ظهور و بروز ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین در اربعین حسینی
کد خبر: 3848817
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

ظهور و بروز ساحت‌های ۶ گانه سند تحول بنیادین در اربعین حسینی

گروه جامعه ـ حجت‌الاسلام حسین درودی اربعین امام حسین(ع) را به یک آموزشگاه نمونه مردمی تشبیه کرد که به وضوح می‌توان شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در آن مشاهده کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش، در یادداشتی به بررسی نقش اربعین در شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به مثابه آموزشگاهی مردمی پرداخت. متن این یادداشت به شرح ذیل است.

اگر اربعین امام حسین(ع) به یک آموزشگاه نمونه مردمی تشبیه شود به وضوح می‌توان شش ساحت تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را در آن مشاهده نمود. از زمانی که متربیان اربعین حسینی نیت پاک زیارت حریم ملک پاسبان سرور و سالار شهیدان را در قلب خود میمهان نموده تا زمانی که از درآمد کسب حلال خویش اسباب حرکت به سوی کربلا را برنامه‌ریزی کرده و همچنین دیگر دستگاه‌های اجتماعی را به فعالیت جدید دعوت می‌نماید و در روابط میان ملل مختلف، محبت و نشاط قلبی در خدمت رسانی به همنوعان خود را از ارکان حضور در اربعین حسینی(ع) تعریف می‌کند و همچنین از جمله نتائج ثبت نام در این آموزشگاه بین‌المللی را عالم شدن به حقوق خالق و مخلوق وجدان می‌نماید که بی‌توجهی و بی‌تفاوتی به فریاد خواهی مظلومان جهان را نوعی شراکت در ظلم ظالمان به حساب می‌آوردند، و با میهمانی کردن مساوی میان فقیر و غنی و هم‌چنین رئیس و مرئوس زیبایی‌های ماندگاری خلق می‌کنند از جنس فرشتگان، به همین سبب اگر مردم جهان از این لطافت، چون لؤلؤ و مرجان با خبر شوند و مزاحمان از مقابل آنان قلع و قمع گردنند قطعا تمدن بزرگ اسلامی و انسانی برای بشریت به ارمغان آورده می‌شود.

ساحت تربیت اعتقادی – عبادی - اخلاقی
در این ساحت زائران حسینی بر این اعتقاد تربیت می‌شود که خداوند مهربان بر کسی ظلم روا نمی‌دارد و این انسان است که به دلیل ضعف و نقص دست به دامن ظلم می‌زند و در کتاب اربعین می‌خواند که عبادت حقیقی سیتزه با ظالم و حمایت و حراست از حقوق مظلومان است. متربی در آموزشگاه اربعین با استناد به اخلاق حضرت سیدالشهدا و اثر پذیری از رفتار حضرتش با حر بن زیاد ریاحی و غلام سیاه خود روحیه حلم و صبوری و محبت بی‌منت را درک و دریافت می‌کنند. در این بخش متربی آموزشی را دریافت می‌کند که انسان با جدا شدن از بدن خاکی نمی‌پوسد بلکه از پوست به در می‌آید و هم چنین این درس از کتاب اربعین را درک و دریافت می‌کند که جهان مادی از سوی عالم بالا یا همان ملکوت و متافیزیک مدیریت احاطه‌ایی می‌شود نه توسط قدرت فلدران و ثروت فاسدان و ظالمان بلکه به آن‌ها مهلتی برای امتحان داده می‌شود.

ساحت تربیت هنری و زیبا شناختی
از جمله هنر زوار اربعین حسینی خلق زیبایی‌هایی در طول مسیر آنان می‌باشد، چرا که جمعیت میلیونی زائرین از سراسر جهان از حضور عطرآگین زیبایی فطری احساس غربت و غریبی در خود ندارند و چنان به سادگی محبت و خدمت‌رسانی همگانی را وظیفه خویش می‌دانند که فرشتگان از اعتراض‌شان به پروردگار هستی در خلقت انسان شرمسار می‌گردنند. در همین راستا متربی مدرسه اربعین آموزش غریب زدایی از جامعه را با خلق آثار زیبایی در صحنه‌های بحران زندگی و صحنه‌های جهانی در جان خود وجدان می‌کند؛ و از گردنه‌های خشونت به آسانی خویشتن را رهایی می‌بخشد و پس از آن به نشاطی دست می‌یاید که در کاخ هیچ شاه و شاهزداه ایی یافت نمی‌گردد.

ساحت تربیت علمی و فن آوری
یک از امتیازات اربعین حسینی نسبت به دیگر گروه‌های راهپیمایی در جهان، آثار علمی متفاوت آن است، زیرا برترین علم‌ها و فن آوری‌های حاصل از آن میزبان ارتباط عاطفی و انسانی میان بشریت و دیگر موجودات جهان می‌گردد در حالی که علم و فن آوری در کشور‌های جهان ظرف قدرت و ثروت‌سازی برای جهان سرمایه‌گذاری شده و می‌شود، زیرا فضایی مانند اربعین را در خود ندارد تا جهت آنرا تعویض کند. متربیان در جاده پر صفای اربعین ابتدا بستر ملکوتی ظرف علمی را دریافت می‌کنند سپس علم را در آن ظرف مطهر حسینی میهمان و نگهداری می‌نمایند تا اینکه علم آنان در خدمت زورگویان و قلدرمآبانه جهان اسیر نگردد تا اهل علم را برای مقاصد خود به گروگان بگیرند.

ساحت تربیت سیاسی اجتماعی
گوناگونی گرایش‌های سیاسی زائرین ابا عبدالله الحسین(ع) در جوی زلال زیارت اربعین حسینی به اقیانوس توحید مبدل گردیده و آیات نورانی وحی را به جهانیان مخابره می‌کند، چرا که در مکتب عاشور دین از سیاست و زندگی منفک نیست تا صادرکننده حلیت حکومت یک در صد جامعه بر ۹۹ درصد آن بوده باشد، این مهم در اربعین حسینی رقم می‌خورد تا زیر بنا و شالوده سیاست اجتماعی انسانی عبارت باشد است از خدمت رسانی بدون تفاوت و تهافت، زیرا در مدرسه اربعین درس دانش اجتماعی با عنوان "ان اکرمکم عند الله اتقاکم" تدریس می‌گردد که محصول آن صبوری توأمان با مسئولیت پذیری برای متربیان می‌باشد.

ساحت تربیتی زیستی و بدنی
یکی از مهم‌ترین حقوقی که در راهپیمایی اربعین به نمایش گذاشته می‌شود احترام به حقوق حیوانات و محیط زیست است که در قالب عبادت خداوند متعال چشم نوازی می‌کند، زیرا ذبح حیوانات در مراسم اربعین باید برای اطاعت از دستور خالق انجام گردد نه برای انباشتن ثروت و لذت و هم چنین مجموعه محیط زیست برای تقرب بیشتر و برتر الی الله مورد نوازش واقع می‌شوند چرا که این موارد در تابلوی بی‌نظیر عاشورا توسط امام معصوم تدریس شده است.

ساحت تربیتی اقتصادی و حرفه‌ایی
در اقتصاد اربعین همین بس که هیچ ثروت آلوده به خون فقرا و گردش مالی برای ثروت اندوزی قابل مشاهده نیست، زیرا از نذورات کم توان‌ترین افراد جامعه تا برترین اشخاص صاحب ثروت و مکنت، چرخشی مشاهده می‌گردد که ابتدا حمایت کنندگان مالی از صفای قلب اعتبارات مورد نیاز زوار را هزینه نموده، سپس از ابزار‌های مالی برای خدمت‌رسانی کمک می‌گیرند، به همین سبب متربی در مدرسه اربعین، اقتصاد را زیر بنای زندگی تعریف نمی‌کند تا تمامی ساحت‌های انسانی را فدای ثروت و لذت بنماید و برای وصول اهداف اقتصادی هر ابزاری را و لو کودک کشی را صالح و جایز بشمارد.

حسین درودی، معاون امور استان‌های ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و وزارت آموزش و پرورش

انتهای پیام
captcha