منتظر دولت نمانید/ راه‌های پیشگیری از ایدز را بدانید
کد خبر: 3848289
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

منتظر دولت نمانید/ راه‌های پیشگیری از ایدز را بدانید

گروه سلامت ــ هیچ فرد عاقلی برای مراقبت از سلامت خود منتظر نهادهای دولتی نمی‌ماند، پس اگر نمی‌خواهید به ایدز مبتلا شوید، عاقلانه‌ترین راه این است که خودتان راه‌های پیشگیری را یاد بگیرید و به آنها عمل کنید.

به گزارش ایکنا؛ حتی اگر دولت و نهادهای بهداشتی و پزشکی کشور را مسئول آموزش پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها بدانیم، باز هم نباید منتظر آنها ماند. واقعیت این است که اولین فردی که می‌تواند از شما و اطرافیانتان در قبال ابتلا به ایدز مراقبت کند، خود شما هستید. شما هستید که باید آموزش‌های پیشگیری از ایدز را جدی بگیرید.

سال ۸۶ مقام معظم رهبری طی فتوایی در خصوص حمایت از بیماران مبتلا به ایدز و پیشگیری از این بیماری فرمودند: «جلوگیری از گسترش اینگونه امراض با استعانت از حمایت‌های مادی و معنوی برای کسانی که مطلع‌اند و تمکن دارند، شرعاً لازم است». اما علی‌رغم این فتوای صریح مسئولان همچنان گرفتار تابوهای اجتماعی هستند که مانع بیان واقعیت‌های نحوه ابتلا به ایدز و در ادامه نحوه پیشگیری از ابتلا می‌شود.

اما ما قصد داریم این تابو را شکسته و با ارائه واقعیت‌های مرتبط با ایدز به فتوای مقام معظم رهبری عمل کنیم.

مهم‌ترین راه انتقال بیماری ایدز از طریق روابط جنسی و مهم‌ترین راه پیشگیری استفاده از کاندوم است؛ مهم‌ترین راه انتقال ویروس ایدز در جهان روابط جنسی است. در صورتی که فردی HIV+ باشد، یعنی ویروس ایدز در بدن وی وجود داشته باشد، این ویروس هنگام برقراری رابطه جنسی به بدن فرد مقابل وی منتقل شده و فرد دوم نیز مبتلا می‌شود. افرادی که ویروس ایدز وارد بدن آنها شده هیچ علائم قابل تشخیصی ندارند و فقط از طریق آزمایش می‌توانند متوجه این مسئله شوند.

ویروس HIV ممکن است سال‌ها در بدن یک فرد باشد و آن فرد بدون اینکه بداند آن را به بدن ده‌ها فرد دیگر منتقل کند. این ویروس بسته به وضعیت جسمانی افراد کم کم موجب تضعیف قدرت دفاعی بدن شده و از حالت ویروس نهفته به بیماری ایدز تبدیل می‌شود.  

مسئله مهمی که مدام در رسانه‌ها و آموزش‌های پیشگیری از ایدز نادیده گرفته شده و سانسور می‌شود این است که احتمال ابتلا به ایدز از طریق روابط جنسی همجنسگرایانه بسیار بیشتر است و به طور کلی تنها راهی که تاکنون در خصوص پیشگیری از ابتلای افراد جدید به ایدز از سوی متخصصان مطرح شده، استفاده از «کاندوم» و برقراری رابطه جنسی ایمن در هر نوع رابطه جنسی است.

در اغلب کشورهای جهان این مسئله به ویژه به جوانان که گروه در معرض ابتلا به ایدز هستند، آموزش داده شده و از آنها خواسته می‌شود با استدلال به اینکه به شریک جنسی خود اطمینان دارند و ... سلامتی خود را به خطر نیندازند اما متأسفانه واقعیت‌های ایدز همچنان در ایران انکار می‌شود.

راه دوم انتقال ایدز که در کشور ما نیز راه شایعی است، انتقال از طریق سرنگ‌های آلوده است. این روش انتقال در معتادان تزریقی و به دلیل استفاده از سرنگ مشترک برای تزریق مواد مخدر(با توجه به اینکه سرنگ به داخل رگ تزریق شده و به خون افراد آلوده می‌شود و بعد وارد بدن معتاد دیگر می‌شود) شایع است.

مسئولان بهداشتی کشور برای مقابله با روش انتقال بیماری ایدز از طریق سرنگ آلوده در بین افراد معتاد موفق بوده‌ و اطلاع‌رسانی خوبی در این خصوص صورت گرفته بود و در حال نتیجه‌گرفتن از اقدامات پیشگیرانه بودیم اما با کم‌رنگ شدن توجه به این مسئله، هشدارهایی درباره گسترش شیوع مجدد بیماری ایدز در میان معتادان به گوش می‌رسد.

این سخن که چون فردی رابطه جنسی خارج از محدوده خانواده نداشته و یا مواد مخدر مصرف نمی‌کند پس در معرض خطر نیست، یک اشتباه بزرگ است. تعداد زیادی از خانم‌هایی که در کشورمان به ایدز مبتلا شده‌اند، صرفاً از طریق روابط جنسی شرعی و قانونی با همسرانشان به ایدز مبتلا شده‌اند. همسرانی که یا در زندان، یا به دلیل یک غفلت در زمان مجردی و یا به دلیل استفاده از سرنگ مشترک هنگام مصرف مواد مخدر ویروس ایدز وارد بدن آنها شده و آن را به همسرانشان منتقل کرده‌آند.

مراقب باشیم؛ ویروس HIV از طریق مادر به کودک نیز منتقل می‌شود پس اگر هرگونه رفتار غیر ایمنی داشته‌اید، حتماً قبل از بارداری آزمایش دهید.

 

 

انتهای پیام
captcha