نحوه برگزاری مسابقات قرآن بازنگری شود/ مردم جذب محافل قرآنی نشده‌اند
کد خبر: 3847492
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰

نحوه برگزاری مسابقات قرآن بازنگری شود/ مردم جذب محافل قرآنی نشده‌اند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ داور چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان با بیان اینکه سطح کیفی شرکت‌کنندگان سال به سال در حال ارتقا است، گفت: باید نوعی بازنگری در نحوه برگزاری مسابقات به لحاظ پشتیبانی در همه جنبه‌های آن انجام شود و دقت و توجه بیشتری صورت گیرد.

نحوه برگزاری مسابقات قرآن مورد بازنگری قرار گیرد /مردم جذب محافل قرآنی نشده‌اند

سعید قربانی، داور چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، درباره سطح کیفی این دوره از مسابقات، اظهار کرد: سطح کیفی شرکت‌کنندگان سال به سال در حال ارتقا است و وقتی به پانزده تا بیست سال گذشته نگاه می‌کنیم، می‌بینیم به لحاظ فنی با زمان حاضر قابل مقایسه نیست و شرکت‌کنندگان رشد بسیار خوبی داشته‌اند. زمانی در مسابقات لحن، شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند گوشه و مقام چیست، ولی در دوره‌های اخیر، ردیف‌های نو و بدیعی اجرا می‌شود.

وی افزود: علی‌رغم این موفقیت‌های شکلی در زمینه قرائت و حفظ قرآن، در خصوص مهارت‌های زندگی قرآنی و معارف اهل‌بیت(ع) این رشد اتفاق نیفتاده و در این خصوص کوتاهی کرده‌ایم، یعنی به همان سرعتی که موفقیت‌های شکلی به دست آورده‌ایم، در خصوص مهارت انس با قرآن که این‌قدر سفارش شده است، کوتاهی کرده‌ایم و این کوتاهی باید جبران شود و مورد تذکر قرار گیرد. ایکنا به عنوان رسانه‌ای که محل رجوع جامعه قرآنی است، می‌تواند به این مسئله بپردازد.

داور چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان بیان کرد: امسال برای اولین‌بار، از داوران استانی در مسابقات کشوری استفاده کردند که اتفاق مبارکی بود و زودتر از اینها باید انجام می‌شد. از طرف دیگر، ضمن تشکر از مجریان و متولیان مسابقات، فکر می‌کنم باید نوعی بازنگری در نحوه برگزاری مسابقات به لحاظ پشتیبانی در همه جنبه‌های آن انجام شود و دقت و توجه بیشتری صورت گیرد. پوشش خبری مسابقات نیز خوب بود، ولی بیشتر جای کار داشت.

ایکنا با راه‌یافتگان به مرحله پایانی ارتباط برقرار کند 

قربانی ادامه داد: در این دوره، هر قاری یا حافظی که قرار بود در مسابقه شرکت کند، قبل از اجرا تیزر کوتاهی از سوابق، فعالیت‌ها و گفته‌های خود درباره تأثیر قرآن بر زندگی‌اش پخش می‌شد که اتفاق مبارک و مناسبی بود. به نظرم ایکنا باید با راه‌یافتگان به مرحله پایانی و برگزیدگان این مرحله ارتباط برقرار کند. قرآن فقط برای شرکت در مسابقه و کسب رتبه نیست، بلکه اصل بر اثرگذاری آن در زندگی است و ایکنا می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی بیان کرد: مسابقات قرآن در هر شهری که برگزار می‌شود، این انتظار وجود دارد که مردم از آن فضای قرآنی استفاده کنند، ولی به نظر می‌رسد در جذب مردم به این فضا موفق نبوده‌ایم. قاریان و حافظان در فضایی بسته و در حضور داوران کار خود را اجرا می‌کردند، ممکن است این رویه برای ضبط برنامه و پخش از طریق شبکه‌های صداوسیما مناسب باشد، ولی می‌خواهیم آموزه‌های قرآن را در متن زندگی مردم پیاده‌سازی کرده و آنها را به حضور در محافل قرآنی ترغیب کنیم. در خصوص این مورد در مرحله مقدماتی مسابقات که در قم برگزار شد، موفق نبودیم و باید برای دوره‌های آتی تدبیری اندیشید تا محافل قرآنی پرشورتر برگزار شده و مردم انگیزه‌های بیشتری برای حضور در این محافل پیدا کنند.

صدا وسیما برای مسابقات قرآن پای کار بیاید

داور چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان اضافه کرد: صداوسیما برای مسابقات ورزشی زیاد هزینه می‌کند، نمی‌گویم این هزینه‌ها حذف شود، آن هم در جای خود مهم است، ولی برای مسابقات قرآن و حضور مردم در این مسابقات نیز باید پای کار بیاید و فرهنگ‌سازی کند. از طرف دیگر، مرحله پایانی مسابقات در دانشگاه و در گوشه‌ای از شهر برگزار شد، در صورتی که این اتفاق می‌توانست در قلب شهر و در متن زندگی مردم رخ دهد. مسابقات قرآن در دیگر کشورهای اسلامی در سالن‌های هزار نفره برگزار می‌شود. در واقع تلاوت قرآن و مناجات‌های قرآنی ظرفیت جذب مردم را دارد. ضمن اینکه به متولیان برگزاری مسابقات خداقوت می‌گویم، به نظر می‌رسد نقص‌هایی در این زمینه وجود داشت که باید برطرف شود.

انس واقعی با قرآن استرس‌ را از بین می‌برد

وی بیان کرد: انس با قرآن کاری زمان‌بر است و مقطعی نیست، بنابراین امکان آن در طول برگزاری مسابقات با مدت زمان محدود وجود ندارد. پیشنهاد من این است که کارشناسان عامل به قرآن و آنهایی که مؤانست واقعی با قرآن دارند، در جلسات و محافل قرآنی، شیوه مؤانست با قرآن را آموزش دهند. چرا برخی حافظان و قاریان قرآن در مسابقات این‌قدر استرس دارند؟ اگر چه میزانی از استرس برای مسابقات طبیعی است، ولی قرآن خودش احیاکننده دل‌ها محسوب می‌شود. این استرس‌ها برخی حافظان و قاریان قرآن را خیلی اذیت می‌کند که به نظر می‌رسد ناشی از عدم انس واقعی با قرآن باشد. انس واقعی با قرآن بسیاری از استرس‌ها را از بین می‌برد و شاید اصلا استرسی وجود نداشته باشد. طبیعت مسابقه استرس‌زا هست، ولی خواندن قرآن استرس را از بین می‌برد. بنابراین چون انس با قرآن کاری زمان‌بر و مستمر است، باید از محافل قرآنی کوچک شروع شود.

انتهای پیام
captcha