تلاوت‌ها توقع شرکت‌کنندگان را نیز برآورده نکرد/ اختصاص سهمیه فینال به استان میزبان
کد خبر: 3846794
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
سرپرست هیئت داوران مسابقات سراسری قرآن:

تلاوت‌ها توقع شرکت‌کنندگان را نیز برآورده نکرد/ اختصاص سهمیه فینال به استان میزبان

گروه مسابقات ــ شاه‌میوه، سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم ضمن ارزیابی کلی از این‌ مسابقات، گفت: به لحاظ فنی، اکثر تلاوت‌ها توقع خود شرکت‌کنندگان در مسابقات را نیز برآورده نکرد.

تلاوت‌ها توقع شرکت‌کنندگان را نیز برآورده نکرد / اختصاص سهمیه ویژه فینال به استان میزبان

غلامرضا شاه‌میوه، سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی ایکنا؛ به اصفهان در مورد این دوره از مسابقات، گفت: در هر دوره‌ای، شاهد یک سری پیشرفت‌ها در برخی زمینه‌ها و از سوی دیگر افت‌هایی در برخی زمینه‌های دیگر هستیم و البته عواملی هم در این مسئله موثر است.

وی در ادامه به بیان برخی از این عوامل پرداخت و افزود: عواملی همچون وضعیت و کیفیت سالن، صدا، موقعیت، جمعیت و ... می‌تواند در کیفیت تلاوت‌ها تاثیرگذار باشد. بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره مسابقات در دوره‌های قبل هم بوده‌اند، بعضاً تلاوت‌های بهتر یا ضعیف‌تری از همین افراد دیده‌‌ایم.

شاه‌میوه تصریح کرد: اگر ‌با خود متسابقان هم صحبت کنید، متوجه خواهید شد در مجموع تا روز دوم تلاوت‌ها، آن توقعی که از دوستان در بخش فنی و خصوصاً ارائه تلاوت تاثیرگذار و سالم وجود داشت، برآورده نشد و یا حداقل در اکثریت افراد برآورده نشده است.

معدود فینالسیتی تلاوت راضی‌کننده داشت

سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم با بیان اینکه در بین شرکت‌کنندگان معدود افرادی هم بودند که تلاوت خوبی داشتند، اظهار کرد: در مرحله فینال نسبت به بقیه مراحل مواردی را متفاوت در نظر گرفته‌ایم، از جمله در بخش تجوید که ۱۰ نمره برای فصاحت در نظر گرفته‌ایم در حالی که در مراحل قبلی هفت نمره بوده است. لذا برخی دوستان که فکر‌ می‌کنند تجوید آنها نسبت به مراحل قبل کمتر شده است باید به این نکته توجه داشته باشند که فصاحت ۱۰ نمره دارد، لذا این موضوع تاثیرگذار بوده است.

شاه‌میوه بیان کرد: در بخش لحن نیز ۱۰ نمره برای لحن‌الادا در نظر گرفته شده است، بر همین اساس دوستانی که می‌خواهند مقداری توجه به این بخش داشته باشند و اصطلاحاً‌ مفهومی‌تر بخوانند، به نوعی روی اسلوب همیشگی آنها تاثیر می‌گذارد و لذا آن مسیر همیشگی را نمی‌توانند بروند. این البته طبیعی است به خاطر اینکه از آنها خواسته شده تا به لحن‌الادا توجه بیشتری داشته باشند.

سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم بیان کرد: در این مسابقات، کسی موفق‌تر است که در عین حال که به لحن‌الادا توجه دارد، اجازه ندهد شیرازه کار تحت‌الشعاع این قضیه قرار گیرد. کما اینکه در این دوره بودند افرادی از شرکت‌کنندگان که با همان شیوه خود تلاوت می‌کردند، اما با توجه بیشتر به مفهوم آیات و لحن‌الادا، لذا ارزیابی من این است که مجموعاً تلاوت‌ها راضی‌کننده نبوده اما در برخی از تک‌چهره‌ها کیفیت خوب بوده است.

اثرات نبود نماینده استان اصفهان در فینال

با توجه به اینکه مهرماه فصل گردشگری اصفهان است و ظرفیت تمام هتل‌ها تکمیل است، اگر برگزارکنندگان مسابقات را در یکی از سالن‌های سطح شهر برگزار می‌کردند، شاید به خاطر ترافیک و مسائل ایاب و ذهاب دچار مشکلاتی می‌شدند، لذا متمرکز بودن محل اسکان و محل برگزاری و نزدیک بودن‌ محل اسکان متسابقان و داوران و سالن مسابقات یکی از امتیازات مهم این دوره بوده است

شاه‌میوه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این گفت‌‌وگو در پاسخ به سوالی در مورد سطح تلاوت در استان میزبان مسابقات و نداشتن هیچ نماینده‌ای در بین فینالیست‌های تلاوت این دوره، گفت: اینکه استان اصفهان به عنوان میزبان مسابقات نماینده‌ای در بین فینالیست‌های قرائت ندارد، می‌تواند یک اتفاق باشد.‌ چهره‌های مطرحی که استان اصفهان داشت، امسال بنابه دلایلی یا در استانی حذف شدند یا اینکه به دلیل بی‌انگیزگی شرکت نکردند.

وی افزود: متاسفانه هماهنگونه که بسیاری از ادارات اوقاف استان‌ها برای متسابقان خود برنامه‌های آموزشی و آماده‌سازی می‌گذارند و وظیفه دارند کلاس‌ها و جلسات رفع اشکال برگزار کنند، اوقاف استان اصفهان این کار را انجام نداد. با وجود اینکه بسیاری از اساتید پیشنهاد تشکیل این‌ جلسات را دادند، اما هیچ اقدامی در زمینه آموزش صورت نگرفت در صورتی که سال‌های قبل این کارها صورت می‌گرفت‌. از همین جا گلایه خودم را از مسئولان اوقاف اصفهان ابراز می‌کنم.

شاه‌میوه اظهار کرد: در شرایطی که استان اصفهان، میزبان مسابقات بود، باید این‌ جلسات به صورت بسیار ویژه‌تری تشکیل می‌شد. بالاخره از امتیاز میزبانی می‌توانستیم، استفاده کنیم و در قرائت و ترتیل نمایندگان بیشتری را داشته باشیم.

سهمیه‌ای برای استان میزبان در نظر گرفته شود

سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد لزوم اختصاص سهمیه‌ای ویژه در رشته تلاوت برای نمایندگان استان میزبان برای بهره‌برداری‌هایی همچون جذب مردم به سالن و ...، بیان کرد: اگر مقداری بر روی بحث مدل مسابقات تجدیدنظر کنیم، شاید با اغماض بشود از بین نفراتی که به فینال نمی‌رسد یک سهمیه‌ای برای استان میزبان در نظر گرفته شود با این شرط که آن شرکت‌کننده بالاترین نمره را در بین حذف شده‌ها به دست آورده باشد. با چنین رویکردهایی می‌شود برای استان میزبان سهمیه‌ای در نظر گرفته شود. البته باید به از بین رفتن حق دیگران نیز توجه شود.

شاه‌میوه همچنین در مورد میزبانی استان اصفهان نیز اظهار کرد: از برخی جهات میزبانی خوب بوده است. به عنوان مثال همه داوران از کیفیت اسکان خود راضی بوده‌اند، پذیرایی نسبتاً خوب بوده و مکان برگزاری نیز امکانات خوبی داشته است. با توجه به اینکه مهرماه فصل گردشگری اصفهان است و ظرفیت تمام هتل‌ها تکمیل است، اگر برگزارکنندگان مسابقات را در یکی از سالن‌های سطح شهر برگزار می‌کردند، شاید به خاطر ترافیک و مسائل ایاب و ذهاب دچار مشکلاتی می‌شدند، لذا متمرکز بودن محل اسکان و محل برگزاری و نزدیک بودن‌ محل اسکان متسابقان و داوران و سالن مسابقات یکی از امتیازات مهم این دوره بوده است.

فینال حفظ و قرائت به تعطیلات آخر هفته موکول می‌شد

سرپرست هیئت داوران چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم افزود: به لحاظ حضور مردم نیز می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. قرار داشتن دانشگاه به عنوان میزبان مسابقات در جنوبی‌ترین نقطه شهر و تقریباً حاشیه شهر تاثیرگذار بوده است، اما به اعتقاد من تاثیرگذاری بیشتر برای عدم حضور مردم زمان برگزاری بود که در روزهای میان هفته قرار گرفته بود. اگر برنامه‌ریزی بهتری صورت می‌گرفت و دو روز اصلی مسابقات که به رقابت رشته‌های حفظ کل و قرائت اختصاص داشت در پایان هفته برگزار می‌شد، مطمئنا شاهد جمعیت بیشتری بودیم.

وی در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا در مورد تاثیرات مسابقات در جریان تلاوت و حفظ قرآن در استان اصفهان، گفت: استان اصفهان در بحث قرائت و حفظ قرآن کریم یکی از استان‌های مطرح کشور است، بنابر این شاید اتفاق خاصی به دنبال نداشته باشد، در بخش قرائت، مقداری از برخی استان‌ها همچون خراسان رضوی و تهران پایین‌تر هستیم، بنابر این شاید در بخش تلاوت این میزبانی بتواند تاثیرگذار باشد. در نهایت هم امیدواریم‌ میهمانانی که در این دوره در اصفهان حضور دارند از وضعیت میزبانی راضی باشند و خاطرات خوبی با خودشان از اصفهان به ارمغان ببرند.

انتهای پیام

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha