جریان وحدت‌گرا امروز در جهان اسلام غالب و پیروز است/ حضور 350 شخصیت از 90 کشور در کنفرانس وحدت
کد خبر: 3855810
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۰
آیت‌الله اراکی در نشست خبری کنفرانس وحدت‌:

جریان وحدت‌گرا امروز در جهان اسلام غالب و پیروز است/ حضور 350 شخصیت از 90 کشور در کنفرانس وحدت

گروه سیاسی ــ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سی‌وسومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تأکید کرد: امروز که کنفرانس سی‌و‌سوم برگزار می‌شود، می‌توان ادعا کرد که در کلان فعالیت‌ها در مسیر وحدت، جریان‌ وحدت‌گرا با پرچمداری جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در جهان اسلام جریان غالب و پیروز است.

به گزارش ایکنا؛ نشست خبری ایت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به منظور تشریح برنامه‌های سی‌و‌سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی از ساعت 10/35 صبح یکشنبه 19 آبان‌ماه، با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید توسط «مهرفرزام» در سالن اجتماعات موزه شهدا آغاز شد.

آیت‌الله اراکی در این نشست خبری، با تبریک فرارسیدن هفته وحدت و میلاد پیامبر اکرم(ص) گفت: امروز که کنفرانس سی‌و‌سوم برگزار می‌شود، می‌توان ادعا کرد که در کلان فعالیت‌ها در مسیر وحدت، جریان‌ وحدت‌گرا با پرچمداری جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری در جهان اسلام جریان غالب و پیروز است؛ امروز می‌توان ادعا کرد که جمهوری اسلامی ایران مرکز اصلی وحدت جهان اسلام و تپش قلب جهان اسلام است و با رهبری مقام معظم رهبری و تلاش همه نهادهای نظام موفق شده در برابر جریان تکفیر و آتش‌افروز پیروز میدان باشد.

وی اظهار کرد: همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند؛ ما امریکا را به گوشه رینگ بردیم و توانستیم کل جریان تکفیر را از رینگ خارج کنیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اسلامی تصریح کرد: امروز می‌توان اعلام کرد که گفتمان تکفیر یک گفتمان شکست‌خورده در جهان اسلام است و نیاز نداریم برای مقابله با این جریان و برای اثبات خلاف اسلام و وجدان بشری بودن آن تلاش کنیم که این مهم دستاورد بزرگی برای نظام، رهبری و مجموعه‌ نهادهای وحد‌ت‌گرا است.

آیت‌الله اراکی اضافه کرد: دستاورد بزرگ دیگر این است که توانستیم گفتمان وحدت را به عنوان یک گفتمان جدی و میدانی گسترش دهیم و امروز دیگر این یک گفتمان شعاری نیست و در اقصی نقاط جهان اسلام یک جریان عینی و میدانی است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ابراز کرد: امروز با شکل‌گیری جبهه مقاومت شاهد شکل‌گیری یک جریان مقاوم، عینی، میدانی و با استقامت هستیم که این جریان جلوه بزرگ وحدت جهان اسلام است و در میان جوانان جهان اسلام به گسترده‌ترین پایگاه تبدیل شده است.

وی یادآور شد: اگر به ما فرصت و اجازه می‌دادند که در مکه مکرمه به عنوان نقطه آغاز دعوت اسلام، جوانان جبهه مقاومت را جمع کنیم و تجمعی در آنجا شکل دهیم، یقین بدانید ده‌ها میلیون جوان آنجا گردهم می‌آمدند و یکپارچه در حمایت از مقاومت شعار سر می‌دادند و آمادگی خود را برای دادن مال و جان برای دفاع از اسلام، فلسطین، مسجدالاقصی و مظلومان در سراسر جهان اسلام اعلام می‌کردند.

اراکی ابراز کرد: اگر آمریکا می‌خواهد امتحان کند می‌تواند این امتحان را عملی کند و به دست‌نشاندگان خود در عربستان اجازه دهد ما این تجمع را برگزار کنیم و جوانان پشتیبان مقاومت را از سراسر جهان فرابخوانیم تا در مکه گردهم آیند. ما این قول را می‌دهیم اگر چین رخدادی اتفاق بیفتد ده‌ها میلیون جوان پرشور طرفدار مقاومت و پرچمدار وحدت و یکپارچگی جهان اسلام، یکصدا، یک جان و یک زبان در آنجا حاضر می شوند و این بهترین نشان پیروزمندی جریان وحدت‌گرا در جهان اسلام است.

وی افزود: امروز هم این چنین یکپارچگی وجود دارد، هرچند در زیر یوغ مستکبران حاکم بر سرنوشت جامعه اسلامی پنهان است. ما امروز ادعا می‌کنیم یک دریای نهفته از مقاومت و وحدت زیر پرده حکام مسلط بر جهان اسلام وجود دارد که بدون شک روزی به تلاطم در خواهد آمد و امواج این دریا این حاکمان ظالم و پرده‌های سیاه از چهره جامعه اسلامی کنار خواهد زد.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بیان کرد: سی‌و‌سومین کنفرانس وحدت نمادی از این دریای در خروش است و نمایشی از این حضور جریان وحدت در جهان اسلام است. در این کنفرانس از همه نقاط جهان اسلام و از همه اقشار جامعه اسلامی حتی از جوامع اسلامی که در کشورهای غیر اسلامی زندگی می‌کنند نماینده داریم و آن‌ها زبان گویای جوامع اسلامی هستند.

اراکی با بیان اینکه جوانان بخش عظیمی از شرکت‌کنندگان کنفرانس امسال هستند، گفت: جوانانی از بیش از 40 کشور در کنفرانس امسال شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها نمادی از حضور فعال جوانان جبهه مقاومت و پشتیبان وحدت و همگرایی در جهان اسلام است.

وی یادآور شد: به اعتقاد من برپایی این کنفرانس در شرایط تحریم سخت جبهه استکبار و آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران که با هدف انزوای جمهوری اسلامی و قطع رابطه با سراسر جهان انجام شده، نشان می‌دهد که این تحریم‌ها بی‌اثر است و شکسته شده و نتوانسته جمهوری اسلامی را به انزوا بکشاند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب تأکید کرد: در کنفرانس امسال بیش از 350 شخصیت نخبه از بیش از 90 کشور اسلامی و غیر اسلامی حضور پیدا می‌کنند که همه این شخصیت‌ها نماینده ده‌ها هزار نفر دیگر هستند. حضور شخصیت‌های سیاسی برجسته از معاون رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر، وزیر و مفتی تا استاد دانشگاه، هنرمند، دانشجو و تاجر و سایر اقشار جهان اسلام نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی حقیقتاً مرکز جهان اسلام است و تحریم‌ها نه تنها نتوانسته جمهوری اسلامی ایران را منزوی کند بلکه مرکزیت جمهوری اسلامی را در جهان اسلام بیش از گذشته تثبیت کرده است.

اراکی بیان کرد: مهمانان کنفرانس امسال بیش از سال‌های گذشته اصرار بر حضور در کنفرانس داشتند به نحوی که ما مجبور شدیم برخی از آن‌ها را قانع کنیم که سفرشان را به ایران به وقت دیگری موکول کنند. اگر امکانات ما فراهم بود شاید هزار نفر از نخبگان جهان اسلام در این کنفرانس شرکت می‌کردند.

آیت‌الله اراکی در پاسخ به سؤالی درباره عملکرد مجمع جهانی تقریب مذاهب در مقابله با جریان‌های تکفیری گفت: در طول 8 سال گذشته که مأموریت بنده با موج تکفیر و ضد وحدت همراه شد، کارهای بسیار زیادی در مجمع انجام گرفت که به برخی اقدامات کلان اشاره می‌کنم.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از 500 کنفرانس بین‌المللی و محلی در سراسر جهان اسلام از جمله در اندونزی، عراق، مراکش، سوریه، پاکستان، هند، مالزی، تونس، ترکیه، لبنان و ... برگزار کردیم که بسیاری از این کنفرانس‌ها با همکاری نخبگان همان کشورها برپا شده است.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اظهار کرد: برای نمونه در اندونزی که دشمن برنامه داشت آن‌جا را به صحنه جنگ شیعه و سنی تبدیل کند، با اقداماتی که انجام دادیم اندونزی را به یکی از مراکز وحدت و فراخوان وحدت تبدیل کردیم؛ پارلمان اندونزی که می‌رفت نسبت به تشیع اعلام تکفیر کند به محلی برای برپایی کنفرانس وحدت تبدیل شد و خود رئیس پارلمان در آن سخنرانی کرد.

وی بیان کرد: در مصر به دلیل سخت‌گیری‌های دولت این کشور برای حضور شخصیت‌های مصری در ایران برای حضور در کنفرانس وحدت، کاری را به شکل پنهان انجام دادیم و مرکز تقریبی را با نام وحدت اسلامی غیر از دارالتقریب که از قدیم وجود داشت و تقریباً تعطیل بود، به وسیله یکی از شخصیت‌های مصری راه انداختیم که موجی از وحدت‌گرایی در این شکور ایجاد کرد. البته اقدامات الازهر و شیخ الازهر در راستای وحدت ستودنی و اثرگذار است. در ترکیه مرکز بزرگ وحدت اسلامی را به وسیله نخبگان و شخصیت‌های مؤثر ترک راه‌اندازی کردیم که چند ماه پیش نیز کنفرانسی در آن‌جا برگزار شد.

اراکی ادامه داد: همچنین در هندوستان، پاکستان و برخی دیگر از کشورهای اسلامی یا نهادهای تقریبی تأسیس کردیم یا از نهادهای تقریبی غیر فعال حمایت و پشتیبانی کردیم و یک جریان تقریبی و وحدت‌گرا و ضد تکفیر در تمام این کشورها راه افتاد. از سوی دیگر حوزه علمیه قم را برای مواجهه با تکفیر بسیج کردیم و نشست‌های زیادی برگزار کردیم و مراجع و شخصیت‌های بزرگی مانند آیت‌الله وحید خراسانی و آیت‌الله مکارم شیرازی در برابراین جریانات بیاناتی ارائه کردند و کنفزانس‌های ضد تکفیری راه‌اندازی کردند. همچنین شخصیت‌های اهل سنت در کشورمان و جهان اسلام برابر جریان تکفیر ایستادگی کردند و مواضع روشنی اتخاذ کردند و همه این‌ها با حمایت مستقیم و غیر مستقیم مجمع جهانی تقریب انجام گرفت.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب اظهار کرد: در مجمع تقریب با فعال‌سازی دانشگاه «مذاهب اسلامی» یک جریان دانشگاهی گسترده در جهان اسلام راه‌اندازی کردیم و این دانشگاه در سراسر کشور فعال شد و شعبه‌های خود را از 3 به 7 گسترش داد. ما در هیچ نقطه‌ای از جهان اسلام نبوده که فعالیتی را در راستای مقابله با تکفیر و تقویت وحدت نداشته باشیم و تشکیل اتحادیه علمای مقاومت که بیش از 80 درصد آن‌ها از اهل سنت هستند در این راستا بوده است که موضع‌گیری‌های روشن و قوی علیه تکفیر و وهابیت داشته است و توانست موج تکفیر را بشکند و منزوی کند.

وی یادآور شد: ما برای اینکه تقریب در بین همه اقشار مختلف جهان اسلام گسترش پیدا کند اتحادیه‌های تقریبی را ایجاد کردیم که علما، اساتید دانشگاه، هنرمندان، ورزشکاران، بانوان و جوانان در عرصه تقریب وارد شوند.

اراکی در پاسخ به سؤالی درباره وجه تمایز کنفرانس وحدت امسال نسبت به سال‌های قبل گفت: کنفرانس امسال چند امتیاز نسبت به سال‌های قبل دارد؛ اولین وجه تمایز این است که مقاومت و وحدت جهان اسلام حول محور مقاومت، دفاع از مسجدالاقصی و فلسطین محور اصلی کنفرانس است. دومین امتیاز حضور پررنگ بانوان در این کنفرانس است که به لحاظ کمی و کیفی هیچ سالی به مانند امسال نبوده است. امتیاز سوم حضور پررنگ دانشجویان و جوانان است که حداقل دو نشست بزرگ مخصوص این قشر برگزار می‌شود؛ نشست‌های دانشجویان مسلمان تقریبی و جوانان مقاومت. امتیاز چهارم کنفرانس امسال نیز حضور رهبران و شخصیت‌های برجسته مقاومت است به نوعی که از فلسطین 70 نفر مهمان داریم و از سوریه، عراق و یمن نیز جمع کثیری حاضر می‌شوند، و لذا حضور جبهه مقاومت در کنفرانس امسال بسیار برجسته تر از قبل است.

یادآور می‌شود سی و سومین کنفرانس بین‌‌المللی وحدت اسلامی 23 تا 25 آبان در تهران برگزار می‌شود.

برای مشاهده گزارش تصویری نشست خبری اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha