شهروندان؛ کلیدی‌ترین حامیان مبارزه با فساد و تحقق شهر سالم/ شب‌ها بی‌خانمانی را در خیابان‌های تهران نمی‌بینید
کد خبر: 3858062
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
فراهانی:

شهروندان؛ کلیدی‌ترین حامیان مبارزه با فساد و تحقق شهر سالم/ شب‌ها بی‌خانمانی را در خیابان‌های تهران نمی‌بینید

گروه جامعه ــ رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهروندان کلیدی‌ترین حامیان مبارزه با فساد و تحقق شهری سالم هستند، از آماده‌باش ۳۶ هزار نیروی خدمات شهری و عمرانی همزمان با بارش‌ها خبر داد.

مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به خدمات شهرداری تهران برای افراد بی‌خانمان در روز‌های سرد، گفت: این روز‌ها شاهد سرد شدن هوا، بارش نزولات آسمانی و افت شدید دما هستیم؛ به نحوی که در برخی از نقاط شهر ۱۶ میلی‌متر بارندگی گزارش شده است. بر این اساس مجموعه خدمات شهری شهرداری تهران کل آماده‌باش است و در عین حال ۳۶ هزار نیروی خدمات شهری و عمرانی همزمان با بارش‌ها به شکل آماده‌باش فعالیت می‌کنند.

وی افزود: یکی از خدماتی که شهرداری تهران در طول سال ارائه می‌کند بحث ساماندهی بی‌خانمان‌هاست که تقریباً در تمامی مناطق شهر تهران فضا‌هایی را برای اسکان بی‌خانمان‌ها اختصاص داده است. کافی است تا مرم با دیدن این افراد و شماره‌گیری ۱۳۷ اطلاع دهند تا این افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ای انتقال داده شوند. این افراد در آنجا از جا و غذای مناسب و سایر خدمات رفاهی برای اقامت شب بهره‌مند می‌شوند.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد:‌ در این شب‌ها اگر تعداد مراجعان هم زیاد شود، امکانات و پیش‌بینی‌ها لحاظ شده تا حتی به شکل کف‌خواب هم این افراد پذیرش شوند. ارائه یک وعده غذای گرم و صبحانه به این افراد و در اختیار قرار دادن حمام و امکانات بهداشتی از جمله خدمات گرمخانه‌های سطح شهر است. البته بر اساس گزارش‌های ارائه شده برای دسترسی راحت‌تر افراد واحد‌های گشت افزایش یافته است. همچنین ۵ دستگاه اتوبوس به عنوان گرمخانه‌های سیار در نقاط آسیب‌خیز مانند خلازیر، کوه سنگی، دروازه غار و دره فرحزاد حضور مستمر خواهند داشت.

فراهانی در خصوص نحوه نظارت بر خدمات این گرمخانه‌ها گفت: شهرداری تهران در معاونت فرهنگی و اجتماعی، سازمان خدمات اجتماعی را ایجاد کرده است که وظیفه نظارت و ارزیابی بر تمامی خدمات اجتماعی شهرداری تهران و پیگیری امور گرمخانه‌ها و خدمات اورژانس و فوریت‌های شهری و اجتماعی شهرداری تهران را برعهده دارد. بر همین اساس اعضای شورای شهر تهران نیز به نوبت بازدید‌هایی را از این مراکز دارند و مکرراً بر خدمات این مراکز نظارت می‌کنند.

وی اظهار کرد: با تمرکزی که شهرداری تهران بر این موارد دارد به جرئت می‌توانیم اعلام کنیم که شهر تهران از حیث ارائه استاندارد خدمات به افراد بی‌خانمان، یکی از پیشروترین شهر‌هایی است که به بی‌خانمان‌ها خدمت ارائه می‌کند. به همین دلیل در شهر تهران نمی‌بینیم که بی‌خانمانی شب در خیابان مانده باشد یا خیابان محل اسکانش باشد.

فراهانی با تأکید بر اینکه خدمات اجتماعی شهرداری تهران از این حیث استاندارد‌های بالایی را دارد، افزود: این خدمات و مراکز نیازمند نظارت مکرر و مداوم است تا کیفیت خدماتی که این گرمخانه‌ها ارائه می‌دهند در حدی باشد که بتواند حداقل‌ها را پوشش دهد. این گرمخانه‌ها در مناطق ۱، ۴، ۵، ۶، ۸، ۹، ۱۲، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۰، ۲۱ و منطقه ۲۲ دایر هستند. البته در برخی مناطق شهر تهران دو گرمخانه‌ دایر است.

وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص اصول تحقق شهری سالم و بدور از فساد هم گفت: قطعاً شهرداری منضبط، سالم و قابل اعتماد برای خدمت‌رسانی شایسته به شهروندان فقط با اقدام بخش‌هایی مانند حراست، بازرسی و نظارت شورای شهر ساخته نخواهد شد، بلکه باید دست یاری را به سوی شهروندان به عنوان کلیدی‌ترین یاریگران و حامیان مبارزه با فساد و تحقق شهری سالم در شهرداری دراز کنیم و با یاری مردم می‌توان به این مطالبه عمومی پاسخی مناسب داد.
انتهای پیام
captcha