تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست
کد خبر: 3857873
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
عضو وقف جعفری کویت در گفت‌وگو با ایکنا:

تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست

گروه بین‌الملل ــ «عبدالهادی عبدالحمید الصالح» با اشاره به اینکه جهل و ناآگاهی ریشه بسیاری از مشکلات جهان اسلام است، گفت: تقریب میان مذاهب اسلامی به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست.

گفت و گو**تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست
عبدالهادی عبدالحمید الصالح، وزیر پیشین دولت کویت در امور پارلمان و عضو کمیته مشورتی وقف جعفری کویت، در گفت‌وگو با ایکنا، در ارتباط با مسئله تقریب میان مذاهب اسلامی گفت: تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذاهب دیگر نیست و این باوری اشتباه و غیرمنصفانه است که برخی کینه‌توزان، جاهلان و متعصبان به دنبال ترویج آن هستند.

وی اضافه کرد: تقریب مذاهب به معنای این است که ما اشتراکات خود را برجسته و تقویت کنیم و مسائل و اختلافات حاشیه‌ای را کنار بگذاریم. به تعبیر دیگر، تقریب مذاهب یعنی نزدیکی هرچه بیشتر پیروان مذاهب مختلف در دایره اسلام که این امر مهم از طریق گفت‌وگو و برگزاری نشست‌های مشترک محقق می‌شود.

موانع وحدت

عضو کمیته مشورتی وقف جعفری در کویت در رابطه با موانع وحدت امت اسلام گفت: بزرگترین مشکل و چالش امروز جهان اسلام جهل، عدم‌‌شناخت و ناآگاهی است.

وی  با اشاره به اینکه این عدم شناخت منجر به ایجاد شکاف‌ها و اختلافات تأسف برانگیزی میان پیروان مذهب اسلامی شده است، ادامه داد: استکبار جهانی پیوسته از این شکاف‌ها سوءاستفاده و از این طریق در میان ملت‌های مسلمان تفرقه و اختلاف ایجاد می‌کند.

وزیر پیشین دولت کویت در امور پارلمان تصریح کرد: گروه‌های تکفیری و افراطی از دیگر چالش‌های مهم جهان اسلام هستند که تلاش می‌کنند اندیشه‌های ناموزون و نادرستی را به مسلمانان تحمیل کند.

راهکارهای تحقق وحدت

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تبیین راهکارهای تحقق وحدت امت اسلام پرداخت و ابراز کرد: تعامل و گفت‌وگو میان مذاهب مختلف اسلامی، راه‌اندازی شبکه‌های تلویزیونی تقریبی، تأسیس پایگاه‌های الکترونیکی برای معرفی اندیشه‌های ناب اسلامی، برپایی نشست‌ها، میزگردها و گردهمایی‌ها با حضور شخصیت‌های مهم و تأثیرگذار جهان اسلام از همه مذاهب اسلامی از جمله این راهکارهاست.
 
تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست
وزیر پیشین کویت افزود: قدس، فلسطین و مسجدالاقصی از مسائل محوری و مورد توجه امت اسلام است که می‌تواند محور وحدت مسلمانان باشد، چراکه قدس شریف امروز دغدغه تمامی پیروان مذاهب اسلامی و موضوعی کاملاً اعتقادی است و حفظ مقدسات این شهر می‌تواند نقطه آغازی برای اتحاد و تعامل مسلمانان برای مقابله با دشمنان باشد.

عبدالهادی عبدالحمید الصالح تأکید کرد: آزادی فلسطین از چنگال صهیونیست‌های غاصب، خواست و اراده پیروان تمامی مذاهب اسلامی و آزادگان جهان است و این مسئله مهم فقط با همگرایی، اتحاد، انسجام و همبستگی تمامی امت اسلام محقق می‌شود و گفت‌وگوی متقابل و ترویج اندیشه‌های صحیح اسلام نیز از مسائلی است که می‌تواند در اتحاد مسلمانان بسیار تأثیرگذار باشد.

ریشه‌های تندروی

عضو کمیته مشورتی وقف جعفری در کویت ترویج تندروی و افراط‌گرایی و ظهور جریان‌های تکفیری در برخی کشورهای اسلامی را توطئه استکبار جهانی و دشمنان فتنه‌انگیز امت اسلام دانست و گفت: متأسفانه فقر، بیکاری، سخت‌گیری سیاسی بیش از حد برخی دولت‌ها و همچنین احساس شکست و ضعف در میان جوانان برخی کشورهای اسلامی سبب شد که جوانان به این گروه‌های منحرف و افراط‌گرا بپیوندند.

این وزیر پیشین کویتی تأکید کرد: سرکردگان گروه‌های تندرو و تکفیری مجموعه‌ای از افراد نادان، متعصب و جاهلان به دین هستند که اندیشه‌های نادرست و ناموزون خود را در میان جوانان ترویج می‌دهند و طی سال‌های اخیر ضربات سختی را به جهان اسلام و وحدت مسلمانان وارد کرده‌اند.
 
عبدالهادی عبدالحمید الصالح در پایان به تألیفات خود در حوزه تقریب و معرفی مکتب اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: تاکنون چندین کتاب درباره اثبات جایگاه والای اهل بیت(ع) در قرآن و احادیث نبوی تألیف کرده‌ام و در مورد تقریب و همزیستی مسالمت‌آمیز کتابی نوشته‌ام که با استقبال مردم کویت مواجه شده و اکنون به چاپ سوم رسیده است.

گفت و گو**تقریب به معنای غلبه یک مذهب بر مذهب دیگر نیست

گفت‌وگو از مجید عبیداوی
 
انتهای پیام
captcha