کنفرانس قرآنی در دانشگاه «مونستر» برگزار می‌شود
کد خبر: 3854995
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱

کنفرانس قرآنی در دانشگاه «مونستر» برگزار می‌شود

گروه بین‌الملل ــ دانشگاه «مونستر» آلمان در ماه جاری میلادی کنفرانسی با موضوع قرآن کریم برگزار می‌کند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان،‌ این کنفرانس با عنوان «قرآن در بستر تاریخی» به مدت سه روز در مرکز الهیات اسلامی دانشگاه مونستر برگزار می‌شود و مهند خورشید، مدیر این مرکز، ریاست آن را برعهده دارد.

از زمان ظهور قرآن، روش‌های مختلف و متنوعی برای تفسیر آن وجود داشته است، ولی با آغاز عصر مدرن، گروهی از دانشمندان اسلامی به روش‌های تفسیر سنتی قرآن انتقاد کردند و پیشنهاد دادند تا مفسران، روش‌های جدیدی برای تفسیر آیات قرآنی به کار بگیرند.

به اعتقاد دانشمندان جدید، مفسران باید به جای آن که روی کلمات و عبارات قرآنی متمرکز شوند، متن قرآن را با توجه به شرایط و زمان پیدایش آن (یعنی عربستان، قرن هفتم میلادی) تفسیر کنند. به اعتقاد این گروه، تفسیر تاریخى قرآن امکان انطباق این کتاب آسمانی بر موضوعات و مسائل جدید را فراهم می‌کند.

هدف از برگزاری کنفرانس «قرآن در بستر تاریخی» ایجاد شبکه‌ای علمی برای تفسیر قرآن است. در این کنفرانس، اساتید برجسته‌ای از اقصی نقاط جهان به سخنرانی می‌پردازند. یکی از سخنرانان برجسته این کنفرانس، عزیز العظمه، استاد تاریخ دانشگاه اروپای مرکزی در بوداپست مجارستان است. وی در سخنرانی خود درباره نسخه‌های اولیه قرآن صحبت خواهد کرد.

اولیور لیمان از دانشگاه کنتاکی آمریکا نیز از دیگر سخنرانان سرشناس این کنفرانس است. وی در سخنرانی خود به سؤال کلیدی «چگونه تاریخ به درک قرآن کمک می‌کند؟» پاسخ می‌دهد. همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس، مهمت پاچاسی از دانشگاه ابن‌خلدون آنکارا نیز سخنرانی با عنوان «زمینه تاریخی در مقابل خوانش مدرن قرآن» دارد.

انتهای پیام
captcha