تحمل نکردن انتقاد، گرفتارشدن به روحیه یهودیت است
کد خبر: 3848871
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
آیت‌الله فقیهی:

تحمل نکردن انتقاد، گرفتارشدن به روحیه یهودیت است

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر و خارج حوزه علمیه گفت: هر انسانی که به تکبر و اعجاب المرء بنفسه در بعد اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و ... برسد و خودش را خیلی بالا و هیچ توجهی به نقد دیگران نداشته باشد، ناشی از این روحیه یهودیت است.

فقیبه گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محسن فقیهی، استاد تفسیر و خارج حوزه علمیه امروز 17 مهرماه در ادامه سلسله جلسات تفسیری خود به آیه 96 این سوره «وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ» اشاره کرد و گفت: یهود خود را جزء بهترین افراد روی زمین و خود را فرزندان خدا و دوستدار و محبوب خدا می‌دانند و به قدری در این زمینه غلو می‌کردند که می‎‌گفتند خداوند بهشت را برای این‌ها خلق کرده است.

وی افزود: خداوند به پیامبر می‌فرماید اگر شما اینقدر اطمینان دارید که بهشتی هستید، آرزوی مرگ کنید، اما خدا می‌فرماید هرگز آرزو نخواهند کرد؛ یهود حتی نسبت به مشرکین که معاد و بهشت را قبول ندارند، دنیاطلب تر و دنیا دوست‌تر هستند؛  اگر مشرکین که اعتقاد به آخرت ندارند، شایسته‌تر و منطقی‌تر است که علاقه به دنیا داشته باشند، ولی آن‌هایی که می‌گویند بهشت فقط برای ما هست، این علاقه چه توجیهی دارد؟

استاد تفسیر حوزه علمیه با بیان اینکه قرآن فرموده قوم یهود حریص‌ترین قوم به دنیا هستند، تصریح کرد: الان ثروتمندترین مردم دنیا، یهودیان هستند و بخشی از این ثروت هم مطمئناً از راه حرام به  دست آمده است؛ اسرائیل با این جمعیت اندک، فلسطین را اشغال کرد و آنان را بیرون کرد تا برای خودش مکان و ثروت و منابعی داشته باشد.

وی با بیان اینکه همه قطعنامه‌های سازمان ملل را زیر پا می‌گذارند که به مردم ظلم کنند، زیرا حق و حقیقت را زیر پا گذاشته‌اند، اظهار کرد: اینها حتی نمی‌پذیرند که کسی یهودی شود، در حالی که شیعه و اهل تسنن خوشحال می‌شوند که دیگران به مذهب آن‌ها بپیوندد، اما این‌ها اجازه نمی‌دهند کسی به دین آن‌ها گرایش یابد و تبلیغ نمی‌کنند.

فقیهی با بیان اینکه قرآن در این آیه فرموده عمر طولانی سبب کم شدن یا حذف عذاب آنان نمی‌شود، بلکه عمر طولانی عذاب آنان را بیشتر می‌کند، به واژه «بصیر» در این آیه اشاره و اظهار کرد: بصیرت به معنای آگاهی قلبی و درونی است که مقام معظم رهبری هم در فرمایش خود بر آن تأکید دارند.

وی افزود: برخی ظواهر را می‌بینند که بصر است، ولی بصیرت فهمیدن با چشم دل و باطن است و انسان باید حقایق عالم را با این چشم ببیند.

فقیهی با بیان اینکه خداوند آگاهی کامل به همه چیز دارد و این طور نیست که کسی یا قومی هر ادعایی بکند و فکر کند خداوند نمی‌فهمد، افزود: یهود این چنین ادعاهایی داشتند و خداوند در جواب آنان، آن‌ها را به آرزوی مرگ دعوت کرد.

روحیه یهودی

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ما باید همین اقدام را در نفس خود پیاده کنیم؛ یعنی ببینیم که چه هستیم؛ برخی از ما انسان‌ها خود را بزرگ می‌بینیم و فکر می‌کنیم دارای ارزش ویژه هستیم؛ گاهی می‌گوئیم من انسان فوق‌العاده هستم؛ استعدادم خیلی بالاست؛ اینها نشانه خود بزرگ‌بینی و بالاتر دیدن است؛ این روحیه، روحیه یهودی است.

وی تصریح کرد: هرقدر انسان علم و تقوا و استعدادش بالاتر می‌رود، باید تواضعش بیشتر شود؛ اگر کسی خود را لایق فلان و فلان می‌داند و خودش را با دیگران فرق می‌گذارد، به روحیه یهودی مبتلا شده است و عامل نابودی او است؛ هر انسانی که به تکبر و اعجاب المرء بنفسه در بعد  اخلاقی، اجتماعی و سیاسی و ... برسد و خودش را خیلی بالا و هیچ توجهی به نقد دیگران نداشته باشد، ناشی از این روحیه یهودیت است.

فقیهی بیان کرد: برخی دیگران را قابل توجه و شایسته حرف زدن با آنان نمی‌دانند و اینها شبیه قوم یهود هستند؛ ولی برخی از انتقاد خوشحال می‌شوند که روحیه انسانی و اسلامی است؛ این روحیه یهودی و استکبار گاهی در انسان به وجود می‌آید و شیطان برای نابودی انسان این روحیه را در او تقویت می‌کند.

استاد حوزه علمیه اضافه کرد: خداوند در این آیه با تأکید فراوان در واژه «لتجدن» بر حرص یهود بر دنیا تصریح کرده است. 

انتهای پیام
captcha