جهانی‌سازی نهضت اربعین با کاروانی به رنگ صلح و عدالت+فیلم
کد خبر: 3848834
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
مدیر انجمن اربعین اروپا در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد؛

جهانی‌سازی نهضت اربعین با کاروانی به رنگ صلح و عدالت+فیلم

کانون خبرنگاران نبأ ــ علیرضا رجبی گفت: معتقدیم انجمن اربعین اروپا برای شرکت‌کنندگان جدا از دین، مذهب، رنگ و نژاد در اوج متانت، پنج اصل صلح، ‌امنیت، عدالت، آگاهی‌بخشی و نظام‌سازی جهانی را فریاد می‌زند.

انجمن اربعین اروپا امسال برای نهمین سال پیاپی عاشقان امام حسین(ع) را اعم از مسلمان و غیر مسلمان از سراسر اروپا و کشورهایی مانند اروگوئه، تانزانیا، کانادا و آمریکا و حتی اقیانوسیه راهی کربلا کرده است.

علیرضا رجبی، مدیر انجمن اربعین اروپا، در گفت‌و‌گو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ ضمن بیان این مطلب گفت: امسال ‌از 40 کشور برای حضور در راهپیمایی اعلام آمادگی شده است. تفاوتی که باعث نقطه قوت راهپیمایی سال جاری است، این که هر کشور کاروان مستقل خود را دارد و حتی برخی کشورها مثل هلند و بلژیک چند کاروان دارند.

وی افزود: برنامه کاروان‌ها هم مستقل است، انجمن برای هر کاروان اعم از مسلمان شیعه، سنی و غیر مسلمان، اهل کتاب و حتی بی‌دین‌ها شبکه‌سازی، گفتمان‎سازی و فرهنگسازی خاصی را در حوزه بین‌الملل ترتیب داده است که با حضور این اعضا در طول سفر شکل می‌گیرد. در این خصوص انجمن اربعین اروپا با کمک زبان‌دان‌ها و طلبه‌ها و نیز غیر روحانیونی که مسلط به زبان‌های زنده دنیا هستند، در موکب‌ها و عمودهای خاصی که گنجایش خوبی برای اسکان تعداد زیادی زائر دارند، توقف کرده و برنامه‌های متعدد فرهنگی برگزار می‌کنند.

مدیر انجمن اربعین اروپا افزود: در شهر کربلا نیز با درنظر گرفتن فضایی برای اسکان 1000 الی 1500 زائر خارجی مکان ویژه‌ای را برای این گروه از زائران ترتیب داده‌ایم.

رجبی با اشاره به رشد کاروان‌ها در اربعین سال جاری گفت: امسال بحمدالله با رشد 70 درصدی داوطلبان مواجه بودیم و ثبت نام کل زائران نیز رشد حداقل دو برابری داشته است.

وجود مشکلات زیرساختی

این فعال فرهنگی در پاسخ به این سؤال که چه مشکلاتی در حال حاضر مخل برنامه‌های این انجمن است، گفت:‌ بیشتر با مشکلات زیرساختی مواجه هستیم مثلاً قرار بود امسال موکب و زمینی خاص داشته باشیم و اسکانی برای حدود 10 تا 11 هزار زائر در کنار هم ترتیب دهیم حتی قصد داشتیم در حومه شهر کربلا کمی با فاصله از حرم مطهر امام حسین(ع) مکانی را برای کل این گروه از افراد تدارک ببینیم اما نشد. از سوی دیگر دوست داشتیم چارترها از داخل کشور ایران انجام شود و شرکت‌های داخلی پروازها را تقبل کنند تا از خطوط هوایی و چارت‌های خارجی نباشد.

رجبی در پاسخ به اینکه واکنش شرکت‌کنندگان غیرمسلمان در این راهپیمایی عظیم چگونه است، گفت: خلق‌الله به فراخور مذهب و ملیت واکنش‌های متعددی دارند. به هرحال بسیاری از آنها از دنیای دیگری به خاورمیانه و عراق می‌آیند، بسیاری از آن‌ها 180 درجه تغییر می‌کنند. عقیده و باور این گروه از زائران امام حسین(ع) نسبت به قبل از سفر و تصوری که از حضور در این راهپیمایی داشتند، به گفته و اذعان خود آن‌ها به شدت تغییر می‌کند. گروهی از غیر مسلمانان به این دین مبین مشرف می‌شوند و حتی وجدان بی‌دین‌ها در جریان این سفر بیدار می‌شود.

بسیاری از شرکت‌کنندگان در این کنگره عظیم حتی داوطلب می‌شوند که به عنوان خادم همیشه و هرساله در صحنه حضور داشته باشند. نکته مهم و جالب این برنامه این است که برخی از اعضا پس از بازگشت به کشورهای خود وارد کارهای تبلیغاتی شده و خودجوش در ارائه چهره‎ای زیبا از اسلام و شیعیان دست به کار شده و با ارائه آثاری چون مقاله‌نویسی، برپایی نمایشگاه عکس و ساختن فیلم مستند چهره واقعی اسلام را به نمایش می‎گذارند.

رجبی با اشاره به مهم‌ترین شاخصه‌های معرفی اربعین به کاروان عظیم این انجمن گفت: شرکت‌کنندگان ما اعم از شیعه، سنی، غیر مسلمان و بی دین برای شرکت در این راهپیمایی انگیزه‌های مختلفی دارند. جدا از کمیت و کیفیت مراسم اربعین، انجمن قصد دارد به اعضای انجمن اروپایی که عموماً هم با صرف هزینه‌های بالایی چون 2 تا 3 هزار یورو و گاه از دورترین نقاط دنیا حتی مرخصی تحصیلی و شغلی می‌گیرند، 5 اصل اساسی را تبیین و تشریح می‌کند.

وی توضیح داد: معتقدیم انجمن برای شرکت‌کنندگان جدا از دین، مذهب، رنگ و نژاد یک پیام عمومی دارد و آن هم صلح جهانی به معنای واقعی کلمه است. باید به این گروه از زائران امام حسین(ع) بقبولانیم که اربعین حسینی در اوج متانت، 5 اصل صلح، ‌امنیت، عدالت، آگاهی‌بخشی و نظام‌سازی جهانی را فریاد می‌زند.

رجبی تأکید کرد: اربعین مقوله‌ای انحصاری نزد شیعیان نیست؛‌ بلکه همایشی جهانی است و ما هم جهانی فکر می‌کنیم، ما راجع به خود اربعین و واقعه عاشورا سخن نمی‌گوییم، اربعین برای همه است، حرکتی اسلامی نیست و هدفی والا دارد و آن این گزاره است که صلح، امنیت و عدالت که در حال حاضر در بسیاری از نقاط دنیا سر جای خودش نیست، در اربعین هست.

رجبی یادآور شد:‌ خاطرات از حضور غیرمسلمانان در این راهپیمایی بسیار شنیدنی و دیدنی است. بانوی دانشجویی از هلند بود که در کارهای تحقیقاتی خود با این حرکت آشنا شده بود و دین و مذهبی نداشت. خودش با فیلمبرداری از صحنه‌های پرشور این مراسم، خطاب به اروپا و هم‎وطنان هلندی از آن‌ها خواهش می‌کرد که خودشان بیایند و ببینند. او اذعان می‌کرد «بهشتی که در فکر و خیال ما است، اینجاست. هیچ حد و مرزی برای خدمتگزاری خادمان در کار نیست، اینجا همه «ما» هستند و بهشت خیالی ما همین جا است، کمک‌ها و خدمات بشری به هم در این منطقه غیر قابل توصیف است و ..» در نهایت او اعلام کرد که با آغوش باز به اسلام گرویده است. و یا رئیس پلیس هلندی که به عشق شناخت امام حسین(ع) راهی کربلا شده بود.

رجبی با بیان اینکه کار فرهنگی برای اربعین مأموریتی است که در طول سال با اتفاقات مختلفی گره خورده و رقم می‌خورد، تصریح کرد: اعضای انجمن اربعین اروپا با ارائه کارهای دانشگاهی، برپایی نمایشگاه‌های فیلم و عکس شور و حماسه اربعین را شهر به شهر و کشور به کشور جلو می‌برند؛ در حقیقت کار انجمن با پایان مراسم اربعین تازه شروع می‌شود، همین نمایش‌ها در دل شهر‌های اروپایی برای درگیر کردن فکر و ذهن مردم اتفاق می‌افتد. امسال هم به دنبال راه‌اندازی نمایشگاه اربعین در سوئیس هستیم تا با این برنامه بتوانیم مشتاقان را هم همراه خود کنیم.

اربعین تیوب؛ رسانه‌ای جهانی در فضای سایبر
وی همچنین به فعالیت‌های سایبری انجمن اشاره و تصریح کرد:‌ این انجمن اخیراً فراخوان همکاری در پروژه «اربعین تیوب»(رسانه جهانی اربعین) را منتشر و اعلام کرده است که در راستای جهانی‌سازی نهضت اربعین و نقش بی‌بدیل رسانه در تنویر افکار عموم مردم جهان، برای تولید و ترویج معارف حسینی با محوریت اربعین به صورت جهادی در قالب پروژه عظیم «اربعین تیوب» از علاقه‌مندان با حوزه‌های تخصصی مختلف جهت همکاری دعوت به عمل آورده است. ان‌شاءالله تیم کاری بتواند طی روزهای آتی «اربعین تیوب» را در دنیای مجازی فعال و از این طریق پیام جهانی اربعین را با بهترین و برترین کیفیت و استاندارد رسانه‌ای کنیم.

جهانی‌سازی نهضت اربعین با کاروانی به رنگ صلح و عدالت

 

انتهای پیام
captcha