خدمات بهداشتی به بیش از ۹۰ هزار زائر پاکستانی اربعین ارائه می‌شود
کد خبر: 3847068
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳
از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان؛

خدمات بهداشتی به بیش از ۹۰ هزار زائر پاکستانی اربعین ارائه می‌شود

گروه سلامت ــ رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به آمادگی این استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران پاکستانی اربعین گفت: پیش بینی ما حضور بیش از 90 هزار زائر پاکستانی است و هیچ نگرانی بهداشتی برای این زوار نداریم.

آمادگی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برای ارئه خدمات بهداشتی به بیش از 90 هزار زائر پاکستانی اربعینسیدمحمد هاشمی شهری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به آمادگی این استان برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین پاکستانی که از مرز‌های این استان وارد ایران می‌شوند، اظهار کرد: چندین سال است که تعداد قابل توجهی از اتباع پاکستان برای مراسم اربعین وارد ایران می‌شوند و از این طریق به عتبات عالیات مشرف می‌شوند.
 
وی با اشاره به اینکه در گذشته ۷۵ هزار زائر پاکستانی امام حسین(ع)، از این مرز وارد ایران شده اند، گفت: امسال پیش بینی می‌شود که ۹۰ هزار نفر از طریق مرز میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان وارد ایران شوند. ورود این افراد از سه شنبه آغاز شده و برای مراقبت بهداشتی و ارائه خدمات درمانی به این افراد دو موکب سلامت از سوی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان برپا شده است.
 
هاشمی شهری بیان کرد: نخستین موکب در مرز میرجاوه است که تمامی ارگان‌های ذی‌ربط سلامت در آن فعالیت می‌کنند. موکب دوم نیز در زائرسرای امام رضا(ع) زاهدان است که گنجایش 30 هزار زائر را دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با بیان اینکه به دلیل گرمای هوای منطقه، موضوع بهداشت و غذا در اولویت خدمت دهی به این زائران است، تصریح کرد: برای واکسیناسیون بر علیه فلج اطفال و بررسی سندرومیک بیماری‌ها و موضوع دفع پسماند‌ها برنامه‌های کاملی از چندین سال قبل وجود داشته و امسال هم به همان شیوه انجام می‌شود؛ ضمن اینکه این افراد در رابطه با بیماری‌های مالاریا و بیماری‌های روده‌ای نیز کنترل می‌شوند، ضمن اینکه در سال‌های گذشته هیچ مشکل سلامتی از سوی این افراد وجود نداشته است.

وی یادآور شد: اگر فردی دارای بیماری باشد به صورت سرپایی درمان شده و چنانچه درمان سرپایی جواب ندهد در بیمارستان‌های شهر میرجاوه و زاهدان بستری می‌شوند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: همچنین برای آموزش‌های بهداشتی به این زوار اربعین، رابط‌های سلامت از میان مردم محلی و زائران پاکستانی انتخاب می شود؛ کتابچه‌های آموزشی مشتمل بر بهداشت فردی و محیط نیز برای این افراد با زبان اردو در نظر گرفته شده است.
 
وی تأکید کرد: نکته حائز اهمیت این است که ما نگران ورود این افراد با هر تعداد و هر حجمی که به صورت رسمی وارد کشور می‌شوند نیستیم، نگرانی ما از ورود افرادی است که به صورت غیر رسمی از مکان های غیر مجاز وارد شده و سیستم بهداشتی نیز به دلیل عدم حضور در این نقاط هیچ نظارتی بر آن‌ها ندارد.
 
 
انتهای پیام
captcha