اجرای بیش از ۱۸ هزار برنامه ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های کشور
کد خبر: 3855765
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۱
رمضانی خبر داد:

اجرای بیش از ۱۸ هزار برنامه ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های کشور

گروه ادب ــ معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از اجرای بیش از ۱۸ هزار برنامه به مناسبت بیست و هفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی در کتابخانه‌های سراسر کشور خبر داد.

اجرای بیش از ۱۸ هزار برنامه ویژه هفته کتاب در کتابخانه‌های کشوربه گزارش خبرنگار ایکنا؛ مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور عصر امروز ۱۸ آبان‌ماه در نشست خبری ویژه هفته کتاب گفت: کتابداران و مسئولان نهاد کتابخانه‌ها صبح سه‌شنبه با شروع هفته کتاب در مرقد امام راحل(ره) حاضر می‌شوند و سپس در مزار شهدای انقلاب اسلامی حضور می‌یابند. اصلی‌ترین و مهم‌ترین برنامه نهاد کتابخانه‌ها به مناسبت هفته کتاب، روز ۲۳ آبان‌ماه برگزار می‌شود که محل آن برای اولین بار در خارج از تهران تعیین شده و یزد میزبان این رویداد با حضور وزیر ارشاد خواهد بود.
وی افزود: کتابخوانان و کتابداران در طول سال براساس سامانه‌ای که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دارد، رصد و ارزیابی می‌شوند و هر سال براساس همین ارزیابی‌ها، ضمن معرفی کتابداران برتر، کتابخانه‌های برتر نهادی و مشارکتی، مسئول برتر کتابخانه‌های نهادی و مشارکتی، کتابدار برتر، خدمت‌گزار برتر و پیشکسوت برتر در سراسر کشور، از خیرین کتابخانه‌ساز در برنامه ملی تجلیل می‌شوند که امسال با تنوع در این حوزه مواجه هستیم.

معرفی 6 برگزیده ملی
رمضانی در ادامه گفت: در سال گذشته جشنواره خاطره‌نویسی را برگزار کردیم که برگزیدگان آن ۲۴ آبان‌ماه تجلیل می‌شوند و در این راستا ۶ برگزیده ملی و ۴۰ شایسته تقدیر معرفی خواهند شد و کتاب منتخب این جشنواره نیز در همین روز رونمایی می‌شود.
وی با اشاره به برنامه‌های استانی در هفته کتاب گفت: از دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه در استان‌های گیلان و خراسان شمالی برنامه‌های هفته کتاب آغاز می‌شود و در مجموع در سراسر کشور ۱۸ هزار و ۴۵۰ برنامه و فعالیت در گستره ۳۱ استان خواهیم داشت که بیشترین این برنامه‌ها با ۱۲ برنامه در روز در استان‌های قم، همدان و کرمان و کمترین برنامه با ۴ برنامه در روز در استان‌های خراسان رضوی و البرز برگزار خواهد شد که به نسبت تعداد کتابخانه‌های عمومی، این رقم طبیعی است و با هم‌افزایی بیشتر می‌توان اقدامات عمیق‌تر و موثرتری انجام داد.
وی ادامه داد: ایجاد پروفایل و صفحه اختصاصی در فضای مجازی برای کتابخانه‌ها در راستای هویت‌بخشی به آن‌ها و خدمت‌رسانی بهتر به مخاطبان برنامه دیگری است که در هفته کتاب رونمایی می‌شود. همچنین نشست بین‌المللی کتابخوان با موضوع پیامبر اعظم(ص) برگزار خواهد شد که از چهره و شخصیت‌های ملی در این نشست دعوت می‌شود.

افتتاح کتابخانه‌های عمومی
رمضانی در ادامه از افتتاح کتابخانه‌های عمومی طی این هفته خبر داد و گفت: بخشی از این افتتاح‌ها مربوط به کتابخانه‌های تازه‌تأسیس است. بخشی مربوط به جابجایی است که به لحاظ فیزیکی ساختمان جدید ایجاد و بهینه‌سازی می‌شود و بخشی از افزوده شدن مخزن یا سالن کتابخانه‌هاست که در این راستا ۱۱ باب کتابخانه، ۴ مورد توسعه بنا و یک کتابخانه بازسازی شده افتتاح می‌شود.
وی همچنین از عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کشور و بخشودگی جرایم مربوط به دیرکرد بازگشت کتاب به شرط بازگشت کتاب به کتابخانه در روز ۲۵ آبان‌ماه خبر داد و گفت: دستورالعملی با عنوان «کتاب‌یاران» در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال تدوین است و با اجرایی شدن آن آحاد مردم امکان اینکه بتوانند به عنوان کتاب‌یار خدمت کنند، فراهم می‌شود.

معاون توسعه کتابخانه و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در ادامه بیان کرد: در مقایسه شش‌ماهه اول ۹۷ با شش‌ماهه اول سال ۹۸ شاهد رشد در بخش‌های گوناگون از جمله در بخش عضویت‌ها ۱۷ درصد، امانت کل منابع ۳۰ درصد، امانت خارج و داخل کتابخانه ۳۰ درصد، میزان مراجعه ۱۵ درصد، تعداد صندلی مطالعه ۷ درصد، تعداد کتابخانه ۲.۵ درصد و میزان نسخه‌های کتاب ۶ درصد بودیم. اما کاهش‌های جدی هم در حوزه کتابخانه‌های مشارکتی بوده و علت آن هم این است که این کتابخانه‌ها از طرف بخش خصوصی و خیرین اداره می‌شوند، بنابراین به خاطر مشکلات مالی و اقتصادی با ۱۵ درصد کاهش مواجه بودیم.
رمضانی همچنین درباره افتتاح کتابخانه‌های مرکزی در مراکز استان‌ها گفت: اقدام اساسی دیگر در نهاد کتابخانه‌ها، پیگیری موضوع کتابخانه‌های مرکزی است. سال گذشته کتابخانه‌های بجنورد و مشهد افتتاح شد و امسال در تلاشیم کتابخانه یزد را تا پایان سال آماده بهره‌برداری کنیم که با این کار، تعداد کتابخانه‌های مرکزی کشور به ۱۰ باب می‌رسد و امیدواریم بتوانیم تا سال آینده دو کتابخانه مرکزی دیگر را راه‌اندازی کنیم.

کارکرد روستایی کتابخانه‌های سیار
وی با اشاره به کتابخانه‌های سیار گفت: کتابخانه‌های سیار کارکرد روستایی دارند که در توسعه این کتابخانه‌ها نیز تلاش جدی داریم که در حال حاضر ۲۸ کتابخانه فعال سیار در کشور وجود دارد و جزء مفیدترین کتابخانه‌ها محسوب می‌شود و اغلب در مناطق محروم ایجاد می‌شوند و ما توانسته‌ایم علاوه بر توسعه کمی، از نظر کیفی نیز آن‌ها را بهینه‌سازی کنیم و در این راستا همه کتابخانه‌های سیار مجهز به سیستم جی پی اس هستند. ما در تلاش هستیم تا ۵ کتابخانه سیار دیگر تا پایان سال راه‌اندازی کنیم و در این راستا از خیران هم دعوت می‌کنیم در این کار فرهنگی سرمایه‌گذاری کنند.
رمضانی با اشاره به راه‌اندازی بخش نسخ خطی در کتابخانه‌های عمومی بیان کرد: همه کتابخانه‌های عمومی در کشور به همت کارشناسان خبره مورد بازبینی قرار گرفته و به همین دلیل، حجم نسخه‌های خطی به حدی بود که بخش مستقلی برای آن‌ها ایجاد شد، زیرا نسخ خطی سرمایه هر استان محسوب می‌شود و ما سعی کردیم این نسخه‌ها را نگهداری و حراست کنیم و اکنون نسبت به قبل وضعیت بهتری دارند.
وی تصریح کرد: به دلیل مسائل مالی در تأمین منابع کتابخانه‌ها در مضیقه هستیم، اما تلاش کردیم نبض کتابخانه‌های عمومی به دلیل مسائل مالی از تپش نیفتد و فرمانداران و استانداران در این زمینه حمایت خوبی داشته‌اند.
در پایان این مراسم از پوستر بیست و هفتمین دوره کتاب جمهوری اسلامی نهاد کتابخانه‌ها رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha