خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که برخی اسرائیل را دوست قلمداد کنند
کد خبر: 3856932
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱
رئیس‌جمهور بیان کرد:

خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که برخی اسرائیل را دوست قلمداد کنند

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام حسن روحانی در افتتاحیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی گفت: عدم موفقیت آمریکا و اسرائیل در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است. اگر آن‌ها بتوانند نسل جوان را از آرمان‌های به حق دور کنند و دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند، در این توطئه موفق شده‌اند.

خطای استراتژیک در دنیای اسلام زمانی رخ می‌دهد که برخی اسرائیل را دوست قلمداد کنند

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان، در مراسم افتتاحیه سی و سومین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز، ۲۳ آبان‌ماه، با حضور اندیشمندان و نخبگان جهان اسلام در سالن اجلاس سران در تهران در حال برگزاری است، به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تبریک ایام ولادت پیامبر عظیم الشأن اسلام، پیامبر نور و رحمت و فرزند برومندش امام صادق(ع) و هفته مبارک وحدت به حاضران و خیر مقدم به میهمانان و برادران مسلمان و فرهیخته و دانشمند که از کشورهای مختلف اسلامی در این کنفرانس حضور پیدا کرده‌اند، گفت: موضوعی که در دستور کار این کنفرانس است یکی از موضوعات مهم جهان اسلام است. گرچه دشمنان در طول سال‌های اخیر تلاش کردند که موضوع فلسطین و قدس شریف از عنوان مسئله اول دنیای اسلام خارج کنند و حتی آن را به فراموشی بسپارند، اما افکار عمومی دنیای اسلام، عالمان و فرهیختگان این اجازه را به آن‌ها نداد و نخواهد داد.

روحانی ادامه داد: مهمترین طراحی که در دهه‌های اخیر علیه ما مسلمانان طراحی شده است، تردید نسبت به موضوع قدرت‌هایی‌ است که با جهان اسلام دشمنی دیرینه دارند. همه تلاش‌ها بر این بوده است که ما فراموش کنیم غرب و در رأس آن امریکا در طول سالیان دراز چه جنایت‌هایی بر دنیای اسلام روا داشته است. همه تلاش‌ها بر این مبناست که فراموش کنیم سرزمین مقدس فلسطین توسط گروه اشغالگر به تصرف آمده و از یاد ببریم میلیون‌ها مسلمان فلسطینی در منطقه وجهان آواره هستند و از اهمیت آن کاسته شود که ارائه مسلمانان آن است که مردم فلسطین به سرزمین وطنی خود بازگردد. در این زمینه توفیقاتی را به دست آورده‌اند اما خوشبختانه به اهداف شوم خود نرسیده‌اند، آن‌ها می‌خواستند اسرائیل در منطقه کشور عادی و معمولی و مورد پذیرش همه مسلمانان منطقه و فلسطینی‌ها قرار گیرد. حتی رژیم جدید حاکم بر آمریکا تلاش کرد که موضوع فلسطین را با پول معامله کند و آن را به عنوان معامله قرن نامید. حتی تلاش کردند که قدس شریف را پایتخت اشغالگران قرار دهند. اما در این زمینه توفیق چندانی بدست نیاورند.

رئیس‌جمهور کشورمان اضافه کرد: عدم موفقیت آمریکا و اسرائیل در سایه بیداری و هوشیاری دنیای اسلام است. اگر آن‌ها بتوانند نسل جوان  را از آرمان‌های به حق دور کنند و اگر بتوانند دشمن را دوست و دوست را دشمن معرفی کنند، در این توطئه موفق شده‌اند. اما امروز هیچ کس تردید ندارد که در طول دهه‌های اخیر هیچ اثر نیکی را از آمریکا ندیدند.

وی بیان کرد: لااقل در این سه دهه اخیر هرچه جنگ و کشتار و خونریزی و اختلاف و تشتت در منطقه بوده است منشأ آنها آمریکا و اسرائیل بودند؛ از کشتار مردم فلسطین یمن و عراق تا ایجاد اختلاف در کشورهای مختلف اسلامی همه آن‌ها از آثار توطئه‌های شوم آمریکا در این منطقه بوده است. آن‌هایی که می‌گویند آمریکا می‌تواند به عنوان راه حل باشد، موردی را به ما نشان دهند که آمریکا در طول سال‌های گذشته به مردم کدام منطقه خدمت کرده است و کدام کودتا و اختلاف را در منطقه خاورمیانه بوده که منشأ آن آمریکا و رژیم صهیونیستی نبودند. اولین مسئله مهم در دنیای اسلام آن است که این تردید را از ذهن نسل جوان بزداییم. 

روحانی تأکید کرد: آمریکا به عنوان دوست ملت‌ها و منطقه و مسلمان‌ها نبوده و نخواهد بود. همان‌هایی که اکنون با زبان روشن سخن می‌گویند، قبلاً می‌گفتند برای نجات مردم کویت به منطقه آمده‌ایم؛ اما امروزه شفاف می‌گویند برای چاه‌های نفت آمده‌ایم. 

می‌خواهند آتش منطقه شعله‌ور بماند

وی با تأکید بر اینکه شاهد هستیم که رژیم حاکم بر واشنگتن و کاخ سفید واضح‌تر و روشن‌تر اهداف خود را بیان می‌کنند، ادامه داد: گرچه این اهداف از قبل برای ما روشن بود. آمریکا دشمن دنیای عرب و اسلام است و اینکه آمریکا با مردم فلسطین و نجات فلسطین و آینده این مردم میانه‌ای ندارد. برای ما روشن بود اما وقتی اعلام کردند، قدس شریف را پایتخت اسرائیل می‌دانیم، برای ما این موضوع واضح‌تر شد. حتی  زمانی که به وضوح گفتند ما آتش منطقه را شعله‌ور نگاه می‌داریم و افتخار کردند که انواع سلاح‌های مدرن را به منطقه سرازیر می‌کنیم، باز این موضوع برای ما آشکارتر شد که قرار است پول نفت دنیای اسلام به جیب و خزانه آن‌ها سرازیر شود و سلاح‌های مخرب آن‌ها برای کشتار مسلمان‌ها به منطقه بیاید.

ملت‌های بزرگ همیشه در مقابل مردم ستم‌دیده ایستاده‌اند

رئیس‌جمهور ایران تصریح کرد: هواپیماها، بمب‌ها و موشک‌ها و پهپادها به منطقه بیاید تا یمن ویران‌تر شود تا مردم مسلمان یمن سرکوب شوند. مگر مردم یمن خواسته‌شان چیست؟ مگر مردم یمن جز استقلال خود، چیز دیگری طلب می‌کنند؟ شما برای چه در این منطقه حضور پیدا کرده‌اید؟ ناوگان‌های شما به چه مناسبت در این منطقه است؟ اولین تردیدی که باید از ذهن نسل امروز ما زدوده شود این است که آمریکا دوست منطقه و دنیای اسلام نیست و دومین تردیدی که باید از ذهن‌ها زدوده شود این است که حل مسائل منطقه باید از سوی مردم و کشورهای منطقه حل و فصل شود، دیگران نمی‌توانند مشکلی را حل کنند. آن‌ها همیشه مشکل‌آفرین بوده‌ا‌ند و برای منطقه ما زجر، اختلاف، کشتار و خونریزی آورده‌اند و منطقه ما باید از سوی کشورهای منطقه اداره شود. اگر بناست فلسطین آزاد شود که باید آزاد شود، باید به دست مسلمانان قهرمان همین منطقه آزاد شود و به دست مردم خود فلسطین آزاد شود و هیچ قدرت خارجی و هیچ ابرقدرتی هیچ گاه برای استقلال و آزادی هیچ کشور اسلامی تلاش نکرده، هرگاه ملت‌ها برای استقلال و رفاه خود به صحنه آمده‌اند، قدرت‌های بزرگ مانند آمریکا در مقابل آن‌ها به نفع متجاوزان ایستاده‌اند. مگر تردید داریم در انقلاب عزیز اسلامی ایران آن هنگام که مردم با دستان خالی و شعارهای به حق و با راهبری امام به خیابان‌ها آمدند و فریاد استقلال و آزادی سر دادند، آن کشوری که بیش از همه از رژیم غدار گذشته حمایت کرد، آمریکا بود.


روحانی افزود: اگر در شرایط امروز تردید داریم، شاهد هستیم هنگامی که مردم عراق برای رفع مشکلات اقتصادی و کمک به یکدیگر و آبادانی عراق و ... به خیابان‌ها می‌آیند، می‌خواهند موج‌سواری کنند و این حرکت مردمی را به صورت شورش، کشتار و اختلاف در عراق جلوه دهند. آن روز که مردم لبنان برای حل مشکلات اقتصادی خودشان به خیابان‌ها می‌آیند تا از حاکمان لبنان حل مشکلات را طلب ‌کنند، کشوری که می‌خواهد موج‌سواری کند و این را تبدیل به جنگ داخلی در لبنان کند، آمریکاست. آیا درباره دشمنی آمریکا در منطقه حساس خاورمیانه و خلیج فارس تردید داریم؟!

تردید در مورد دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود، معنای این حرف جنگ با آمریکا نیست، بلکه ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی، شرایط خاص خود را دارد، جایی با بیان و فریاد و جایی با مقاومت اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است

وی بیان کرد: تردید در مورد دشمن بودن آمریکا باید از ذهن‌ها زدوده شود، معنای این حرف جنگ با آمریکا نیست، بلکه ایستادگی و مقابله با دشمن در هر مقطعی، شرایط خاص خود را دارد، جایی با بیان و فریاد و جایی با مقاومت اما دشمن را دوست دانستن خطای استراتژیک است. خطای استراتژیک آن زمان در دنیای اسلام رخ می‌‌دهد که اسرائیل را دوست خود تلقی کنند. جای تأسف است که برخی از کشورهای اسلامی به جای ایستادگی در برابر دشمن، خود دست دوستی به سمت اسرائیل دراز کرده‌اند و حتی از امکانات اطلاعاتی اسرائیل علیه ملت‌های مسلمان و جریان مقاومت استفاده می‌کنند. مشکل از درون خود ماست. باید درون را اصلاح کنیم. باید در درون معضلاتی را که برای ما ایجاد کرده‌اند حل و فصل کنیم. مهم نیست که یک فرد یا حاکم با رژیم صهیونیستی در ارتباط است، مهم بی‌تفاوتی دنیای اسلام است. اگر حاکمی خودفروخته باشد، جای تعجب نیست اما سکوت و نظاره‌گر بودن در برابر این خطای استراتژیک، معضل بزرگی برای دنیا اسلام است.

ایران در صف مبارزه با استکبار است

رئیس جمهور اظهار کرد: بدون اغراق و مبالغه و بدون آنکه بخواهم ملتی را بر ملتی ترجیح دهم، می‌گویم، نباید تردید کنیم که در صف مقدم مبارزه با استکبار و رژیم صهیونیسم، جمهوری اسلامی و ملت ایران است. این به معنای این نیست که ملت فلسطین، سوریه و یمن و عراق در خط مقدم نیستند اما آن نظامی که بهای بزرگی را در طول 41 سال برای ایستادگی خود و دشمنی با آمریکا و صهیونیسم پرداخته است، ایران اسلامی است. همه رهبران و عالمان در دنیای اسلام تلاش می کنند اما نمی‌توانیم فراموش کنیم در رأس حرکت قرن اخیر امام راحل بود. ایشان به عنوان فرمانده بزرگ منطقه در برابر آمریکا و رژیم صهیونیسم ایستاد. ایران تنها کشور اسلامی است که خانه اسرائیلی‌ها و مرکز اسرائیلی‌ها را در تهران به سفارت فلسطین تبدیل کرد. نباید فراموش کنیم که تمام دنیای اسلام جنبش‌های آزاد‌ی‌خواه و گروه‌های مقاومت مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران هستند. جمهوری اسلامی ایران پیشتاز در منطقه بوده است اما می‌داند که بدون حضور و برادری و ایستادگی سایر ملت‌های اسلامی این نبرد حق با باطل به پیروزی نمی‌رسد و همه باید در کنار هم قرار گیریم. باید بر این نکته تأکید کنیم که پیروزی ملت‌های بزرگ در طول تاریخ در سایه صبر و مقاومت و اتحاد بوده است.

وی با اشاره به بیانی از حضرت امیرالمؤمنین(ع) افزود: ایشان فرمودند که هرجا که ملتی در برابر دشمنان مقاومت و ایستادگی و تحمل کرد و صبر خود را از دست نداد، خداوند راه نجات آن‌ها را می‌گشاید و بعد ایشان فرمود اگر در راه حق بایستید و مقاومت کنید به نقطه‌ای می‌رسید که در خیال شما نبود: «مَا لَمْ تَذْهَبِ الْآمَالُ إِلَيْهِ بِهِمْ» و آن‌ها که مقاومت می‌‌کنند به نقطه‌ا‌ی می‌رسند که حتی در آمال و آرزوی آن‌ها نیست.

رئیس‌جمهور کشورمان تأکید کرد: برادران عزیز فرهیختگان دنیای اسلامی، علمای جهان اسلام، این واقعیت انقلاب اسلامی ما در ایران بوده است. ما به نقطه‌ای رسیدیم که در خیال و آرزوی ما هم نبود. ملت ما در برابر یک رژیم تا دندان مسلح ایستاد اما فکر نمی‌کرد خداوند آن اندازه کرامت‌ها و پیروزی‌ را نصیب او بسازد. حضرت علی(ع) می‌گویند اگر اختلاف آغاز شود، آن هنگام است که لباس عزت از آن‌ها گرفته می‌شود: «فَانْظُرُوا إِلَى مَا صَارُوا إِلَيْهِ فِي آخِرِ أُمُورِهِمْ حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ وَ تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ وَ اخْتَلَفَتِ الْكَلِمَةُ وَ الْأَفْئِدَةُ وَ تَشَعَّبُوا مُخْتَلِفِينَ وَ تَفَرَّقُوا مُتَحَارِبِينَ، وَ قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ وَ سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ» همان‌هایی که پیروز شدند و قدرت را به دست آوردند، ببینند، پایان کارشان چگونه شد هنگامی که «حِينَ وَقَعَتِ الْفُرْقَةُ» آن هنگام که تفرقه میان آنها ایجاد شد و «تَشَتَّتَتِ الْأُلْفَةُ» و دیگر میان آنها برادری نبود و وقتی اختلاف آمد و «قَدْ خَلَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ لِبَاسَ كَرَامَتِهِ» هر جا اختلاف و منازعه آمد و بین دنیای اسلام اختلاف ایجاد شد، خدا لباس عزت آنها را از آنها گرفت و «سَلَبَهُمْ غَضَارَةَ نِعْمَتِهِ» و نعمت‌ها را از آنها گرفت. امروز چرا ما دنیای اسلام نمی‌توانیم با قدرت کافی در مقابل قدرت‌های استکباری بایستیم؟ آنجایی که اختلاف و نزاع، عظمت و کرامت و عزت ما را از بین می‌برد و راه نجات ما امروز صبر، استقامت و مقاومت است و ما این را تجربه کرده‌ایم.

روحانی بیان کرد: شدیدترین فشار اقتصادی و سیاسی در طول یک سال گذشته از سوی آمریکا بر کشور ما تحمیل شد، فشار همه‌جانبه‌ای که خود آن‌ها می‌گویند برای هیچ کشوری همچون فشاری را اعمال نکرده‌ایم. اما خیلی آسان است که نتیجه صبر و مقاومت را ببینیم. از 13 آبا‌ن‌ سال گذشته تا 13 آبان‌ امسال.

رئیس‌جمهور کشورمان با تأکید بر اینکه 13 آبا‌ن‌ماه سال گذشته آخرین فشارها از لحاظ اقتصادی و سیاسی بر مردم ما وارد شد، بیان کرد: اکنون یکسال گذشت، تمام شاخص‌های ما می‌گوید که وضع اقتصادی و سیاسی ملت بزرگ ایران نسبت به سال گذشته به طور فوق‌العاده رشد  کرده است. در ماه شهریور مجموعه تجارت خارجی ایران، 06/6(شش ممیز، شش دهم) میلیارد دلار بود و در ماه مهر مجموع حجم تجارت خارجی، 04/7(هفت ممیز، 4 دهم) میلیارد دلار بوده است. امروزه شاهد  پیروزی و موفقیت هستیم. طی دو سه روز گذشته در چند استان شاهد افتتاح پروژه‌هایی به اندازه 19 هزار میلیارد تومان بوده‌ایم. این به معنای آن است که صبر و ایستادگی در برابر بزرگترین قدرت اقتصادی دنیا نشان می‌دهند که می‌توانیم توطئه‌های آنها را در هم بکوبیم.

اگر ایستادگی را در تمام کشورهای اسلامی همچون ایران شاهد باشیم و همه در کنار هم قرار گیریم، آمریکا قدرتی نیست که شکست‌ناپذیر نباشد، قدرت آمریکا از دیروز بیشتر نیست و قدرت ما مسلمانان از دیروز کمتر نیست. رژیم صهیونیستی امروز قدرتش از دیروز بیشتر نیست

روحانی اظهار کرد: اگر ایستادگی را در تمام کشورهای اسلامی همچون ایران شاهد باشیم و همه در کنار هم قرار گیریم، آمریکا قدرتی نیست که شکست‌ناپذیر نباشد، قدرت آمریکا از دیروز بیشتر نیست و قدرت ما مسلمانان از دیروز کمتر نیست. رژیم صهیونیستی امروز قدرتش از دیروز بیشتر نیست. هر چند جنایتش از روز قبل بیشتر است. چنانکه شاهد بمباران روزهای اخیر در غزه هستیم. اسرائیل قوی‌تر از دیروز نیست اما فلسطین و لبنان عراق، یمن، ایران و دنیای اسلام قوی‌تر از دیروز است و اگر نگذاریم ریب شیاطین در قلوب ما نفوذ کند، اگر نگذاریم در مورد دشمن بودن آمریکا تردیدی در دل مردم ایجاد شود و اگر نگذاریم در دل مسلمانان تردیدی ایجاد شود، راه حل در دست ماست. به همین دلیل جمهوری اسلام ایران طرح صلح هرمز را در سازمان ملل متحد ارائه کرد و در هفته‌های گذشته برای رهبران کشورهای منطقه نامه نوشتم و دعوت کردم تا از دشمنی‌ها دست برداریم و اسرائیل و آمریکا دوست کسی نیستند اما ما دوست مردم عربستان، کویت، امارات و بحرین و دوست مردم کشورهای منطقه و عاشق ملت فلسطین و گروه‌های مبارز و آزادی‌خواه هستیم و در این مسئله تردید نکنیم.

وی ادامه داد: باید باور داشته باشیم که در دنیای امروز و منطقه اگر متحد شویم، پیروز می‌شویم و اینکه دشمنان هنوز دشمن هستند: «إِن يَنصُركُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُم ۖ وَإِن يَخذُلكُم فَمَن ذَا الَّذي يَنصُرُكُم مِن بَعدِهِ». عزت دست اوست و نصرت دست اوست و او به ما وعده داده است که اگر مؤمن باشیم آنچه ما باید به صحنه بیاوریم، ایمان است و آنچه خدا خواهد آورد، طبق وعده در قرآن شریف، عزت و نصرت است: «كانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ»، نصرت با مردم مؤمن است اگر ما ایمان داشته باشیم، نصرت خداوند قطعی است. با تعبیر «كانَ حَقًّا عَلَينا نَصرُ المُؤمِنينَ». قرآن می‌گوید: «لِلهِ العِزَّةُ وَ لِرَسولِهِ وَ لِلمُؤِمنین » و خداوند عزت را برای ما تضمین کرده است، در کنار عزت خودش و پیامبرش اما شرطش ایمان است و ما در منطقه با وحدت و اتحاد و برادری قادریم مشکلات دریای عمان، خلیج فارس و تنگه هرمز را حل کنیم و اختلافات کشور، منطقه و موضوع نجات قدس و فلسطین را حل کنیم اما شرطش صبر، مقاومت، اتحاد و برادری است. اگر در کنار هم باشیم و با هم برادر باشیم و دست به دست هم دهیم، خداوند پیروزی را از آن ما می‌کند.

با علم و دانش می‌توانیم وحدت بیافرینیم

روحانی تصریح کرد: علما و فرهیختگان دنیای اسلام، امروز بار سنگینی بر دوش ماست، چرا که هر که عالم‌تر و آگاه‌تر باشد، مسئولیتش بیشتر است و هر که فهیم‌تر باشد، در امر آگاه کردن نسل جوان مسئولیتش بیشتر است. همه باید برای وحدت دنیای اسلام تلاش کنیم و امروز زمان شیعه‌هراسی و سنی‌هراسی و ایران‌هراسی و ... نیست، امروز روزی است که هراس ما باید از استکبار و صهیونیسم باشد، امروز ما برای نسل آینده و برای آینده کشورهایمان با آگاهی و بیداری و علم و دانش می‌توانیم قدرت بیافرینیم و با وحدتمان عزت را به وجود آوریم: «اِن تَنصُرُوا اللهَ یَنصُرکُم».

یادآور می‌شود، شعار اصلی کنفرانس امسال «وحدت امت در دفاع از مسجد‌الاقصی» است و بیشتر برنامه‌ها و نشست‌های تخصصی حول محور این شعار است. همچنین این کنفرانس روز شنبه، ۲۵ آبان، خاتمه می‌یابد.

انتهای پیام
captcha