جلد سوم مفصل‌ترین کتاب در موضوع «قضا و قضاوت» منتشر شد
کد خبر: 3852490
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۴

جلد سوم مفصل‌ترین کتاب در موضوع «قضا و قضاوت» منتشر شد

سومین مجلد «کتاب القضاء من کتاب تحقیق الدلائل فی شرح تلخیص المسائل» اثر حاج ملاعلی کنی‌طهرانی به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به‌تازگی منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از شبکه اجتهاد، این کتاب از آثار گرانسنگی است که در موضوع قضا به زبان عربی نگاشته آمده و شیخ‌آقا بزرگ تهرانی آن را چنین وصف می‌کند: «این کتاب بنا بر تمام اقوال کسانی که آنها را درک کرده‌ایم از جواهر، دقیقتر و استوارتر است».

بر اهل اجتهاد و تحقیق پوشیده نیست که نگارش چنین موضوعی، به پژوهش‌های بسیار نیازمند است، و این کتاب نتیجۀ تلاش علمی و چکیدۀ آموزه‌هایی است که عقول فقهای شیعه در مسائل این کتاب بدان رسیده است، و گروه فقه بنیاد پژوهشهای اسلامی به تصحیح و تحقیق آن همّت گمارده است.

«کتاب‌القضاء» جامع تمام مباحث قضایی و دربردارنده موضوعاتی اعم از معنای قضا و قضاوت، احکام قضا، وجوب قضاوت، شروط قاضی، راه‌های ثبوت ولایت بر قضا، آداب قضاوت، ارتزاق قاضی، طرق و راه‌های اثبات دعوا، صدور حکم و کیفیت آن، شهود و بینه، اقرار، قسم، قضاوت بر غایب و… است.

این اثر از دیدگاه صاحب‌نظران یکی از بهترین متون فقهی در موضوع قضاوت و قضا است و مؤلف این کتاب از رجال فقهی و علمی و تحصیل‌کرده حوزه علمیه نجف و از شاگردان برجسته فقیه بزرگ صاحب جواهر است که پس از برگشتن به تهران از جایگاه ممتاز و مرجعیت علمی – سیاسی و اجتماعی در زمان حکومت قاجار برخوردار بود.

یادآور می‌شود، جلد اول و دوم «کتاب القضاء من کتاب تحقیق الدلائل فی شرح تلخیص المسائل» در سال ۱۳۹۷ به چاپ رسید و اکنون جلد سوم آن در ۴۲۸ صفحه و به قیمت ۹۵۰۰۰۰ ریال از سوی انتشارات بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی روانه بازار کتاب شده است.

گفتنی است، در آینده‌ای نزدیک چهارمین و پنجمین جلد از این اثر به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha