برنامه‌های وزارت علوم در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها/ میزان بهره‌مندی دانشگاه‌ها
کد خبر: 3855634
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۵
جعفرپور اعلام کرد:

برنامه‌های وزارت علوم در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها/ میزان بهره‌مندی دانشگاه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ضمن تشریح برنامه‌های قرآنی هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها، گفت: برگزاری برنامه در این هفته در سال‌های مختلف همراه با افت و خیز بوده است.

برنامه‌های وزارت علوم در هفته قرآن و عترت دانشگاه‌ها /  میزان بهره‌مندی دانشگاه‌ها

رشید جعفرپور، رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در مورد برنامه‌های وزارت علوم برای هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها که هر سال از 18 تا 24 آبان‌ماه و مصادف با ایام رحلت علامه طباطبایی برگزار می‌شود، گفت: بیشتر برنامه‌هایی که در این هفته برای دانشگاه‌ها ابلاغ می‌کنیم به صورت توصیه‌ای است و از دانشگاه‌ها درخواست می‌شود تا در این ایام برنامه‌های متنوعی را برای تمامی دانشجویان در نظر بگیرند.

وی افزود: طبق روال در این هفته از دانشگاه‌ها درخواست می‌شود تا برنامه‌هایی در این حوزه در دانشگاه‌ها اجرا کنند. از جمله برگزاری محافل انس با قرآن با حضور همه ارکان دانشگاه اعم از استاد، ‌دانشجو و کارکنان و با دعوت از قاریان برجسته بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای است.

جعفرپور اظهار کرد: تجلیل از فعالان قرآنی که در طول سال پیگیر مباحث قرآنی بوده‌اند و نیز دیدار با شخصیت‌ها و چهره‌های قرآنی در استان‌های مختلف از دیگر برنامه‌های این هفته است تا استان‌هایی که امکان چنین برنامه‌هایی را دارند، آن را اجرا کنند.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با اشاره به اینکه بهترین فرصت کانون‌های قرآن و عترت و دارالقرآن‌های دانشگاه‌ها برای عضوگیری هفته قرآن و عترت است،‌ بیان کرد:‌ بنابراین کانون‌های قرآنی دانشگاه‌ها اگر قصد عضوگیری یا تغییر در اعضا و هیئت مدیره خود را داشته باشند، می‌توانند از این موقعیت زمانی بهره‌مند شوند. برگزاری چنین اقدامی باعث ایجاد گردهمایی‌هایی در دانشگاه‌ها خواهد شد.

وی همچنین به برگزاری برنامه دوشنبه‌های قرآنی که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده پرداخت و گفت: دانشگاه‌ها در هفته قرآن و عترت می‌توانند ارزیابی‌هایی در این مورد داشته باشند و به بررسی و تحلیل آثار برگزاری دوشنبه‌های قرآنی بپردازند.

جعفرپور در ادامه به تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در استان‌ها نیز اشاره کرد و افزود: هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها زمینه مناسبی است که می‌تواند در دستور کار این شورا قرار گیرد تا علاوه بر ارزیابی فعالیت‌های یک‌ساله برنامه‌ریزی‌ برای آینده را نیز مد نظر قرار دهند. همچنین در بسیاری از دانشگاه‌ها فرآیند جشنواره‌های منطقه‌ای و داخلی که در طول سال برگزار می‌شود از این هفته آغاز می‌شود.

برگزاری برنامه در این هفته در سال‌های مختلف همراه با افت و خیز بوده است. در برخی سال‌ها توجه خاصی شده است خروجی این توجه خاص آغاز برخی جلسات تفسیر و تدبر و یا افتتاح فضاهای مرتبط با قرآن در دانشگاه‌ها بوده است. در برخی سال‌های دیگر هم افت داشته است

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های قرآنی این هفته را برگزاری آزمون کتبی جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان بیان کرد و گفت: این آزمون ساعت 14:30 روز 21 آبان ماه به صورت همزمان در اغلب استان‌های کشور برگزار می‌شود. برگزاری این آزمون یکی از فعالیت‌های نمادین بزرگ است که با مشارکت دستگاه‌های دانشگاهی در هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، در ادامه در پاسخ به این سؤال که دانشگاه‌ها چه انگیزه‌ای برای اجرای اجرای چنین برنامه‌هایی خواهند داشت، ابراز کرد:‌ پس از پایان این هفته از همه دانشگاه‌ها خواسته شده است تا گزارشی برنامه‌های خود را به ستاد ارسال کنند تا پس از جمع‌بندی در مورد آنها اظهارنظر شود. مطمئناً اگر در این گزارش‌ها فعالیت ویژه‌ای که یکی از دانشگاه‌ها انجام داده باشند، مشاهده کنیم و شایسته تقدیر در سطح ملی باشد، این کار صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه اجرای چنین برنامه‌هایی در دانشگاه‌ها می‌تواند در بحث واگذاری بودجه نیز اثرگذار باشد، بیان کرد: همچنین میزبانی از جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی می‌تواند از دیگر خروجی‌های اجرای برنامه‌های مطلوب در هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها باشد و انگیزه‌های لازم برای اجرای چنین برنامه‌هایی را ایجاد کند.

جعفرپور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا نامگذاری هفته قرآن و عترت در دانشگاه‌ها توانسته است دستاوردهایی مطابق با اهدافی که برای آن در نظر گرفته شده است به دنبال داشته باشد یا خیر،‌ گفت: برگزاری برنامه در این هفته در سال‌های مختلف همراه با افت و خیز بوده است. در برخی سال‌ها توجه خاصی شده است خروجی این توجه خاص آغاز برخی جلسات تفسیر و تدبر و یا افتتاح فضاهای مرتبط با قرآن در دانشگاه‌ها بوده است. در برخی سال‌های دیگر هم افت داشته است و توجه خاصی صورت نگرفته است. البته در این موضوع دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر تفاوت دارند و این تفاوت بیشتر بستگی به حضور افراد و چهره‌هایی که در آن موقعیت هستند، دارد.

رئیس اداره فعالیت‌های دینی و قرآنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه در پاسخ به این سوال که مطلوب‌ترین برنامه‌هایی که طی این هفته می‌تواند در دانشگاه‌ها برگزار شود‌، نیز گفت: این هفته می‌تواند میزبان نمایشگاه‌های مختلف دانشگاهی و‌ آثار و دستاوردهایی که در طول سال صورت گرفته است، باشد. همچنین در مورد به‌کارگیری نیروهای جدید برای فعالیت در کانون‌ها این هفته می‌تواند بهترین فرصت باشد.

انتهای پیام
captcha