مسابقات در بخش آقایان به پایان رسید/ رقابت بانوان آغاز شد
کد خبر: 3847002
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹
گزارش ایکنا اصفهان از اختتامیه بخش آقایان مسابقات سراسری قرآن کریم؛

مسابقات در بخش آقایان به پایان رسید/ رقابت بانوان آغاز شد

گروه فعالیت‌های قرآنی- مراسم اختتامیه بخش آقایان چهل‌و دومین دوره مسابقات قرآن کریم در حالی برگزار شد که از عصر امروز، رقابت بانوان آغاز می‌شود.

جامعه قرآنی باید تاثیرگذار باشدبه گزارش ایکنا از اصفهان، صبح امروز پنجشنبه 9 مهرماه، مراسم اختتامیه چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش آقایان با حضور متسابقین، فعالن قرآنی، شهردار اصفهان، مدیرکل دادگستری استان اصفهان، اعضای شورای  شهر اصفهان و ... در سالن ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد. مسابقات آقایان از روز شنبه 6 مهرماه آغاز شده بود و تا صبح امروز نیز ادامه داشت.

در مراسم اختتامیه، پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان از تمام مسئولین، نهادها و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات قرآن تشکر و قدردانی کرد.
سپس در این قسمت از برنامه، نوبت به تجلیل از برگزیدگان نخستین دوره کتابت قرآن کریم رسید که دیروز(چهارشنبه 10 مهرماه) با حضور 28 نفر آقا و خانم برگزار شده بود. در بخش کاتبان جوان جایزه تقدیری به مرضیه مبشرهادی تعلق گرفت. در ادامه آرین محسون در جایگاه سوم، کوثر دهقانی در جایگاه دوم و محمد پورقلی‌زاده در جایگاه اول قرار گرفت.

در بخش کتابت فاخر زهرا میبدی، حبیب‌الله اسلامی، علیرضا یوسفی، فاطمه مهدی‌زاده ارمکی و زهرا شیرازی‌پور شایسته تقدیر شدند و مقام سوم به اصغر کشاورز حداد و الهام میرطلایی و مقام اول به مجید سعیدکافی تعلق گرفت.
در ادامه برنامه، حجت‌الاسلام سید محمدحسین نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر و رئیس هیئت مدیره مدرسه کتابت قرآن کریم در خصوص بخش مسابقه کتابت این دوره از مسابقات گفت: ما از چند ماه پیش برای این رقابت فراخوان دادیم و از خوشنویسان بزرگ و همچنین از جوانان هنرمند سراسر کشور دعوت کردیم تا آثار خود را برای این مسابقات ارسال کنند.
وی ادامه داد: ما در مرحله اولیه بیش از 80 اثر از هنرمندان دریافت کردیم که 29 اثراز آنها که 9 اثر آن هم متعلق به خوشنویسان خانم بود را انتخاب کرده و به مرحله نهایی ارسال کردیم. در این مرحله از این 29 هنرمند دعوت کردیم تا روز گذشته برای شرکت در بخش کتابت حضوری به مسجد جامع اصفهان بیایند و دیشب هم بر اساس آثار ارسالی و نوشته حضوری این هنرمندان، داوران نفرات برتر را انتخاب کردند.
در ادامه برنامه، مصطفی زمانیان، از اعضای هئیت امنای بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در خصوص وظیفه برگزیدگان مسابقات قرآنی گفت: از برگزیدگان مسابقات قرآنی انتظار می‌رود که در حل مسائل و مشکلات اجتماعی فعال باشند، چراکه ایشان امروزه دیگر تنها یک حافظ یا قاری نیستند، بلکه رسالت دیگری نیز بر دوششان قرار داده شده است.
وی ادامه داد: مردم انتظار دارند وقتی به سمت این کانون‌های مرجعیت اجتماعی حرکت کرده و از آنها تقاضای کمک می‌کنند، از این تقاضای آنان استقبال شود. مردم نباید جای خالی جامعه قرآنی را در مشکلات حس کنند. ما نیز به عنوان اعضای جامعه قرآنی اگر در انتخاب مخاطب‌مان محدودیت ایجاد کرده و همه لایه‌های اجتماعی را جذب نکنیم، کم کاری کرده‌ایم.
این عضو هئیت امنای بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به کسب و کارهای مبتنی بر نوآوری‌های قرآنی افزود: این نوع از کسب و کار در کشور ما مورد کم توجهی قرار گرفته، این موضوع رسالت مهمی است و باید به آن رسیدگی شود. ما باید کسب و کارهایی که به وسیله نخبه‌های قرآنی اداره می‌شوند را راه اندازی کنیم.
زمانیان خاطرنشان کرد: باید به فضای کارکردهای اجتماعی توجه کرده و تلاش کنیم به زمانی بازگردیم که قاریان اسوه‌های مردم بودند.
در بخش بعدی محمدتقی میرزاجانی، رئیس کمیته فنی این دوره از مسابقات بیانیه هیئت داوران امسال را در حضور شرکت کنندگان در مراسم قرائت کرد. در این بیانیه آمده بود: «چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امروز پس از پشت سر گذاشتن مراحل ابتدایی در بخش آقایان به کار خود پایان داد و در حال حاضر شاهد مراسم اختتامیه بخش برادران و تقدیر از منتخبین هستیم. ما از حضور شرکت کنندگان و خادمان این مسابقات و به ویژه از حمایت سازمان اوقاف کشور کمال تشکر را داریم و امیدوار هستیم که در چنین رویدادهایی همه مسئولان و دستگاه‌ها برای حفظ شان قرآن بشتابند».
در ادامه از برگزیدگان مسابقات تقدیر شد که طی آن در بخش رتبه‌های عالی حفظ کل قرآن کریم سینا طباخی از آذربایجان شرقی، احمد معتمدی از قم، حسین خانی از اصفهان و ابوذر کرمی از استان مرکزی برگزیده شدند.
رتبه‌های عالی در رشته قرائت قرآن را وحید خزایی و مسعود نوری از تهران، سید جاسم موسوی از خوزستان، سید مصطفی حسینی از قزوین و مختار دهقان از خراسان رضوی کسب کردند.
در رشته حفظ کل قرآن کریم محمد خاکپور از خراسان رضوی، علیرضا سامری از خوزستان و رضا گلشاهی از خراسان رضوی رتبه‌های ممتاز را کسب کردند.
در رشته حفظ کل قرآن کریم علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، هادی موحد امین از تهران و سید حمیدرضا مقدسی از قم صاحب رتبه ممتاز شدند.
در پایان نیز حجت‌الاسلام سید محمد نقیب، سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن، با بیان اینکه نزول تدریجی آیات قرآن نشان می‌دهد که خداوند به دنبال جامعه‌سازی است، خاطرنشان کرد: علامه جوادی آملی تفاوت جامعه و اجتماع را در این می‌داند که جامعه اثرگذار است.
وی ادامه داد: اجتماع یعنی گرد آمدن عده‌ای به دور هم که ممکن است اصلا با هم اشتراکی نداشته باشند و زمانی که این افراد شروع به اثرگذاری روی یکدیگر می‌کنند به جامعه تبدیل می‌شوند. قرآن همان‌گونه که برای فرد کارنامه اعمالی قائل است، برای اجتماع نیز کارنامه عملی در نظر دارد.
سرپرست دانشگاه علوم و معارف قرآن افزود: قرآن معتقد است هر فرد یک کارنامه اجتماعی نیز دارد و هم فرد و هم جامعه نامه عمل و سرنوشت مشترک دارند. حال اگر قرآنیان بخواهند جامعه باشند، باید تاثیرگذار باشند.
انتهای پیام

انتهای پیام
captcha