اربعین و به چالش کشیدن نظریات فرهنگی/ خرده فرهنگی که جهانی شد
کد خبر: 3847691
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲
معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت خارجه:

اربعین و به چالش کشیدن نظریات فرهنگی/ خرده فرهنگی که جهانی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ معاون پژوهشی مرکز مطالعات وزارت امور خارجه با اشاره به افرادی که مدعی جهانی بودن فرهنگ خود هستند و تسلط فرهنگ لیبرالیسم را دنبال می‌کنند، اظهار کرد: تغییر نظم بین‌المللی و افول قدرت آمریکا این فرهنگ را کمرنگ کرده و سبب شده این نظریه به چالش کشیده شود. اربعین نشان داد با توجه دقیق به داشته‌های خودمان می‌توانیم فرهنگی جهانی ایجاد کنیم.

 فرهنگ اربعین برای دشمنان کشنده است/ کتاب سفارشی آمریکا علیه اربعینبه گزارش ایکنا، سلیم خطیب‌زاده، معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، امروز، 14 مهرماه، در هم‌اندیشی نقش پیاده‌روی اربعین در روابط ایرن و عراق در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: وزارت خارجه براساس منویات رهبری اولویت در روابط با همسایگان را طراحی کرده است.

وی افزود: آنچه امروز در حوزه قفقاز و آسیای مرکزی و تا حدودی در حوزه کشورهای خلیج فارس می‌بینیم ناشی از اولویت‌بخشی به همین سیاست بوده و عراق به دلائل متعدد از اهمیت بیشتری برخوردار است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه در عراق رخ می‌دهد، صدای واحد همکاری نهادهای جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: کاری که در عراق شکل گرفته تلفیقی از فعالیت همه نهادهای جمهوری اسلامی است و شکوهی دارد که متعلق به همه نظام است و می‌تواند به عنوان الگوی صدای واحد و تعامل و تبادل از سوی دستگاه‌های درون نظام مورد توجه باشد.

خطیب‌زاده با اشاره به برپایی همایشی در رافدین که هفته قبل برگزار شد، بیان کرد: عراق برغم همه مشکلات توانسته میزانی از اعتماد به نفس را داشته باشد که میزبان چنین همایشی باشد.

افول فرهنگ لیبرالیسم

وی با اشاره به بحث اربعین اظهار کرد: کسانی که مدعی جهانی بودن فرهنگ خود هستند، تسلط فرهنگ غالب یعنی لیبرالیسم را دنبال می‌کنند که رهبری آن با آمریکا است، ولی تغییر نظم بین‌المللی و افول قدرت آمریکا این فرهنگ را کمرنگ کرده و سبب شده این نظریه به چالش کشیده شود و نظریه تسلط یک فرهنگ غالب بر سایر فرهنگ‌ها را زیر سؤال برده است.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با اشاره به نظریه پلورالیسم فرهنگی افزود: می‌گویند که همه فرهنگ‌ها مانند یک موزائیک هستند، ولی در زیر چتر یک فرهنگ بزرگتر قرار دارند و آن فرهنگی است که معتقد به آن هستیم، ولی به تدریج شورش حاشیه بر متن را شاهد بودیم.

خرده فرهنگ‌ها می‌توانند فراگیر و جهانی شوند

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه اظهار کرد: برخی می‌گویند شیعه در جهان اسلام خرده مذهب و فرهنگ است، چه رسد به اربعین که در فرهنگ شیعی عاشورا وجود دارد؛ ولی آنچه از بعد نظری می‌بینیم اثبات این فرض است که اگر ما به رسالت و ابزارها توجه کنیم، خرده فرهنگ‌ها می‌توانند فراگیر و جهانی شوند.

اربعین و به چالش کشیدن نظریات فرهنگی/ خرده فرهنگی که جهانی شد

وی اظهار کرد: اربعین نشان داد که نباید به داشته‌های دوردست بنگریم؛ اربعین نشان داد با توجه دقیق به داشته‌های خودمان می‌توانیم فرهنگی جهانی ایجاد کنیم.

همه فرهنگ‌ها شکست خورده‌اند

وی افزود: رقبا و دشمنان بی‌‍جهت به اربعین توجه نمی‌کنند؛ این حضور فرهنگ اربعینی و عاشورایی در حوزه جهانی برای آنان کشنده است؛ حج برای آنان کافی بود، ولی اربعینی ایجاد شد که ده‌ها میلیون نفر در بزرگترین اجتماع مذهبی دور هم جمع می‌شوند و امواج و بسامد آن برای دشمنان غیرقابل کنترل است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: در دنیای که همه فرهنگ‌ها شکست خورده‌اند و شاهد هرج و مرج فرهنگی در دنیا هستیم در غلتان اربعین خود را نمایان کرده است.

فرصت‌های نامحدود اربعین

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه  با بیان اینکه فضای اربعین در بعد فرهنگی و رسالت شیعه نامحدود است اظهار کرد: آنچه محدود است توان و تولید محتوا و شبکه‌سازی ماست و هرقدر بتوانیم در این زمینه تلاش کنیم موفق‌تر خواهیم بود.

خطیب‌زاده با اشاره به روابط ایرن و عراق بیان کرد: طبیعی‌ترین رابطه جمهوری اسلامی با هر کشور دیگری در دنیا رابطه با عراق است و نبود و چالش‌های این رابطه غیر طبیعی است گرچه اتهامات زیادی به ایران می‌زنند که در عراق دخالت دارد و همه این اتهامات هم دروغ است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین زیر حوزهِ حوزه امنیتی ایران، خلیج فارس است؛ لذا محور تهران، بغداد و بغداد دمشق برای دشمنان کشنده است؛ دشمنان و رقبای منطقه‌ای هیچگاه نمی‌خواهند پایتخت تهران بغداد شکل بگیرد لذا آنچه ایجاد شده برای دشمنان شکننده است و علیه آن اقدام می‌کنند.

کتابی علیه اربعین

خطیب‌زاده تصریح کرد: در هم تنیدگی اربعین باید مخالفان خود را داشته باشد؛ لذا آمریکا به یکی از مؤسسات تحقیقاتی کوفه سفارش می‌دهد که کتابی بنویسند که ماحصل آن تولید گزاره‌هایی علیه اربعین و روابط ایران و عراق است.

اربعین و به چالش کشیدن نظریات فرهنگی/ خرده فرهنگی که جهانی شد

معاون پژوهشی مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست ایران مردمی نگاه داشتن راهپیمایی اربعین است، اظهار کرد: ورود نهادها و ارگان‌ها با پلاکارد از آسیب‌ها است، فرهنگی می‌تواند جهانی شود که محتوای غنی داشته باشد و هیچ حرکت تهاجمی نسبت به فرهنگ‌های دیگر نداشته باشد.

خطیب‌زاده اظهار کرد: اربعین از وجوه قدرت ملی ایران و عراق است و ما وظیفه داریم روابط بلندمدت و عمیقی را در مسئله اربعین میان دو کشور ایجاد کنیم.

انتهای پیام
captcha