زمینی اگر برای مثال از تهران به پایه مرزی مهران قصد سفر دارید بلیط یک‌طرفه تا پایانه مرزی حدود ۱۵۰ هزار تومان است.

پس‌ از عبور از مرز‌های ایران و عراق ماشین‌هایی هستند که شما را رایگان تا نجف می‌برند، اما اگر قصد سفر با ون یا تاکسی‌های لب مرز تا نجف را داشتید هزینه کرایه تا نجف، نفری ۱۰ دینار معادل تقریبی ۱۰۰ هزار تومان است. اگر قصد پیاده‌روی ندارید و می‌خواهید از نجف تا کربلا با ماشین سفر کنید هزینه کرایه ون برای هر نفر چهار دینار معادل حدودی ۴۰ هزار تومان و خودروی شخصی نفری هفت دینار حدود ۷۰ هزار تومان است.

هزینه برگشت از کربلا به نجف یا پایانه‌های مرزی
معمولاً پس از پایان ایام اربعین به‌ علت موج برگشت زائران قیمت‌ها مقادیری افزایش پیدا می‌کند. از کربلا تا مرز مهران با تاکسی حدوداً نفری ۱۵ دینار معادل ۱۵۰ هزار تومان و با ون حدود ۱۰ دینار معادل ۱۰۰ هزار تومان است. از کربلا تا نجف نیز حدود هفت تا ۱۰ دینار است. اگر قصد برگشت با هواپیما را دارید از اطراف حرم امیرالمؤمنین(ع) تا فرودگاه ۱۵ دینار معادل ۱۵۰ هزار تومان هزینه تاکسی می‌شود، زیرا پنج دینار عوارض ورود ماشین‌ها به فرودگاه است. اگر قصد برگشت از مرز مهران با اتوبوس را دارید هزینه اتوبوس تا تهران حدود ۲۰۰ هزار تومان است.

هزینه اسکان و خوراک در عراق
با توجه به وجود موکب‌های غذا و اسکان در نجف و کربلا، در طول مسیر برای اسکان و خوراک هزینه‌ای نخواهید داشت.

هزینه رومینگ در کشور عراق
در اینجا ریزهزینه‌های رومینگ هر یک از اپراتور‌های معروف ایرانی در عراق را برای شما آورده‌ایم. توجه داشته باشید که تمام هزینه‌ها به تومان و برای یک دقیقه مکالمه هستند.

 

اینترنت (هر مگابایت)

تماس داخل عراق

تماس دریافتی

تماس با ایران

ارسال پیامک

ایرانسل

۱,۵۰۰ تومان

۳,۸۰۰ تومان

۳,۸۰۰ تومان

۳,۸۰۰ تومان

۱,۵۰۰ تومان

همراه اول

۲,۳۰۰ تومان

۲,۵۰۰ تومان

۳,۰۰۰ تومان

۴,۵۰۰ تومان

۱,۵۰۰ تومان

رایتل با Korek

۱,۴۶۵ تومان

۴,۶۸۰ تومان

۳,۵۰۰ تومان

۴,۶۸۰ تومان

۱,۵۶۰ تومان

رایتل با Asiacell و Zain

۱۴۶,۰۰۰ تومان

۱۲,۰۰۰ تومان

۱۸,۰۰۰ تومان

۳۹,۰۰۰ تومان

۶,۰۰۰ تومان



انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۶:۱۷
0
0
خیلی جامع و مفید بود. ممنون از شما
captcha