شگرد وهابیت برای خدشه به پیاده‌روی اربعین
کد خبر: 3850701
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

شگرد وهابیت برای خدشه به پیاده‌روی اربعین

گروه حوزه‌های علمیه ــ پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه گفت: وهابیت تنها راه را برای مقابله با پیاده‌روی و زیارت اربعین زیر سؤال بردن و بدعت آن می‌داند و برای جلب و جذب مخاطب از برخی روایات ضعیف بهره می‌گیرد.

شگرد وهابیت برای خدشه به پیاده‌روی اربعینمحمدباقر خزائیلی، مدرس دانشگاه صنعتی اصفهان و پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: اربعین، جریانی تمدن‌ساز است به همین دلیل وهابیت این روزها اینقدر در شبکه‌های تبلیغی خود علیه این پدیده جهانی می‌تازد.

وی با اشاره به برخی اتهامات شبکه‌های وهابی در مورد نفس زیارت قبور و بدعت‌خواندن پیاده‌روی اربعین، افزود: بدعت وارد کردن چیزی در دین است که جزء سنت پیامبر و ائمه(ع) نباشد در حالی که در روایات و آیات قرآن بر زیارت قبور و عبرت گرفتن از مردگان همچنین توسل به بزرگان دینی «وابتغوا الیه الوسیله ...» تأکید شده است.

خزائیلی با بیان اینکه اسناد وهابیت در این زمینه معتبر و قوی نیست تصریح کرد: قرآن کریم بر عدم آمرزش طلبیدن برای مشرکان و نایستادن بر قبور آنان تصریح فرموده است لذا عکس آن با برهان عقلی قابل اثبات است یعنی به دیدار قبور مردگان مسلمان و مؤمن رفتن و طلب مغفرت برای آنان ایرادی ندارد.

پژوهشگر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه مسئله توسل جزء مبانی شیعه است اظهار کرد: اربعین چهل روز بعد از عاشورا شروع شد و ابعاد مختلفی دارد و اولین کسی هم که به این زیارت رفت جابر بن عبدالله که از صحابی پیامبر و مورد قبول شیعه و سنی است بود بنابراین سند معتبری برای اربعین وجود دارد که آن را از بدعت بودن خارج می‌کند.

مدرس دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه اربعین احیاء پیام عاشوراست، گفت: کسانی مانند مرحوم آیت‌الله قاضی وجود اربعین را اثبات کرده و از قدیم در عراق رسم بوده است که علما پیاده به سمت زیارت کربلا می‌رفتند و اربعین را اینگونه گرامی می‌داشتند.

اربعین؛ رمز بقای عاشورا

خزائیلی با تصریح بر اینکه اربعین رمز بقای عاشوراست اظهار کرد: مراسمی که امروز به این مناسبت شکل گرفته است کمک به اقامه حق و عدل و تمدن‌ساز است و بزرگانی مانند مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید فرموده‌اند ضمن اینکه فرازهای زیارت اربعین محتوایی پزمغز و جای تامل دارد که نقش تربیتی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی دارد.

وی با اشاره به نقش تمدن‌سازی این پیاده روی و بروز و ظهور  تضاد حق و باطل و برجسته‌سازی آن با بیان اینکه اربعین و پیاده‌روی مصداق تعظیم شعائرالله است تصریح کرد: امروز ضرورت چنین برنامه‌های فرهنگی و سیاسی در راستای اهداف انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد.

خزائیلی با بیان اینکه پیاده‌روی اربعین موجب عزت شیعه و انقلاب اسلامی شده است بیان کرد: با همه تفرقه افکنی و شماتت و شیطنت دشمنان و استکبار دو ملت ایران و عراق  با محوریت ولایت و حب امام حسین(ع) در این مراسم حضور دارند و این حرکت گامی عملی در راستای وحدت اسلامی و کمرنگ کردن مرزهای جغرافیایی است.

وی تصریح کرد: وهابیت از این همه فوایدی که برشمرده شد ناراحت است بنابراین تنها راه را برای مقابله با آن زیر سؤال بردن و بدعت آن می‌داند و برای جلب و جذب مخاطب از برخی روایات ضعیف و بی‌سند بهره می‌گیرد؛ حربه آنان این است که گاهی روایاتی جعلی را بیان می‌کنند؛ گاهی مقدمه و موخره برخی روایات را حذف  و در راستای هدفشان تقطیع می‌کنند و گاهی هم به روایات بدون سند معتبر تمسک می‌کنند.

خزائیلی با اشاره به اینکه متأسفانه این حربه در فضای مجازی بسیار مورد استفاده است اظهار کرد: تأثیرگذاری این نوع بهره‌ها در فضای مجازی به علت این است که اغلب مخاطبان فضای مجازی یا علمیت لازم برای فهم این روایات جعلی را ندارند و یا حوصله تحقیق مطلب را ندارند و مع الاسف حتی در محیط‌های علمی مانند دانشگاه هم برخی به آن‌ها استناد می‌کنند.

وی با بیان اینکه اطلاعات در فضای مجازی ساندویچی شده به مردم ارائه می‌شود اضافه کرد: اقدامات وهابیون و شبکه‌های تندروهای مذهبی دنباله جنگ نرمی است که دشمنان از دهه‌های گذشته با هدف تخریب مقدسات دینی و اعتقادی و فرهنگی مردم به کار گرفته‌اند.

خزائیلی با ذکر اینکه وهابیت ریشه در استعمار انگلیس و حمایت‌های عبری عربی دارد تصریح کرد: این‌ها از جهل برخی افراد سود می‌برند و حتی فضای عام‌گرایانه مجازی را به سمت محیط‌های علمی هم سوق می‌دهند که عدم فرهنگسازی مناسب برای استفاده درست از فضای مجازی تأثیر چنین دروغ‌بافی‌ها را افزایش داده است.

درگیری فرقه‌ای؛ راهبرد دشمنان

مدرس دانشگاه صنعتی اصفهان بیان کرد: این شبکه‌ها به دنبال به جان هم انداختن شیعه با شیعه و شیعه و سنی با یکدیگر است و این توطئه تداوم توطئه استعمار و استکبار است و راه آن هوشیاری و افزایش اطلاعات درست دینی به مردم است.

خزائیلی تصریح کرد: حضور میلیونی ملت ایران و عراق و کشورهای دیگر و پیروان ادیان و مذاهب مختلف مهمترین دلیل بر ناکامی تبلیغی وهابیت است و بعد از آن هم موفقیتی نخواهند داشت و اربعین نقش تمدنی خود را برای ساخت تمدن اسلامی ایفا خواهد کرد.

انتهای پیام
captcha