جشن آموزش قرآن پایه‌اولی‌ها همزمان با روز جهانی کودک/ فرسنگ‌ها فاصله تا نهادینه شدن
کد خبر: 3848328
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۲

جشن آموزش قرآن پایه‌اولی‌ها همزمان با روز جهانی کودک/ فرسنگ‌ها فاصله تا نهادینه شدن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ جشن آموزش قرآن پایه اول دبستان به منظور ایجاد زمینه تشویق میان دانش‌آموزان از جمله برنامه‌هایی است که به صورت همزمان در آموزشگاه‌های ابتدایی وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود، جشنی که برای یادآوری اهمیت فراگیری کلام وحی است. آموزش قرآن در مدارس زمانی جدی‌تر برگزار می‌شود که مربیان متخصص در کنار والدین و خانواده‌ها تمام همراهی‌های لازم را داشته باشند.

جشن رسمی آموزش قرآن سال‌هاست که وزارت آموزش و پرورش همزمان با روز جهانی کودک، آغاز رسمی آموزش قرآن کریم پایه اول دبستان را در قالب جشن تا جایی که امکان دارد به صورت سراسری برگزار می‌کند. هماهنگی با این روز شاید به دلیل نهادینه کردن فرهنگ این روز برای خردسالان و کودکان عزیز کشورمان و از سوی دیگر اهتمام به آموزش و تعلیم قرآن و ضرورت فراگیری آن در میان فرزندان و خانواده‌هاست، موضوعی که روزمرگی و مشغله‌های امروز شاید مهر فراموشی بر آن زده و موجب شده تا معدود والدینی به این موضوع توجه کنند و این روز را برای خردسالانشان جشن بگیرند.

امسال این جشن رنگ‌وبوی دیگری داشت، به گونه‌ای که طی تعامل با رادیو قرآن دو برنامه ۴۵ دقیقه‌ای شامل آیتم‌های تلاوت کودک، قصه قرآنی، نمایش و ارائه گزارش مسئولان پایه ابتدایی چون رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش و مرتضی شکوهی، مدیرکل دفتر آموزش دبستانی، انجام شد.

بنا بر گفته احمد فراهانی، مدیرگروه آموزش رادیو قرآن، «این برنامه در قالب کودکانه، به صورت همزمان طی دو روز، 15 و 16 مهرماه، در تمامی مدارس ابتدایی پخش شد و معلمان و دانش‌آموزان به برنامه آن گوش سپردند».

این جشن برنامه‌ای است که به والدین نیز تأکید می‌کند که به کلاس‌ قرآن فرزندانشان اهمیت لازم را بدهند و پیگیر فراگیر آموزشی آن‌ها در این زمینه شوند و مطالبه آن‌ها از مدیر و معلم مدرسه باشد تا به مانند گذشته ساعت کلاس قرآن به سایر درس و برنامه‌ها اختصاص پیدا نکنند؛ به عبارت دیگر والدین معلمان را برای برگزاری باشکوه کلاس قرآن همراهی کنند.

لزوم توجه خانواده و کادر مدرسه

رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا در این باره گفت: جشن آغاز رسمی آموزش قرآن کریم برای دانش‌آموزان پایه اول دبستان در سال‌های گذشته نیز انجام می‌شد، اما امسال با توجه به اهمیت موضوع، به صورت سراسری و همزمان با همکاری با رادیو قرآن این امر کلید خورد. فلذا دوستان در رادیو قرآن نیز کمک کردند تا این برنامه به صورت سراسری اجرا شود و گام‌های ثمربخشی در زمینه ترویج آموزش قرآن میان دانش‌آموزان این پایه برداشته شود.

جشن آموزش قرآن پایه‌اولی‌ها همزمان با روز جهانی کودک/ فرسنگ‌ها فاصله تا نهادینه شدن

وی ادامه داد: هدف از این برنامه این است که خانواده‌ها، مربیان، معلمان و کادر مدرسه همه درگیر موضوع باشند و همواره اهمیت پرداختن به برنامه درسی قرآن را مدنظر قرار دهند. در عین حال نیز مدنظر داشته باشند تا طی این مراسم، که آغاز رسمی آموزش قرآن است، آموزش‌های لازم به خانواده و معلمان داده شود؛ از جمله آموزش‌ها این است که از چه روش‌ها و شیوه‌هایی استفاده کنند.

حکیم‌زاده بیان کرد: همچنین متناسب با اقتضائات و ویژگی‌های کودکان، برنامه‌ها به گونه‌ای طراحی شود که زمینه انس و جذاب دانش‌آموزان به بحث قرآن شود که از شروع یادگیری آن دانش‌آموزان و کودکان تجربه خوبی داشته باشند. هدف ما این است که همه دانش‌آموزان جزء افراد‌ موفق باشند و امیدواریم با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد، این برنامه که آغاز شده به صورت جدی از جانب معلمان دنبال شود و خانواده‌ها نیز حمایت‌ کنند تا بتوانیم شاهد تحقق اهداف برنامه درسی درس قرآن باشیم. همچنین دانش‌آموزان در محیطی شاداب و بانشاط این آموزش را سپری کنند و بتوانند با توجه به اهمیت آن به جهتی حرکت کنند که با یادگیری قرآن بتوانند از مفاهیم و قصه‌های قرآنی استفاده کنند.

مبنای آموزش قرآن از مقطع ابتدایی است

بنا بر گفته معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، امسال وزارت آموزش و پرورش حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز پایه اولی، حدود ۶۴۲ هزار و ۶۱۲ کلاس درس و ۶۵ هزار و ۳۸۸ آموزشگاه در دوره ابتدایی است.

وی درباره دوره‌های ضمن خدمت لازم برای معلمان پایه‌های اول در زمینه قرآن کریم اظهار کرد: تعدادی از معلمان فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان هستند که برنامه‌های آموزشی در این زمینه داشته‌اند و معلمانی که جزء ماده ۲۸ جذب آموزش و پرورش شده‌اند در دوره کارآموزی یکساله یکی از برنامه‌های آموزشی‌شان، آموزش قرآن کریم بوده است. همچنین با همکاری معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش، دوره توانمندسازی معلمان ابتدایی را داشته‌ایم تا بتوانند برنامه درسی قرآن را به خوبی اجرا کنند. البته امیدواریم که همه نهاد‌ها و سازمان‌هایی که در حوزه قرآن فعال هستند، به ویژه شورای توسعه فرهنگ قرآنی و سایر سازمان‌های مرتبط، حمایت‌های لازم را انجام دهند.

حکیم‌زاده تصریح کرد: اگر بخواهیم ریشه‌ای درباره موضوعی کار کنیم، از مقطع ابتدایی باید شروع کنیم. لذا به نظر می‌رسد اگر مساعدت و حمایت در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توانیم شاهد دستاورد‌های بهتری باشیم.

جشن شکرگزاری آموزش قرآن

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این سؤال که آیا مراسم مشابهی در پایان سال تحصیلی این مقطع برای درس قرآن در نظر گرفته شده است، بیان کرد: برای پایه اول خیر، اما جشن شکرگزاری آموزش قرآن برای پایه سوم ابتدایی برگزار می‌شود. این جشن به منظور این است که دانش‌آموزان به مرحله‌ای رسیده‌اند که می‌توانند قرآن را متناسب با اهدافی که برای آن‌ها تعیین شده است قرائت کنند.

امید است مسئولان و معلمان به فراگیری دانش‌آموزان به یادگیری قرآن مانند دیگر دروس اهمیت دهند، زیرا کیفیت بخشیدن به این برنامه و همچنین توجه به زنگ قرآن نیازمند همکاری دستگاه‌های قرآنی مرتبط و بخش‌های مختلف آموزش و پرورش است.

زنگ قرآن و طرح‌های فوق‌برنامه

رضا نباتی، کارشناس قرآنی و مؤلف کتب درسی قرآن مقطع ابتدایی، طی مصاحبه با ایکنا بر این امر تأکید کرد و برای آگاه‌سازی والدین گفت: در پایه اول ابتدایی دو ساعت قرآن در نظر گرفته شده و در پایه دوم تا ششم سه ساعت قرآن برنامه‌ریزی شده است. والدین مراقب باشند که در مدرسه ساعت درسی قرآن برای طرح‌های فوق‌برنامه صرف نشود و اختصاص ساعت درسی قرآن در پایه‌های ششگانه ابتدایی به طرح فوق برنامه حفظ جزء سی‌ام خلاف مقررات و مصوبات است و مدیران مدارس باید پاسخگوی آن باشند.

جشن آموزش قرآن پایه‌اولی‌ها همزمان با روز جهانی کودک/ فرسنگ‌ها فاصله تا نهادینه شدن

یادآور می‌شود، در این جشن قرآن دانش‌آموزان ضمن دریافت کتاب درسی قرآن و لوح فشرده آن، به خواندن سوره‌ها می‌پردازند یا برنامه‌های جانبی را که مدرسه برای رونق بخشیدن به این جشن در نظر گرفته است انجام می‌دهند.

سمیرا انصاری

انتهای پیام
captcha