توفیق خدمت به زوار اربعین در داروخانه مرزی + تصاویر
کد خبر: 3850847
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

توفیق خدمت به زوار اربعین در داروخانه مرزی + تصاویر

کانون خبرنگاران نبأ ــ داروخانه شبانه‌روزی مرز چذابه به منظور رفاه حال زائران و خدمت به عاشقان اباعبدالله الحسین(ع) و تأمین نیاز‌های دارویی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو اهواز در این پایانه مرزی مستقر شده و روزانه حدود دو هزار و ۵۰۰ نسخه دارو را تأمین می‌کند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ از ابتدای صبح عازم مرز چذابه شدم. هوا گرم و شرجی بود،  کولر ماشین هم روشن! ناخودآگاه با خود گفتم عجب هوای گرمی است، آیا جمعیت زائران مثل سال‌های قبل خواهد بود؟ طولی نکشید که خیل عظیمی از زائران بیش از سال‌های گذشته به سمت مرز چذابه برای زیارت اباعبدالله(ع) سرازیر شدند، شگفت‌زده شدم! به راستی چه عامل و نیرویی نهفته است که باعث می‌شود چنین جمعیتی در این گرمای طاقت فرسای خوزستان به مرز چذابه بیایند و برای زیارت عازم کربلا شوند؟
نگاهم به چند زائر اعم از پیر، میان‌سال، جوان و حتی کودک خردسال افتاد که به همراه خانواده آمده بودند، حقیقتاً این گروه دعوت شده بودند و جز آن چیزی به ذهنم تداعی نمی‌شد! چذابه هم حال و هوای خودش را دارد، انگار فرش قرمز رسیدن به معشوق شده بود!
اینجا همه با نیتی خالص و خدایی آن هم بدون هیچ دستمزد و منتی آمده‌اند و همه وقت خود را صرف خدمت‌رسانی به زوار کرده‌اند. در مسیر چذابه موکب‌های بسیاری دیدم که از پیر و جوان مشغول خدمت‌رسانی به زوار بودند؛ از پیرمردی که جلوی خودروها را می‌گرفت و قهوه به دست با طنین لبیک یا حسین(ع) به زوار قهوه می‌داد تا جوانی که با سینی چای خوش طعم جنوبی و زعفرانی از زوار پذیرایی می‌کرد. به پیرمرد خادم «خسته نباشید» گفتم، در پاسخم گفت: «لبیک یا حسین خستگی نداره پسرم».
حس خوب دعا
خیل عظیم جمعیت زائران را تماشا می‌کردم که پیرزنی سالخورده با زبان شیرین عربی اهوازی به من سلام کرد و گفت: «یما الله ایجویک و گواک الله ان شالله خادم الحسین(ع) یما اریدن الصیدلیه ما تعرف مکانه؟ و … » از لهجه‌اش متوجه شدم اهوازی است، پاسخ سلامش را دادم (پس از خدا قوت از من سؤال کرده بود که داروخانه کجاست) داروخانه مرز چذابه را نشانش دادم، کلی سپاسگزاری کرد و رفت و از همه مهمتر دعای خیرش بود که حس خوبی به من داد، دعا کردن شخصی برای شما که او را نمی‌شناسی چقدر نشاط‌بخش و انرژی‌زا است؛ باید تجربه کرد این احساس قشنگ و زیبا را.
کنجکاو شدم، به طرف داروخانه مستقر در مرز چذابه رفتم، خودم را معرفی کردم و با داروسازهایی که در حال ارائه خدمات دارویی به زوار بودند، صحبت کردم از حس خدمت‌رسانی آنها پرسیدم.
حبیب وفایی، یکی از تکنسین‌های دارویی داروخانه پایانه مرزی چذابه است، وی با روحیه‌ای پرنشاط گفت: خیلی خوشحالم و تنها می‌توانم بگویم عشق به اباعبدالله باعث این احساس شور و نشاط شده است.
وفایی ادامه می‌دهد: چند سال می‌شود که برای خدمت به زوار حسینی راهی اینجا می‌شوم، در واقع معشوق ما را به این مسیر می‌کشاند و تا جان در بدن داریم خدمت‌رسانی به زوارحسینی را ادامه می‌دهیم.
وفایی گفت: تقریباً پنج روز است که در این داروخانه مشغول خدمت هستم و از خدمت به هموطنم لذت می‌برم. با اینکه می‌دانم پس از رفتن به خانه دو روز خوابم از تنظیم می‌افتد، اما مهم نیست و به اشتیاق خدمت به زوار حسینی می‌ارزد.
این تکنسین دارویی ادامه داد: وقتی که مردم می‌بینند که همه در این مسیر از مدیرکل و رئیس مشغول خدمت‌رسانی به زوار اربعین هستند، دلگرم می‌شوند و این حرکت واقعاً مایه قوت قلب بوده و لذت‌بخش است.
اسدالله روزی‌طلب، یکی دیگر از نیروهایی است که در داروخانه پایانه مرزی چذابه مشغول خدمت‌رسانی به زوار حسینی است، وی داروساز است و مشغول نسخه‌خوانی بود که نزدیکش شدم، از حس و انگیزه حضورش در این داروخانه پرسیدم.
دکتر روزی‌طلب با خنده گفت «عشق ابا عبدالله(ع) است که چند سالی می‌شود بنده و همسرم را از خادمان زوار اباعبدالله(ع) کرده، حسی خوب و توصیف‌ناشدنی است، انگیزه ما عشق به امام حسین(ع) است و جز این جمله چیزی نمی‌توانم بگویم که «بی عشق حسین زندگی نتوان کرد».
در ادامه با سهیلا هوشی، دکتر داروساز هم صحبت شدم. می‌گوید «فارغ از عشق به مولا ابا عبدالله(ع)، همکاری در کار گروهی برایم شیرین است و از اینکه به همنوع خودم کمک می‌کنم، مفتخرم و دوست دارم هیچ بیماری برای دریافت خدمات دارویی معطل نشود».
او ادامه می‌دهد: «ای کاش بیماران قبل از اینکه عازم سفر شوند، وضعیت جسمانی خود را چک کرده و داروهای مورد نیاز خود را به همراه بیاورند، احتمال شیوع بیماری بسیار بالا است و چه خوب می‌شود که زائران عزیز بهداشت فردی را رعایت کنند».
هوشی در پایان گفت: خدا را شکر که امسال مدیریت هماهنگی‌ها حتی در راهنمایی و رانندگی بهتر از سال گذشته است اما نقاط ضعفی هم وجود داشت که امیدواریم سال‌های آتی مرتفع شود.
شوق خدمت به زوار اربعین حسینی خستگی ندارد
در ادامه با فردی در این داروخانه آشنا شدم که مشغول جابه‌جایی کارتن‌های دارو و چیدن آن‌ها در قفسه بود. خیلی خونسرد مشغول کارش بود با اینکه هوای کانکس گرم بود اما بدون هیچ گله و شکایتی مشغول کار بود. علی خیشکاران، راننده استیجاری معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تقریباً از ۱۵ مهر ماه و از ابتدای آغاز ارائه خدمات به زوار حسینی راهی مرز شده است.
خیشکاران می‌گوید: «همه روزه از ساعت ۷ صبح تا ۸ شب پرسنل داروساز را از اهواز به داروخانه پایانه مرزی چذابه جابه‌جا می‌کند، تقریباً ۱۲۰ کیلومتر مسیر اهواز تا جذابه!
وی در پاسخ به این سؤال که از آمدن به این مسیر طولانی و پرترافیک خسته نمی‌شوی؟ گفت: حقیقتش را بگویم عشق و اشتیاق خدمت به زوار اربعین حسینی خستگی ندارد.
خیشکاران می‌افزاید: درست است از قافله عشق(زیارت و پیاده‌روی اربعین حسینی) جا مانده‌ایم و سعادت حضور نیافتیم، اما از اینکه خادم زوار اربعین ابا عبدالله(ع) هستم، احساس خوبی دارم و افتخار می‌کنم به این خادمی و خدا را صد مرتبه شکر می‌کنم که توفیق خدمت به زوار را به ما عطا کرد.
تحویل روزانه بیش از ۲ هزار نسخه دارویی به زائران اربعین در داروخانه چذابه
مسئول نظارت بر عملکرد اجرایی داروخانه پایانه مرزی چذابه گفت: روزانه بیش از ۲ هزار نسخه دارویی در داروخانه این پایانه مرزی به زائران اربعین حسینی تحویل داده می‌شود.
حسین حیدری کایدان، مسئول نظارت بر عملکرد اجرایی داروخانه پایانه مرزی چذابه در این باره توضیح می‌دهد: از روز یکشنبه، ۱۴ مهرماه، داروخانه شبانه‌روزی مرز چذابه به منظور رفاه حال زائران و به عشق خدمت اباعبدالله الحسین(ع) و تأمین نیاز‌های دارویی آن‌ها با همکاری دانشگاه علوم پزشکی و سازمان غذا و دارو اهواز در این پایانه مرزی مستقر شده است.
او افزود: در این داروخانه، روزانه حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نسخه دارویی از جمله؛ سرم، داروهای تزریقی، آمپول‌های مکمل، انواع قرص شامل؛ سرماخوردگی، استامینوفن،… و همچنین پماد سوختگی کاملاً رایگان و بنابر تشخیص پزشکان مستقر در درمانگاه‌ها و بیمارستان صحرایی مستقر در مرز چذابه به زائران تحویل داده می‌شود.
حیدری کایدان با بیان اینکه حدود ۳۰۰ قلم دارو در این داروخانه وجود دارد، بیان کرد: روزانه حدود ۱۰ میلیون تومان دارو عرضه شده، ولی با توجه به افزایش تعداد زائران این مبلغ به ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هم رسیده است و با تمهیدات اندیشیده شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی و با هماهنگی مرکز فوریت‌های پزشکی و یوسف بهداروندی معاونت غذا و دارو اهواز، خوشبختانه تاکنون کمبود دارویی نداشته‌ایم.
به گفته مسئول نظارت بر عملکرد اجرایی داروخانه پایانه مرزی چذابه، در طول شبانه‌روز و به‌صورت شیفت‌بندی ۱۰ نفر پزشک داروساز و تکنسین‌های دارویی در داروخانه شبانه‌روزی مرز چذابه به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) خدمت می‌کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: این داروخانه تا ۳۰ مهرماه مستقر است و در صورت ازدحام زائران و براساس تشخیص برای ارائه خدمات، امکان تمدید فعالیت این داروخانه وجود دارد.
حسین حیدری کایدان در پایان از همکاران تکنسین دارویی، داروسازها و تمامی دست‌اندرکارانی که به عشق امام حسین(ع) در ایام اربعین حسینی به زوار اربعین خدمات ارائه می‌دهند، تشکر و قدردانی کرد.
قلم یاری‌ام نمی‌کند برای وصف این همه خدمت بی‌منت؛ این جمله زیبای رهبرم در ذهن تداعی می‌شود که فرمودند «حب الحسین یجمعنا».
حسین عبدالعزیزی
انتهای پیام
captcha