رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری پیشکسوت آستان رضوی
کد خبر: 3848749
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
مروری بر اهم رویدادهای قرآنی هفته/

رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری پیشکسوت آستان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ سومین هفته مهرماه با ادامه مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان آغاز شد، با خبر درگذشت قاری بین‌المللی کشورمان در مشهد مقدس به میانه رسید و با معرفی و تجلیل بانوان برگزیده قرآنی به پایان رسید.

به گزارش ایکنا؛ برگزاری چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در بخش بانوان همچون هفته گذشته(در بخش آقایان) مهم‌ترین رویداد قرآنی کشور بود. در حالی از این رویداد به عنوان مهم‌ترین رویداد این هفته و نیز یکی از مهم‌ترین رویدادهای قرآنی کشور یاد می‌شود که بازتاب رسانه‌ای نداشت. رقابت‌های بخش بانوان از اواخر هفته گذشته آغاز شد و در این هفته در مراحل مقدماتی و نهایی ادامه یافت تا اینکه در آخرین روز این هفته به کار خود پایان داد. در کنار این رویداد مهم باید به درگذشت استاد پیشکسوت قرآن کریم نیز باید اشاره کرد. صدای «محمدکاظم محمدزاده» قاری بین‌المللی کشور که در مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و مالزی عنوان‌دار بوده است صبح روز 14 مهرماه در مشهد مقدس برای همیشه خاموش شد تا جامعه قرآنی داغدار یکی دیگر از اساتید خود شود. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی هفته می‌اندازیم.

تشریح فعالیت‌های قرآنی اربعین 98 
با نزدیک شدن به ایام اربعین، بخشی از فعالیت‌های دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در کشور به تدارک مقدمات برای تسهیل سفر شهروندان به این سفر معنوی اختصاص یافت. نهادهای قرآنی نیز در حد توان خود اقداماتی در این زمینه طراحی کرده‌اند. در همین راستا نشست خبری «تشریح فعالیت‌های قرآنی موسم اربعین ۹۸» ۱۳ مهرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین و حسن محمدی، مسئول کارگروه جمعه ////////// رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری بین‌المللی در مشهدقرآنی کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین برگزار شد. در بخشی از این نشست مسئول کارگروه قرآنی ستاد اربعین از پیش‌بینی بیش از ۵۰۰ برنامه و برپایی سه موکب قرآنی خبر داد. همچنین حجت‌الاسلام احمدی، رئیس کمیته فرهنگی ـ آموزشی ستاد اربعین نیز با اشاره به مدیریت انتظار زائران گفت: راهپیمایی اربعین سفر ارزانی است، اما توقع اینکه همه چیز باید رایگان باشد، همه‌ساله سبب مشکلاتی برای زائران می‌شود.

رونمایی از مجموعه صوتی «طنین عشق»
همچنین در حاشیه نشست خبری «تشریح فعالیت‌های قرآنی موسم اربعین ۹۸» از مجموعه صوتی با عنوان «طنین عاشقی» شامل نواهای عاشورایی رونمایی شد. این مجموعه شامل آثار تواشیح و مدیحه‌سرایی است که به سه زبان عربی، فارسی و ترکی تولید شده است. همچنین این اثر حاصل تلاش و هم نوایی گروه‌هایی است که در سال‌های گذشته در ایام اربعین جزو کاروان نور بوده و در این راهپیمایی حضور داشته‌اند. این گروه‌ها شامل گروه‌های تواشیح فلق اصفهان، معراج قم، طارق تبریز، فلک الزهرا(س) مشهد، ثقلین یزد، محراب تهران و الوارثین البرز است که نواهای عاشورایی آنها در حوزه اربعین ضبط و تدوین و تولید شده است که طی این مراسم رونمایی شد.

تجلیل از برگزیدگان قرآنی سال 98 در شبکه قرآن جمعه ////////// رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری بین‌المللی در مشهد
برنامه افتتاحیه طرح پائیزی «۱۴۵۳» در شبکه قرآن و معارف سیما و همچنین تجلیل از نفرات برتر چهل‌ودومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم در محل استودیو ۲۵ ساختمان شبکه دو سیما تولید و ضبط شد. این برنامه که با اجرای سیدوحید مرتضوی، از مجریان شبکه قرآن و معارف سیما همراه بود، با تلاوت سیدحمیدرضا مقدسی، نفر اول رشته قرائت تحقیق مسابقات سراسری قرآن کریم آغاز شد و در ادامه نیز گفت‌وگویی با سیدعباس فاطمی، رئیس مرکز سیمای استان‌های صدا و سیما صورت گرفت. گفت‌وگو با قائم مقام شورای عالی قرآن، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، برگزیدگان رشته‌های مختلف چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان و ... از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

معرفی قائم مقام شبکه قرآن 
خبر دیگری که در این هفته از سوی روابط عمومی شبکه قرآن و معارف سیما اعلام شد مربوط به معرفی قائم مقام این شبکه بود. بر همین اساس و با حکم مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، «محمدحسن معطری» به سمت قائم‌مقام این شبکه معرفی شد. در این حکم بر برنامه‌ریزی و نظارت دقیق بر تولیدات شبکه به منظور رسیدن به جایگاه مرجعیت رسانه‌ای در حوزه رفع نیازهای قرآنی و معارفی مردم؛ بازنگری و بازمهندسی فرآیندهای اجرایی و عملیاتی موجود و بهره‌گیری از مزیت‌های رقابتی با هدف ارتقاء کیفی تولیدات و بهبود بهره‌وری کارکنان شبکه تأکید شده است. محمدحسن معطری علاوه بر تجربه کار در حوزه‌های تخصصی رسانه ملی از جمله تصویربرداری، کارگردانی و تهیه‌کنندگی، مدیر پخش، تأمین برنامه و آرشیو شبکه افق، مدیر تأمین برنامه شبکه جهانی جام جم، مدیر پخش شبکه سلامت، جانشین مدیرکل پخش شبکه دو، مدیر تدارکات و پشتیبانی مرکز سیما فیلم، مدیر شهرک سینمایی غزالی، مدیر استودیو گلستان و مسئول واحد اداری شبکه قرآن را نیز در کارنامه اجرایی ۲۱ ساله خود در سازمان صدا و سیما دارد.

درگذشت پیشکسوت قرآنی 
«محمدکاظم محمدزاده» استاد پیشکسوت قرآنی صبح روز ۱۴ مهرماه پس از شش دهه فعالیت در عرصه قرآنی در مشهد مقدس دار فانی را وداع گفت. وی کهجمعه ////////// رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری بین‌المللی در مشهد متولد سال 1334 بود از ۹ سالگی در جلسات قرآن حضور يافت و كم‌كم به جلسات تخصصی‌تر راه پیدا کرد و پس از پيروزی انقلاب اسلامی نیز در مسابقات گوناگون شركت كرد و در اين راه از تشويق‌ و همکاری‌های مسئول دارالتحفيظ و مسئول حسينيه خياط‌های مشهد بهره برد. چهار بار نفر اول مسابقات سراسری قرآن كريم سازمان اوقاف(سال‌های۱۳۵۷ تا ۱۳۶۴)، نفر اول مسابقات بين‌المللی ليبی سال ۱۳۵۸، نفر دوم مسابقات بين‌المللی مالزی سال ۱۳۶۴، نفر اول مسابقات بين‌المللی ايران سال ۱۳۶۵ از جمله رتبه‌های این استاد پیشکسوت قرآنی بود. مراسم تشییع پیکر مرحوم محمدزاده از ساعت ۹:۳۰ روز دوشنبه، ۱۵ مهرماه در جوار ملکوتی حضرت رضا(ع) در صحن آزادی و مراسم ترحیم آن مرحوم نیز طی روزهای ۱۶ و ۱۷ مهرماه از ساعت ۱۹ تا ۲۱ در حسینیه نصرت (کوی دکترا) برگزار می‌شود.

برگزاری جشن قرآن در مدارس همزمان با شروع سال تحصیلی 
مراسم «جشن قرآن» ویژه دانش‌آموزان ابتدایی روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه در ۶۳ هزار مدرسه طی ویژه‌برنامه‌ای از سوی رادیو قرآن برگزار شد. روزهای ۱۵ و ۱۶ مهرماه از ساعت ۸:۴۵ در ۶۳ هزار مدرسه و ۸۰ هزار کلاس درس با حضور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز ویژه‌برنامه جشن قرآن از سوی رادیو قرآن برگزار شد. این ویژه‌برنامه با هدف ایجاد انگیزه و شوق لازم در دانش‌آموزان دوره ابتدایی و با اجرای برنامه‌های متنوع و جذاب برای این گروه سنی و افزایش علاقه و انس با قرآن تهیه و پخش شد.

افتتاح مجمع قرآنیان دانشگاه تهران 
مراسم افتتاحیه مجمع قرآنیان دانشگاه تهران عصر روز سه‌شنبه ۱۶ مهرماه با حضور شیخ محمد فهمی عبدالسید عصفور، پیشکسوت قرآنی کشور مصر و محمدتقیجمعه ////////// رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری بین‌المللی در مشهد میرزاجانی، معاون اجرایی شورای عالی قرآن در محل مسجد دانشگاه تهران برگزار شد. در بخشی از این مراسم شیخ محمد فهمی السید عصفور، از مدرسان قرآن کریم طی سخنانی با اشاره به مسئله آگاهی قرآنی در جامعه، اظهار کرد: متأسفانه این مسئله بین ما و به ویژه در فضای علمی حلقه‌ای مفقوده‌ای است که علت آن نیز این است که برخی دانشجویان حفاظ و قراء قرآن کریم راه را گم کرده‌اند و روشی برخلاف قرآن پیش گرفته‌اند. میرزاجانی نیز در سخنانی با اشاره به اینکه جلسات هفتگی دانشگاه تهران اهمیت ویژه‌ای جهت برگزاری در میان اهل علم دارد، گفت: این اتفاق مبارک فرصت خوبی فراهم آورده تا با حضور دو نفر از قاریان ممتاز کشور، «سیدمحمد حسین‌پور» و «امیرحسین رحمتی» نفرات اول مسابقات دانش‌آموزان جهان اسلام که به نوعی خود از دست اندرکاران این مراسم هستند، این محفل به خوبی هر چه تمام‌تر برگزار شود. مجمع قرانیان دانشگاه تهران از هفته بعد روزهای سه‌شنبه هر هفته علاوه بر برپایی کرسی تلاوت در مسجد دانشگاه، جلسات هم‌اندیشی قرآنی را نیز برگزار خواهد کرد.

حافظ هشت ساله کل قرآن نماینده ایران در مسابقات قرآن امارات
پس از برگزاری رقابت انتخابی برای معرفی نماینده کشورمان در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات، «زینب فیضی» حافظ ۸ ساله، با بالاترین نمره به عنوان نماینده ایران در مسابقات امارات معرفی شد. چهارمین دوره ارزیابی و انتخاب نماینده جمهوری اسلامی ایران جهت شرکت در مسابقات بین‌المللی بانوان کشور امارات صبح روز دوشنبه، ۱۵ مهرماه، با همکاری مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم در محل شورای عالی قرآن برگزار شد. در این دوره و پس از فراخوانی که اعلام شد، ۱۱ نفر از حافظان ممتاز کل قرآن کریم پس از موفقیت در آزمون ورودی، جواز حضور در این دوره را کسب کردند. قضاوت چهارمین دوره انتخابی مسابقات امارات را «عباس امام‌جمعه»، قاری بین‌المللی کشور و «معتز آقایی»، از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن کریم، برعهده داشتند. پیش از این «علی فیضی» حافظ کل قرآن و برادر زینب فیضی در مسابقات قرآن کشور امارات (بخش آقایان) حضور یافته بود.

اصفهان، میزبان بانوان قرآنی جمعه ////////// رقابت بانوان قرآنی در اصفهان و کوچ ابدی قاری بین‌المللی در مشهد
در این هفته همچنین رقابت‌های بخش بانوان مسابقات سراسری قرآن کریم در استان اصفهان برگزار شد. رقابت‌های این بخش از روز جمعه هفته گذشته آغاز شد و در طول این هفته در رشته‌های مختلف از جمله، حفظ 10، 20 و کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و ترتیل ادامه یافت و نفرات برگزیده نیز پس از پایان رقابت‌های هر رشته معرفی شدند. این مسابقات روز جمعه 19 مهرماه با برگزاری مراسم اختتامیه در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل قرآن کریم به کار خود پایان داد. تمامی مراحل مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی مسابقات بخش بانوان بر خلاف آقایان در اصفهان برگزار شد، این در حالی است که مسابقات بخش آقایان تنها در مرحله فینال در شهر اصفهان برگزار شد و میزبان مرحله مقدماتی این مسابقات شهر قم بوده است. با وجود تغییرات گسترده در مسابقات قرآن در بخش آقایان، بخش بانوان اما تغییر چندانی پیدا نکرده و به روال سال‌های قبل برگزار شد. امروز، جمعه، 19 مهرماه شاهد مراسم اختتامیه خواهیم بود و به این ترتیب پرونده چهل و دومین دوره بسته خواهد شد.

انتهای پیام
captcha