امام حسین(ع) به ما آموخت حقیقت نباید مورد معامله و سازش قرار گیرد
کد خبر: 3851207
تاریخ انتشار : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۳

امام حسین(ع) به ما آموخت حقیقت نباید مورد معامله و سازش قرار گیرد

دیگر رسانه‌ها ــ پروفسور «لیاقت تکیم» معتقد است پیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقابله برای ارزش‌های اسلام و قیام برای آنها بود و به ما می‌آموزد «حقیقت» نباید مورد معامله و سازش قرار گیرد.

به گزاش ایکنا؛ به نقل از مهر، حادثه کربلا و سخنانی که امام حسین(ع) و خانواده او داشتند و روحیات و خلق و خویی که از حماسه‌سازان عاشورا به ثبت رسیده است، منبع ارزشمندی برای آموزش اخلاق و الگوگیری در زمینه خودسازی، سلوک اجتماعی، تربیت دینی و کرامت انسانی است. ‏

مهمترین پیام نهضت حسینی(ع) از یک منظر «آزادگی» است. آزادی در مقابل بردگی، اصطلاحی حقوقی و اجتماعی است؛ اما «آزادگی» برتر از آزادی است و نوعی حریت انسانی و رهایی انسان از قید و بندهای ذلت آور و حقارت بار است. تعلقات و پای بندی‌های انسان به دنیا، ثروت، اقوام، مقام، فرزند و... در مسیر آزادی روح او، مانع ایجاد می‌کند. اسارت در برابر تمنیات نفسانی و علقه‌های مادی، نشانه ضعف اراده بشری است. ‏

در گفتگو با پروفسور «لیاقت تکیم» استاد دانشگاههای مک‌مستر کانادا و دنور آمریکا به بررسی پیام نهضت حسینی(ع) و اهمیت پیام اربعین پرداخته ایم که در ادامه می آید؛

تکیم دکترای تاریخ ادیان خود را در سال ۱۹۹۰ از دانشگاه لندن اخذ کرده است. وی در حوزه مطالعات اسلامی صاحب آثاری است که به زبانهای مختلف ترجمه شده است. «مقدمه‌ای بر اسلام»، «راهنمای زیارت»، «راهنمای زوار»، «شیعیان در آمریکا» و «پرسشهایی از فقه» از جمله کتابهای او به شمار می‌روند. حوزه‌های تخصصی او عرفان اسلامی، اسلام کلاسیک و معاصر و مطالعات تطبیقی اسلام است.

*به نظر شما اهمیت راهپیمایی سالانه اربعین که از مناطق مختلف به سمت شهر مقدس کربلا برگزار می‌شود، چیست؟

راهپیمایی اربعین بیانگر وفاداری و بیعت به امام حسین(ع) است. این راهپیمایی نشان عشق و محبت به اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) است.

*راهپیمایی اربعین در جهان نمونه منحصربه‌فرد و نشان‌دهنده عشق و علاقه شیعیان به امام حسین(ع) است. با این حال چرا این مراسم به‌خوبی در رسانه‌های غربی انعکاس خبری و پوشش ندارد؟

رسانه های غربی علاقه چندانی برای پوشش این رویداد مهم ندارند. آنها دنبال حوادثی می گردند که خبری متناسب با اهداف آنها داشته باشد.

رسانه های غربی دنبال رویدادهایی هستند که خبری برای آنها بسازد. رسانه های کشورهای اسلامی باید این راهپیمایی را برجسته سازند. وظیفه رسانه های کشورهای اسلامی است تا اهمیت این راهپیمایی را منعکس سازند.

* راهپیمایی اربعین چه پیامی برای ما دارد؟

پیام این راهپیمایی تنها عشق و ارادت به امام حسین(ع) نیست بلکه این راهپیمایی نشان از پیروی از امام حسین در جهت مقابله با ظلم و بی عدالتی نیز هست.

*هدف قیام امام حسین(ع) نبرد علیه ظلم‌وستم بود و حال راهپیمایی اربعین بر این موضوع تاکید می‌کند. نظر شما درباره دیگر پیام‌های قیام امام حسین(ع) چیست؟

پیام امام حسین(ع) ایستادگی و مقابله برای ارزشهای اسلام و قیام برای آنها بود. امام حسین(ع) به ما می آموزد «حقیقت» نباید مورد معامله و سازش قرار گیرد.

پیام امام حسین(ع) این است که برای ارزشها باید ایستادگی و آنها را به هر قیمتی حفظ کرد.

انتهای پیام
captcha