دانش‌آموزان؛ شاگرد اول‌های زنگ استکبارستیزی
کد خبر: 3855381
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
بر خط جامعه؛

دانش‌آموزان؛ شاگرد اول‌های زنگ استکبارستیزی

گروه جامعه ــ برگزاری راهپیمایی‌های 13 آبان با حضور پرشور دانش‌آموزان در سراسر کشور، برنامه‌های گرامیداشت دهه وقف و برپایی جشن‌های مردمی به مناسبت سالروز آغاز امامت ولی عصر(عج) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته گذشته بودند.

دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزیبه گزارش ایکنا؛ برگزاری راهپیمایی‌های 13 آبان، روز ملی استکبارستیزی با حضور پرشور دانش‌آموزان و دانشجویان در سراسر کشور، برنامه‌های گرامیداشت دهه وقف و برپایی جشن‌های مردمی به مناسبت سالروز آغاز امامت ولی عصر(عج) از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی هفته اخیر بودند.

این هفته همچنین طرح مباحث چندهمسری از سوی برخی جریان‌های فرهنگی در فضای مجازی، خبرساز شد و واکنش‌های متفاوتی را برانگیخت.

در بسته خبری «برخط جامعه» مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

آغاز بیمه همگانی سلامت

سعید نمکی، وزیر بهداشت، در آئین نکوداشت روز ملی بیمه سلامت و مراسم آغاز پوشش اجباری بیمه همگانی سلامت، اظهار کرد: کشور ما در توسعه زیرساخت مراقبت‌های اولیه بهداشتی بسیار موفق عمل کرده است، توسعه PHC زیرساختی بسیار مؤثر در ارتقا به سطح UHC یا پوشش همگانی خدمات سلامت، محسوب می‌شود.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز بیمه اجباری همگانی سلامت تصریح کرد: رویداد امروز، یک گام بسیار مؤثر در توسعه خدمات سلامت، محسوب می‌شود که به استفاده از ظرفیت قانونی بند الف ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه، اشاره دارد. براساس بررسی‌هایی که قبل از تدوین این طرح داشتیم، به این نتیجه رسیدیم که در ۲۴ کشوری که پوشش بیمه را به صورت اختیاری برگزیده بودند، راه موفقی را طی نکرده و در عوض کشور‌هایی که توانسته بودند با پوشش اجباری و حمایت منابع دولتی و گرفتن حق سرانه از افراد برخوردار، پوشش بیمه را همگانی کنند، راه موفق‌تری را پیموده و یکی از ماندگارترین ساختار‌های بیمه‌ای را رقم زده بودند.

افتتاح ۷۵۰ پروژه گردشگری تا پایان دولت دوازدهم

علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌ همراه جمعی از معاونان و مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، این هفته با اعضای فراکسیون مستقلین ولایی مجلس شورای اسلامی دیدار کرد.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

وی در این دیدار میزان درآمدزایی مستقیم از محل ورود گردشگران را در سال گذشته ۱۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و به‌صورت غیر مستقیم چیزی بیش از سه‌برابر این عدد اعلام کرد و گفت: سند توسعه گردشگری آماده و به کمیسیون‌های فرعی ارائه شده و به‌زودی پس از بررسی در کمیسیون اصلی در دولت به سند رسمی تبدیل و ابلاغ خواهد شد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تاکید بر این که از لوگو و شعار محوری گردشگری در قالب برند ملی گردشگری در دهه فجر رونمایی خواهد شد، گفت: هم اکنون دو هزار و 700 پروژه در دست اجرا داریم که ۴۰۵ پروژه آن مربوط به هتل و ۱۵۴ هتل آن چهار و پنج ستاره خواهد بود که تا پایان دولت دوازدهم ۷۵۰ پروژه را که ۲۳۶ پروژه آن هتلی است به بهره‌برداری می‌رسانیم.

مصوبات شورای فرهنگ عمومی به عمل تبدیل شود

این هفته و همزمان با ۱۴ آبان ماه، روز شورای فرهنگ عمومی، عماد افروغ، پژوهشگر و جامعه‌شناس در گفت‌وگو با ایکنا به ارزیابی عملکرد این شورا و تبیین بایسته‌های اثرگذاری بیشتر شورای فرهنگ عمومی و بروز و ظهور آن در نقش واقعی خود پرداخت.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

افروغ عملکرد شورای فرهنگ عمومی را بیشتر در زمینه نام‌گذاری روز‌ها مطلوب خواند و گفت: نام‌هایی که انتخاب می‌شود عمدتاً برخاسته از ارزش‌ها و نماد‌های مورد قبول جامعه است، اما در سایر مباحث و لایه‌های فرهنگ عمومی، که من آن را میراث اجتماعی مشترک تعریف کرده‌ام و شامل لایه‌ها، باورها، ارزش‌ها، الگو‌های رفتاری و نماد‌ها می‌شود، موفقیت کمتری کسب کرده است.

وی ابراز کرد: متأسفانه تا مدت‌ها در شورای فرهنگ عمومی تصمیمی گرفته نمی‌شد و فقط بحث و گفت‌وگو شکل می‌گرفت، اما به مرور به تصمیم گیری رسید، اما تقسیم کار انجام نمی‌شد. امروز تقسیم کار نیز انجام شده است، اما از مشکلی به نام «بی‌عملی» در شورای فرهنگ عمومی رنج می‌بریم که به یک معضل فرهنگی تبدیل شده است. برخی نهاد‌ها و عمدتاً نهاد‌های اصلی گرفتار معضل بی‌عملی هستند. مشکل امروز شورای فرهنگ عمومی آن است که مصوبات به عمل نزدیک نمی‌شود. این عملکرد صرفا مربوط به شورای فرهنگ عمومی نیست بلکه در بسیاری از شورا‌های دیگر نیز خروجی فعالیت‌ها فقط حرف است و به عمل منجر نمی‌شود.

عضو شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه عملیاتی نکردن مصوبات در استان‌ها نیز به چشم می‌خورد، ادامه داد: البته گاهی این موانع برای عملیاتی نشدن مصوبات از تهران است، اما در برخی موارد هم استان‌ها خود را باور ندارند. مشکلات بودجه‌ای و نداشتن اختیار عمل کافی نیز از دیگر موانع عملیاتی نشدن مصوبات در استان‌هاست. تمرکزگرایی موجود در کشور سبب شده است استان‌ها از اختیار لازم برخوردار نباشند.

راهبردهای بهره‌گیری متوازن از وقف و امور خیریه

وقف که برای دوران متمادی در تمدن اسلامی، اصلی‌ترین پشتوانه تأمین مالی نهاد‌های علم و دین بوده است، امروزه از دید کارآمدی با چالش‌هایی روبروست. با وجود ده‌ها هزار زمین موقوفه و آستان‌های قدسی امامزادگان که ظرفیت خوبی برای شکوفایی اقتصاد هستند، وقف حتی یک درصد از تولید ملی را هم در اختیار ندارد. به نظر می‌رسد که با ایجاد مطالبه‌گری رسانه‌ای و دغدغه‌آفرینی اجتماعی در مورد اهمیت وقف، می‌توان مسئولان را به اقدامات قاطع و شفاف در حوزه وقف سوق داد و اقتصاد کشور را به ویژه از منظر اقتصاد مقاومتی فعال و پویا کرد.

ایکنا، همزمان با دهه وقف، سلسله‌ مصاحبه‌هایی را با کارشناسان اقتصادی و حقوقی به انجام رسانده و به کنکاش ناکارآمدی‌ها در وادی وقف پرداخته است. در این مجال با حجت‌الاسلام احمد شرفخانی، رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه به گفت‌وگو پرداختیم.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

او در ترسیم وظایف خود می‌گوید معاونت بهره‌وری اقتصادی سازمان اوقاف باید موقوفات را به بهره‌وری مناسب برساند و مرکز امور خیریه با سیاست‌گذاری، راهبری مناسب و بهره‌گیری از کمک‌های مؤسسات مردمی درآمد حاصل را در راستای اجرای نیات واقف، میان نیازمندان واقعی توزیع کند. به گفته وی، برخی موقوفات انتفاعی در کنار بهره‌وری اقتصادی(که وظیفه معاونت بهره‌برداری است) به بهره‌وری مدیریتی نیاز دارند که مرکز تازه‌ تأسیس امور خیریه این وظیفه را در موقوفات آموزشی و سلامت را عهده‌دار می‌شود.

این گفت‌وگوی خواندنی را اینجا بخوانید.

امرودی، رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران شد

حجت‌الاسلام میثم امرودی این هفته به پیشنهاد هیئت امنای سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به عنوان رئیس سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران منصوب شد و حکم ریاست طی هفته آینده به وی ابلاغ و مراسم معارفه برگزار خواهد شد.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

امرودی سابقه معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را در کارنامه خود دارد. همچنین وی صاحب ده‌ها مقاله ارائه شده در داخل و خارج از کشور در حوزه‌های دینی، فرهنگی، اجتماعی و مسایل خاورمیانه و فلسطین است.

بنیاد نهضت، تأسیس شد

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی این هفته حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی را مأمور کرد تا مقدمات تأسیس «بنیاد نهضت» را فراهم کند.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی
در حکم حجت‌الاسلام قمی خطاب به حجت‌الاسلام تجریشی آمده است: نظر به اهمیت امر تربیت به‌ویژه در حوزه نخبگان و ضرورت شکل‌دهی جریان انسانی انقلابی در محیط‌های حوزوی، دانشگاهی و دانش‌آموزی، همچنین با توجه به ضرورت کادرسازی تخصصی برای عرصه‌های فرهنگی نهضت اسلامی و با توجه به مصوبه هیئت امنای سازمان(به تاریخ ۳۰ شهریورماه ۱۳۹۸) از جنابعالی می‌خواهم تا مقدمات تأسیس «بنیاد نهضت» را تمهید نموده و ظرفیت‌های مختلف سازمان را در مقوله تربیت و کادرسازی ذیل این بنیاد به نحو احسن به کار گیرید. بدیهی است هدایت و راهبری ظرفیت‌های موجود سازمان از زمان صدور این ابلاغیه بر عهده جنابعالی است و از ارکان سازمانی مرتبط نیز هماهنگی و همکاری مقتضی را انتظار دارم.

مسابقات کشوری «خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا» برگزار می‌شود

جامعه‌ عادت‌زده و رخوت جمعی، از موانع اصلی پیشرفت و بهبود تمامی ابعاد و جنبه‌های زندگی بشر است. برای رشد و پیشرفت جامعه نیاز است که تفکر به ارزش عمومی تبدیل شود و تک تک افراد در راستای حل مشکلات و بهبود هر روزه‌ خود از ابزار اصلی انسان یعنی فکر کردن استفاده کنند. بر همین اساس دهمین دوره مسابقات کشوری خلاقیت دانش‌آموزی ابن سینا توسط گروه کاشفان استعداد پرورشگران اندیشه(کاپا) و با حمایت سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی برگزار می‌شود.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

این مسابقات به ترویج خلاقیت در دانش‌آموزان از طریق سنجش خلاقیت آن‌ها پرداخته و دانش آموزان مقاطع هفتم تا دوازدهم سراسر کشور می‌توانند با مراجعه به نشانی kapa-avicenna.ir در مرحله اول این مسابقات که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، ثبت نام کنند.

فعالیت‌های فرهنگی و معنوی اربعین تقویت می‌شود

رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی این هفته در مورد عملکرد و ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی اربعین امسال در فضای مجازی گفت: امسال این فعالیت‌ها در فضای مجازی گسترده‌تر از سال گذشته انجام شد و شاهد تشکیل ستاد‌های مردمی بودیم که در این حوزه ورود کردند و تلاش‌های بیشتری را انجام دادند. بر همین اساس، هم در فضای مجازی شاهد ورود جدی اپلیکیشن‌های پرقدرتی بودیم که در این زمینه فعال شدند و هم شاهد حضور نیرو‌های مردمی در این فضا بودیم.

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

ذوالفقاری اضافه کرد: در وزارت ارشاد هم یک وب ویژه اطلا‌ع‌رسانی اربعین ایجاد کردند و شاهد افزایش فعالیت‌ها در این حوزه بودیم. برای سال آینده برنامه‌های ما در جهت تقویت هرچه بیشتر فعالیت‌های فرهنگی اربعین خواهد بود، چرا که محصول کار و فعالیت‌ها در این حوزه است و همه این فعالیت‌ها مقدمه‌ای است برای اینکه نتیجه معنوی و فرهنگی از این مراسم داشته باشیم و این اصل کار است.

تبلیغ چندهمسری گسست اجتماعی ایجاد می‌کند

چند روزی می‌شود که موضوع چندهمسری با بیان یک دیدگاه در رسانه ملی بحث داغ شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کشور شده است. این بحث بار‌ها پیش از این نیز مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است، اما دیدگاه‌ها درباره موضوع چندهمسری با انتشار تصاویری از یک گفت‌وگوی تلویزیونی شروع شد و اوج گرفتن آن با انتشار پوستر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با عنوان مهارت‌های ارتباطی خانواده‌های چندهمسری در تهران از سوی یک مؤسسه اتفاق افتاد. بعد از این مسئله بود که افراد بسیاری نسبت به این موضوع در جامعه موضع گرفتن و نظرات مختلفی را مطرح کردند. بر همین اساس و برای بررسی آسیب و پیامدهای انتشار این موضوعات در فضای مجازی و اثر آن‌ها بر نظام خانواده، گفت‌وگویی را با امیدعلی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و استاد علوم ارتباطات اجتماعی، داشتیم تا زوایای مختلف یک پیام و اثر آن بر مخاطب را بررسی کنیم.

مسعودی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به اینکه اگر به شرایط تاریخ اسلام و در شرایطی که پیامبر اکرم(ص) حضور داشتند برگردیم، می‌بینیم که بسیاری از این موارد دقیقاً جامعه شناختی، سیاسی و دینی است و با توجه به قبیله‌ای بودن زندگی در شبه جزیره عربستان این شرایط و موارد رواج داشت، اظهار کرد: اما سؤالم از کسانی که این مسئله را در جامعه امروز مطرح می‌کنند این است که ما کجا و پیامبر اعظم کجا؟ جامعه آن روز اسلامی کجا و جامعه امروز ما کجا؟

جمعه///دانش‌آموزان، شاگرداول‌های زنگ استکبارستیزی

وی افزود: امروز در جامعه ما به دلیل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، با پدیده‌های زیادی روبه‌رو شده‌ایم. برای مثال خانم‌هایی که قصد ازدواج دارند شرط‌های عجیب و تازه‌ای را مطرح می‌کنند که از جمله این موارد شروط‌ ضمن عقد است. در این موارد خانم امتیازات ویژه‌ای را برای خود قائل می‌شود که برای مثال بچه‌دار نشدن تا ۱۰ سال بعد از ازدواج، حق طلاق و امثال این موارد است. با این حال وقتی با این افراد صحبت می‌کنیم با استدلال‌های فراوان جای سخن و صحبت‌های بعدی را می‌گیرند. حال سؤال اینجاست که آیا این شرایط امروز جامعه ما با شرایط صدر اسلام مطابقت می‌کند؟

عضو هیئت علمی دانشگاه سوره تصریح کرد: مبانی دینی و قرآنی ما صراحتاً بر عدالت در موضوع همسر و چند همسری تاکید دارد، اما باید این سؤال را از خودمان بپرسیم که آیا در جامعه امروز می‌توانیم در این مسئله عدالت را هم برقرار کنیم؟ زمانی که متمولین ما نیز برای برقراری عدالت بین خانواده‌های خود با مشکل مواجه هستند. آن‌ها به دلیل اینکه تمام انرژی و زمان خودشان را صرف کار کردن و جمع‌آوری ثروت می‌کنند توانایی برقراری عدالت در زندگی خودشان را ندارند.

انتهای پیام
captcha