كنفرانس «گفت‌وگوی مشرقی و ادیان» در بیروت برگزار شد
کد خبر: 3851504
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۸

كنفرانس «گفت‌وگوی مشرقی و ادیان» در بیروت برگزار شد

دیگر رسانه‌ها ــ كنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوی مشرقی و ادیان» در هتل هيلتون بيروت برگزار و در آن بر ضرورت گسترش فرهنگ گفت‌وگو و همزيستی مسالمت‌آميز بین ادیان الهی تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از  سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، كنفرانس بین‌المللی «گفت‌وگوی مشرقی و  ادیان» با حضور ميشل عون، ریيس جمهور، جبران باسيل، وزير امورخارجه و تنی چند از وزرای كابينه لبنان و نمايندگان پارلمان، حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخيری، ریيس مركز گفت‌وگوی اديان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، عباس خامه‌يار، رايزن فرهنگی كشورمان در لبنان، مفتی طرابلس و شمال «مالك الشعار»، خالد عكشه، ریيس دفتر گفت‌وگوها و روابط دينی واتيكان با مسلمانان، تيلو براون، معاون اسبق وزير فدرال جمهوری آلمان، رمزی خوریف ریيس كميته عالی رياستی فلسطين در امور كليساها، تريستان ازپيچ، وزير دولت مجارستان در هتل هيلتون بيروت افتتاح شد.

این کنفرانس بین‌المللی با سخنان خالد عكشه، ریيس دفتر گفت‌وگوها و روابط دينی واتيكان با مسلمانان آغاز شد. وی گفت: به رغم اختلافات مذهبی موجود در لبنان، آزادی دينی اساس همزيستی از سوی اديان مختلف در اين كشور بوده و لبنانی‌ها رسالت خود را همزيستی مشترك ميان تمام اديان، مذاهب و طوايف می‌دانند.

مالك الشعار، مفتی طرابلس و شمال لبنان در سخنانی، با اشاره به مفهوم همزيستی كه به معنی تعدد و تنوع در گرايش‌های دينی، طايفه‌ای، نژادی، مذهبی و نيز سياسی است، اظهار کرد: اسلام برای هر انسانی بدون استثناء و بدون گرايش‌های عقيدتی حق حيات قائل است.

تيلو براون در سخنان خود با اشاره به اينكه تفاهم بين‌المللی می‌تواند مانع كاهش جنگ‌ها و منازعات شود، گفت: آلمان تلاش کرده تا به تمام نيازمندان، جنگ‌زدگان و كسانی كه به نوعی چشم به كمك‌های بشر دوستانه دوخته‌اند در چارچوب قوانينی كه در پارلمان به تصويب رسيده كمك كند.

رمزی خوری سخنران بعدی این کنفرانس بین‌المللی بود كه به مشكلات مسيحيان ساكن در سرزمين‌های اشغالی فلسطين اشاره کرد.

در پايان، ميشل عون، ریيس جمهور لبنان در سخنرانی خود به جنايت‌های صهيونيست‌ها در انتقال پايتخت به بيت‌المقدس، گسترش شهرك‌های صهيونيست نشين، عدم پای بندی به مقررات و قطعنامه‌های بين‌المللی و شعله ور ساختن آتش جنگ و فتنه در منطقه اشاره کرد.

حجت‌الاسلام تسخيری هم در سخنانی، با اشاره به فضای كنونی حاكم در منطقه كه نتيجه جنگ‌ها و منازعات داخلی و تهاجم‌های خارجی است، گفت: گسترش فرهنگ گفت‌وگو و پذيرش تنوع و تعددگرايی و برپايی اين گونه كنفرانس‌ها باعث كاهش چنين درگيری‌ها و منازعات خواهد شد.

تبرائيان، عضو شورای عالی سياستگذاری اديان نيز در جلسه عمومی روز دوم كنفرانس، با اشاره به آيات قرآن كريم در خصوص پديده تسامح در اسلام و ديگر اديان آسمانی، ضمن تأكيد بر لزوم پایبندی و التزام به مبانی دينی و دوری از تعصب و افراط گرايی، اشاعه پديده تسامح را از مسئوليت‌های رهبران دينی، علما و نخبگان جامعه و حتی آحاد امت دانست.

انتهای پیام
captcha