عمل غیرشرعی برخی کارگزاری‌ها در خرید اعتباری سهام/ بررسی مسئله در جلسه امروز شورای فقهی
کد خبر: 3848711
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶
سیدعباس موسویان به ایکنا خبر داد:

عمل غیرشرعی برخی کارگزاری‌ها در خرید اعتباری سهام/ بررسی مسئله در جلسه امروز شورای فقهی

گروه اقتصاد ــ عضو شورای فقهی بانک مرکزی از بررسی موضوع «خرید اعتباری سهام» در جلسه امروز این شورا خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی و نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با ایکنا، از بررسی این موضوع در جلسه امروز 17 مهرماه شورای فقهی بانک مرکزی خبر داد و گفت: موضوع خرید اعتباری سهام، نوعی پل ارتباطی بین بانک مرکزی و بازار سرمایه است و بنا دارم در جلسه امروز شورای فقهی این موضوع را مطرح کنم.

عمل خلاف شرع برخی کارگزاری‌ها

وی ادامه داد: روشی هم کمیته فقهی در سازمان بورس و اوراق بهادار تصویب کرده که اگر بخواهیم خرید اعتباری سهام را به صورت شرعی انجام دهیم، باید براساس این روش عمل کنیم؛ یعنی رابطه بانک با کارگزاری به صورت مشارکت و رابطه کارگزاری با خریدار و متقاضی سهام به صورت مرابحه باشد.

موسویان افزود: در واقع این ترکیبی از قرارداد مشارکت و مرابحه است. برخی از کارگزاری‌ها معتقدند که اجرای این موضوع مشکل دارد. به همین جهت خودشان ابداع جدیدی کرده‌اند و اجرا هم می‌شود که از جهت شرعی مشکل دارد.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: متأسفانه برخی از کارگزاری‌ها مدل ابداعی خودشان را اجرا کرده و برخی از کارگزاری‌ها هم همان مدل کمیته سازمان بورس را اجرا می‌کنند.

هشدار به کارگزاری‌های متخلف

وی تأکید کرد: بنده خدمت آن دسته از کارگزاری‌هایی که عمل‌شان مشکل شرعی دارد عرض کردم که وظیفه دارم هم در شورای فقهی بانک مرکزی و هم در کمیته فقهی سازمان بورس این موضوع را مطرح کنم که در مقام اجرا خلاف آن مصوبه عمل می‌شود.

نایب‌رئیس کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان گفت: گفتم که یا باید به روشی برگردند که در کمیته فقهی سازمان بورس تصویب شده و اگر هم اشکالی وجود دارد مدل جایگزین آن را پیشنهاد بدهند تا در آنجا تصویب شود اما اگر چنین چیزی تصویب نشود، آن‌ها نباید به صرف اینکه ما بازار را رونق دهیم از راه خلاف شرع استفاده کنند.

انتهای پیام
captcha