دولت‌سازی کارآمد؛ نیاز اصلی کشور/ بیانیه گام دوم تحلیل نمی‌خواهد، اقدام می‌طلبد
کد خبر: 3848118
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۴
علیرضا صدرا:

دولت‌سازی کارآمد؛ نیاز اصلی کشور/ بیانیه گام دوم تحلیل نمی‌خواهد، اقدام می‌طلبد

گروه اندیشه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه از چشم‌اندازهای سند گام دوم انقلاب ایجاد تمدن نوین اسلامی است که در این مسیر با چالش دولت‌سازی نیز مواجه است، گفت: باید توجه داشت که دولت‌سازی کارآمد لازم داریم و نه کارآمدسازی دولت. ساختاری که به ما ارث رسیده، توانایی کارآمدشدن را ندارد؛ لذا رهبری فرمودند که اکنون زمان دولت‌سازی است و اگر به این سمت نرویم کار روی زمین می‌ماند.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست «تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب، با محوریت معنویت و انقلاب اسلامی»، امروز، ۱۵ مهر، با حضور جمعی از اندیشمندان و علاقه‌مندان در سالن کنفرانس ایکنا برگزار شد.

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در این نشست بیان کرد: اینکه بیانیه گام دوم را اعلامیه بدانیم اشتباه است؛ این بیانیه در حکم یک سند است که ابلاغ شده و یک نقشه راه برای راهبرد ۵۰ ساله انقلاب است. چون مطلب زیاد داریم که به صورت سخنرانی ارائه می‌شود و رهبری نیز انبوهی از مطالب را دارند، اما این مورد سند است که باید به مجلس برود و در دولت اجرا شود.

تحلیل نکنید، اقدام کنید

وی در ادامه افزود: همچنین اینکه در مورد عنوان این نشست‌ها از عبارت تبیین و تحلیل استفاده می‌کنیم، محل اشکال است. قدرت سخنوری زیادی داریم و حرف می‌زنیم و فکر می‌کنیم که کار انجام شده است. خیر، این طور نیست و بیانیه نیاز به تفسیر ندارد و به اندازه کافی رهبری آن را باز کرده و بیان می‌کنند، اما نیاز به ترویج و تحقیق دارد و نباید برای تبیین آن نشست گذاشت. امام راحل(ره) فرمود حصر آبادان باید شکسته شود و شکسته هم شد، دیگر کسی نگفت باید این جمله را تبیین کنیم بلکه بسیج شدند و به آن تحقق بخشیدند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: این جلسات نیز برای گفتمان‌سازی است که باید خروجی آن اجرا باشد؛ لذا باید این مسائل روشن شود، نه اینکه بحث را تکرار کنیم. امام(ره) فرمودند که این قدر در جزئیات وارد نشویم، بلکه باید حرکت کنیم. در طول تاریخ حکما و فقهای زیادی داشته‌ایم، اما امام نداشته‌ایم و امام(ره) آمده که این آموزه‌ها را عملیاتی کند.

سندی در حکم جهاد اکبر

صدرا در ادامه تصریح کرد: در مورد خود سند باید عرض کنم که اولاً چهل سال اول، جهاد اصغر ما بوده که سلبی است. این مدت زمینه‌سازی می‌کند تا جهاد اکبر صورت گیرد. این سند در حکم جهاد اکبر است که شروع می‌کند و می‌سازد. جهاد اصغر نظام‌سازی بود و زمینه را آماده کرده است و در حال حاضر نیز مانعی وجود ندارد و همه عوامل و نیرو‌ها فراهم است و دنیا در برابر ما سپر انداخته و در حقیقت ایران در حال ساخت تمدنش است. وقتی در مورد چین صحبت می‌شود، نمی‌گویند که تمدن‌سازی می‌کند، اما در مورد ایران می‌گویند که ایران تمدن‌سازی می‌کند. اینجا نیز پایگاه نظم نوین جهانی است که اینجا شکل می‌گیرد، چه اینکه تمدن‌های بزرگ و ادیان بزرگ، همه در این منطقه بوده‌اند.

وی بیان کرد: اکنون شاهد این هستیم که این تمدن در حال احیا شدن است و شخصی مانند «هیکل» نیز روی این مسئله تصریح داشت. ایشان می‌گفت که ایران دارد تمدنش را می‌سازد، اما یک جمله جالب نیز دارد و آن هم اینکه گفت که ایران از راه گرده‌ها وارد نمی‌شود، بلکه از راه دل‌ها وارد می‌شود، یعنی معنویت. دوم اینکه ایران دو بار خودش را به مدیترانه رساند؛ یکبار در زمان داریوش با قدرت نظامی و الآن با قدرت ولایت فقیه. امروزه شاهد هستیم که راهبرد‌های خلأ رهبری در مصر روشن است. مولوی نیز می‌گوید «اصل لشکر بی‌گمان رهبر بود، لشکر بی‌رهبر تن بی‌سر بود؛ این همه که مرده و سر گشته‌ایم، زان بود که ترک سرور کرده‌ایم»؛ لذا باید وارد تحقق این موارد شد.

چالش دولت‌سازی

وی در ادامه افزود: یکی از چشم‌انداز‌های این سند این است که تمدن نوین اسلامی را ایجاد کند و دیگر اینکه با چالش دولت‌سازی مواجه است. باید توجه داشت که دولت‌سازی کارآمد داریم، نه کارآمدسازی دولت. ساختاری که به ما ارث رسیده، کارآمدبشو نیست؛ لذا رهبری فرمودند الآن دولت‌سازی است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: اگر این را حل نکنیم و به دولت‌سازی کارآمد نرسیم، کار زمین می‌ماند و نقطه آغاز ما دولت‌سازی و کارآمدسازی است، اما راهبرد ما در این سند، الگوسازی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت است و اگر خودمان پیشرفت نکنیم، نمی‌توانیم تمدن‌ساز باشیم. در الگوی پیشرفت، سه بخش داریم؛ اقتصاد، فرهنگ و سیاست. الگوی توسعه غرب نیز این‌ها را دارد، اما تفاوتی که بین ما و آن‌ها وجود دارد در ترتیب این‌هاست. در غرب توسعه فرهنگی و شهروند‌سازی مطرح است تا در جهت توسعه سیاسی، تولید نظم و قدرت و سیطره باشد و بتواند در جهت توسعه منفعت و لذت پیش برود که هر سه توسعه هستند. اما در هر صورت فرهنگ برای آن‌ها همین است که فقط سینما داشته باشند، ولی اینکه چه محتوایی نمایش داده می‌شود، اهمیت ندارد.

معنویت و اخلاق در دل فرهنگ

وی در ادامه افزود: وقتی رهبری راهبرد را ارائه می‌کنند، علت غایی و فاعلی را توسعه اقتصادی نمی‌دانند. در غرب می‌گویند که اقتصاد علت غایی است و باید شهروند خوب درست کنیم، اما می‌گوییم که فرهنگ باید آدم‌سازی کند؛ بنابراین علت غایی و فاعلی ما فرهنگ است. در دل فرهنگ دو عنصر معنویت و اخلاق وجود دارد. برای رسیدن به این نقطه مطلوب نیز باید موانع را برداشت و شرایط را فراهم کرد و باید طوری شرایط فراهم شود که مردم خودشان اقامه قسط کنند.

صدرا تصریح کرد: توسعه اقتصادی، آسایش تولید می‌کند، اما معنویت و آرامش را تولید نمی‌کند. معنویت نیز سه کارکرد دارد؛ اول اینکه انسان احساس می‌کند باز شده است. شما زمانی که عزاداری می‌کنید، احساس انشراح دارید. دوم سرور و احساس سبکی است و سوم نیز احساس بهجت است، اما مادیت این کار را نمی‌کند.

برای مشاهده گزارش تصویری نشست اینجا کلیک کنید

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۶ - ۱۵:۲۵
0
0
مجلس یازدهم و وظیفه سنگین در برابر سند راهبردی ، تحول خواه و ضروری مقام معظم رهبری مدظله العالی در گام دوم انقلاب:

بمنظور احیاء جایگاه خانه ملت بعنوان عصاره واقعی ملت انقلابی و دفاع از حقوق مردم ضعیف و محروم شامل جوانان بیکار ، مجرد، تحصیلکرده و نخبه انقلابی و پس از گذشت چهار دهه از فراز و فرود کم بهره نمایندگان در خانه ملت با تصویب قوانینی که کمتر اثر بخشی مثبت آن در زندگی،سفره مردم و گشایش در حمایت واقعی از جوانان مشاهده گردیده.می بایستی بدور از محافظه کاری طیف سنتی اصول گرایی (شامل امثال باهنر ، حداد عادل، و ….) که امتحان خود را در ادوار گذشته مجلس همچون طیف به اصطلاح اعتدال گرا و اصلاح طلب لاریجانی - مطهری و امثالهم و …در طول ۱۰دوره گذشته مجلس و طی ۴۰ سال پس داده و بی حسی ،بی انگیزگی و ناتوانی آنان در ایجاد تحول اساسی مورد نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه راهبردی و حیاتی گام دوم انقلاب در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برای مردم کاملامشهود بوده و همچنین در جهت ایجاد تحول در حوزه قانونگذاری براساس آرای مردمی و نظارت صحیح و موثر بر عملکرد نمایندگان در خانه ملت و مسئولین اجرایی کشور هم راستا با قوه محترم قضاییه و به منظور تصویب قوانین مورد نیاز برای احیای حقوق عامه، اجرای عدالت و مبارزه جدی با تبعیض،رانت و پاکسازی دامان انقلاب اسلامی و نظام از عناصر رذل آلوده به مفاسد اقتصادی، انجام اصلاحات ساختاری مدنظر مقام معظم رهبری در اقتصاد و نظام پولی و بانکی رانتی کشور افرادی از طیف انقلابی وارد انتخابات و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ گردند که از توانایی،انگیزه، نشاط جوانی و مقبولیت عمومی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مدظله العالی براساس سند تحول گام دوم انقلاب در دهه حساس و حیاتی پنجم انقلاب اسلامی همچون ریاست محترم قوه قضاییه برخوردار باشند.
captcha