معرفی سیره امام حسین(ع) در ورشو/ استقبال از عزاداری بوشهری‌ها + عکس
کد خبر: 3851318
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
ایکنا از دومین برنامه «هومهر» در لهستان گزارش می‌دهد؛

معرفی سیره امام حسین(ع) در ورشو/ استقبال از عزاداری بوشهری‌ها + عکس

گروه بین‌الملل ــ سیره اخلاقی امام حسین(ع) و واقعه عاشورا هم‌زمان با اجرای برنامه فرهنگی تعزیه، مرثیه‌سرایی و دمام‌زنی گروه فرهنگی هنری «هومِهر» اعزامی از بوشهر در ورشو، پایتخت لهستان معرفی شد.

به گزارش ایکنا از ورشو؛ گروه هومِهر که برای اجرای برنامه به مناسبت اربعین به لهستان اعزام شده است، در دومین روز برنامه خود را در قالب طرح «تجلی حقیقت» عزاداری سنتی بوشهری در میدان شهر قدیم ورشو اجرا کرد که با استقبال کم نظیر مردم لهستان در مقابل کاخ موزه سلطنتی در این میدان مواجه شد.

در این مراسم که شامل چند برنامه متفاوت در میدان شهر قدیم ورشو بود، ابتدا آیین کُتَلی از سوی این گروه در بافت قدیم شهر ورشو اجرا شد و تماشاگران در طول مسیر اجرای این آیین استقبال گسترده‌ای از آن داشتند.

آیین کُتلی از سنت‌های فراموش‌شده شهر بوشهر است که گروه فرهنگی هنری بوشهر با هدف احیای این آیین آن را اجرا کرد. در این آیین گروه در حال حرکت، سنج و دمام می‌زند و یک نفر با لباس سبز جلودار است. در گذشته عزادارها در آیین کتلی از کوچه‌های باریک شهر رد می‌شدند و در نهایت به میدان اصلی اجرای تعزیه می‌رسیدند.

معرفی سیره امام حسین(ع) در ورشو/ استقبال از عزاداری بوشهری‌ها + عکستوزیع بروشورهایی درباره امام حسین(ع) در میدان شهر قدیمی ورشو

در ادامه هنرمندان بوشهری در میدان اصلی شهر قدیم ورشو مقابل کاخ موزه سلطنتی آیین سنج و دمام و دو نمایش را اجرا کردند که جمعیت قابل توجهی را به خود جذب کرد. 

در این مراسم ابتدا سنج و دمام نواخته شد و سپس گروه، نسخه «مهلت» تعزیه را اجرا کرد، معین البکاء(تعزیه گردان، کارگردان و گردآورنده نمایش مهلت) حاج غلامحسین بارونی بود، شبیه شِمر در این نمایش عباس بارونی، شبیه حضرت ابوالفضل(ع) احمدرضا قربانی و شبیه «درویش کابلی»(یکی از نقش‌ها در تعزیه خوانی) مهدی جلالی بودند.

بنا بر این گزارش؛ استقبال تماشاگران حاضر در میدان شهر قدیم ورشو، موجب شد هنرمندان گروه فرهنگی هنری هومهر یک بار دیگر سنج و دمام را در این مکان اجرا کنند. سفارت ایران در لهستان نیز در این مراسم بروشورهایی درباره سیره امام حسین(ع) و واقعه عاشورا به زبان لهستانی، در میان حاضران توزیع کرد.

این گروه در سومین اجرای خود در برنامه‌ یک هفته‌ای طرح «تجلی حقیقت» در لهستان، قرار است امروز، 29 مهرماه در دانشگاه ورشو به اجرای برنامه بپردازد.

تصاویر برنامه گروه «هومهر» در میدان شهر قدیم ورشو، پایتخت لهستان از «آريو انصاری» و «ايمان ندومی» را در زیر می‌بینید:

انتهای پیام
captcha