طیبی: وفاق ملی در مباحث فرهنگی حاصل نشده/ محقق داماد: بازگشت به خویشتن؛ عامل از میان رفتن جهل
کد خبر: 3858103
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
گزارش ایکنا از اختتامیه بیست و ششمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی؛

طیبی: وفاق ملی در مباحث فرهنگی حاصل نشده/ محقق داماد: بازگشت به خویشتن؛ عامل از میان رفتن جهل

گروه ادب ــ رئیس جهاددانشگاهی گفت: اگر امروز در جامعه روز‌های ناخوشایندی را سپری می‌کنیم و دچار مشکلیم، به نظرم در مورد توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه، سیاسی و ... به وفاق ملی نرسیده‌ایم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت کنیم و شکرگزاریم که رهبر معظم انقلاب در جریان اخیر هوشیارانه ورود کردند.

قادریم اشتغال عزت‌مند برای جوانانمان ایجاد کنیم

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه بیست و ششمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی صبح امروز، ۲۸ آبان‌ماه، با حضور حمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی، نیکنام حسینی‌پور، مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب، عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و جمعی از اساتید دانشگاه‌ها و دانشجویان در تالار شهید دهشور دانشکده علوم دانشگاه تهران برگزار شد.

طیبی در این آیین گفت: اگر برای پیشرفت و توسعه پایدار کشور گام برداریم، راه رسیدن به آن توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه، اجتماعی و توسعه سیاسی خواهد بود و نتیجه آن منجر به اقتدار اقتصادی دانش‌بنیان، اقتدار دفاعی دانش‌بنیان و امنیت و رفاه برای مردم همراه با عدالت و اخلاق می‌شود، زیرا توسعه عدالت و اخلاق برای مردم است و نباید با وجود قله‌های ثروت، مردم در دره‌های فقر باشند. 

وی افزود: از ابتدای تأسیس جهاددانشگاهی از سال ۱۳۵۹ سعی کردیم توانمندی کشور را در توسعه فرهنگی، علمی و فناوری، آموزش مهارتی، اشتغال و کارآفرینی الگوسازی کنیم و به لطف خدا و جهادگران جهاددانشگاهی کار‌های بزرگی در حوزه‌های مختلفی همچون پزشکی، فنی و مهندسی و تولید فناوری‌های پیشرفته و ... انجام شده است. اما در حوزه توسعه فرهنگی و علمی فناورانه یکی از مباحث مهم مستندسازی است. مشوق اساتید و دانشجویان بوده‌ایم تا یافته‌ها و دانسته‌های خود را چه در قالب مقاله و چه کتاب مستندسازی کنند تا به سرعت در اختیار جامعه قرار گیرد و مردم از آن بهره‌مند شوند.

جوانان موتور محرک توسعه‌اند

طیبی با بیان اینکه تمرکز ما براساس ماهیت جهاددانشگاهی بر دانشجویان به ویژه دکتری و کارشناسی ارشد است، ابراز کرد: جوانان به دلیل آرمان‌گرایی موتور محرکه توسعه هستند و جشنواره کتاب سال دانشجویی نیز برای تقدیر از تلاش‌های دانشجویان برگزار می‌شود.

جامعه در زمینه مباحث فرهنگی به وفاق نرسیده است/ ایجاد اشتغال عزت‌مند برای جوانان

وی تصریح کرد: حاصل این توسعه‌ها باید به امنیت و رفاه همراه با عدالت و اخلاق برای مردم منجر شود. اگر امروز در جامعه روز‌های ناخوشایندی را سپری می‌کنیم و دچار مشکلیم، به نظرم در جامعه در زمینه توسعه فرهنگی، علمی و فناورانه، سیاسی و ... به وفاق ملی نرسیده‌ایم تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدت کنیم و شکرگزاریم که رهبر معظم انقلاب در جریان اخیر هوشیارانه ورود کردند.

جوانان ما حقشان است که با عزت و کرامت صاحب کار و درآمد مناسب باشند و این توان در کشور هست اما در برنامه‌ریزی‌هایمان آنچه را که باید انجام می‌دادیم انجام نداده‌ایم و به عنوان مدیری که ۳۹ سال در جهاددانشگاهی خدمت کرده، بیان می‌کنم که ما توانایی انجام اقدامات بزرگ مانند ایجاد اشتغال عزت‌مند و آبرومند را داریم، به شرطی که از توان ملی خودمان استفاده کنیم

طیبی ادامه داد: جوانان ما حقشان است که با عزت و کرامت صاحب کار و درآمد مناسب باشند و این توان در کشور هست اما در برنامه‌ریزی‌هایمان آنچه را که باید انجام می‌دادیم انجام نداده‌ایم و به عنوان مدیری که ۳۹ سال در جهاددانشگاهی خدمت کرده، بیان می‌کنم که ما توانایی انجام اقدامات بزرگ مانند ایجاد اشتغال عزت‌مند و آبرومند را داریم، به شرطی که از توان ملی خودمان استفاده کنیم.

آیت‌الله سیدمصطفی محقق داماد در ادامه به کتاب «جهل مقدس» اشاره کرد و گفت: متفکران، نویسندگان و فضلای گرامی، حتماً نام ویل دورانت را شنیده‌اید، که جامعه‌شناس و فیلسوف است، او در کتاب «تاریخ تمدن» می‌گوید: چهل سال است که مشغول تألیف این کتاب هستم و برای تألیف آن مسافرت‌های زیادی داشتم. به دیارها، روستا‌ها و شهر‌های زیادی سفر کردم، انجمن‌ها و قبیله‌های بسیاری را دیدم، اما هر جا قدم گذاشتم، دو چیز را در کنار هم دیدم، اما نمی‌دانم کدام علت و کدام معلول است و آن دو جهل و فقر است. نمی‌دانم فقر علت جهل است و یا جهل علت فقر است، اما هر جا بوده، هر دو با هم بوده و انصافاً هم این سؤال مهمی است.

بازگشت به خویش جهل را برطرف می‌کند

وی افزود: اگر امروز نماهنگ‌هایی که از کتابخانه «فاطمه‌ها» دیدیم، ویل دورانت می‌دید، پاسخ خود را می‌یافت که فقر علت جهل نیست، از دل جامعه فقیران و مستمندان مغز‌های متفکری به وجود می‌آید که جوشان و خروشان می‌شود و به قافله جهل چنان حمله می‌کند و در درون آن جامعه می‌درخشد. بی‌توجهی موجب جهل است. بازگشت به خویش جهل را برطرف می‌کند. برایم خیلی جالب بود که بانیان کتابخانه فاطمه‌ها گفتند که انبار کاه پدرم را به کتابخانه تبدیل کردیم و نظیر این بسیار است که می‌خواهم از آن‌ها بازدید کنم.

وفاق ملی در زمینه مباحث علمی و فرهنگی حاصل نشده است/ بازگشت به خویش عامل از میان رفتن جهل
محقق داماد ادامه داد: آنچه موجب رفع جهل می‌شود، بازخوانی خویش است. عمیقاً در خود فکر کنید و به هیچ چیز جزم نداشته باشید که این است و جز این نیست.

ایمان به معنی جزم نیست

وی به یادداشتی که قرار است در روزنامه اطلاعات چاپ شود، گفت: در این یادداشت نوشته‌ام که ایمان به معنی جزم نیست، ایمان یعنی همواره در راه جست‌وجو و حقیقتی. ایستایی، فکر نیست. ایمان همواره در حال تزاید و مؤمن در جست‌وجوی حقیقت است. جست‌وجوگر اهل گفت‌وگو می‌شود، اما دگم، ایستا نیست و حاضر به گفت‌وگو نیست. گاهی یک جزوه یا مقاله یک جامعه را دگرگون می‌کند. بنابراین کتاب بخوانید و بنویسید.

محقق داماد تصریح کرد: تفکر روشنگر غر،ب که دنیا را از دیکتاتوری کلیسا و خون‌ریزی نجات داد، از کجا شروع شد؟ جان لاک مقاله‌ای با عنوان «نامه‌ای به تحمل و تسامح» نوشته که خوب است آن را بخوانید. به نظر من بیش از هر چیز باید همه به حق قائل باشیم و دیگران را تحمل کنیم. فقط برای خودمان حق قائل نباشیم. فکر می‌کنم تحمل و تسامح یعنی من حقم و من می‌گویم، من در جست‌وجوی حقیقتم. نباید بگوییم من حقم، اما دیگری را هم تحمل می‌کنم و در این صورت آرامش خواهیم داشت.

در جست‌وجوی حقیقت باید مطالعه کرد

من یقین ندارم که حقم، اما در جست‌وجوی حقیقتم و باید بیشتر مطالعه کنم. جامعه را باید به این سمت و سو برد که در جست‎‌وجوی حقیقت باشد و خوشبختانه در جامعه متحرکی زندگی می‌کنیم و باید خون شهیدان و جانبازان را گرامی بداریم که در سایه آن‌ها برای مطالعه بیشتر توفیق  پیدا می‌کنیم.

طیبی: وفاق ملی در مباحث فرهنگی حاصل نشده/ محقق داماد: بازگشت به خویشتن؛ عامل از میان رفتن جهل

اهمیت جشنواره کتاب سال دانشجویی

عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در ادامه این مراسم گفت: خداوند را شاکریم که بار دیگر توفیق خدمت به کتاب و اهل قلم را به ما ارزانی داشت. جشنواره کتاب سال دانشجویی رویداد مبارکی است که در حوزه فرهنگی جهاد دانشگاهی رشد و پرورش یافته است و اهتمام به برگزاری دوره‌های گوناگون در طول سه دهه، نشان از اهمیت و تأثیرگذاری آن است.

وی افزود: این جشنواره از نخستین دوره خود بارقه‌های امید و نشاط را در میان دانشجویان و پژوهشگران اهل قلم روشن کرد و امروز در نقطه‌ای قرار دارد که شرکت در جشنواره از اعتبار علمی مناسبی برای دانشجویان برخوردار است. اصلی‌ترین هدف این رویداد ترویج و گسترش روحیه پژوهش و تألیف و ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور تولید آثار علمی است. این در حالی است که دبیرخانه در داوری آثار نیز از نظرات کارشناسی برخی از برگزیدگان دوره‌های پیشین نیز استفاده کرده است.

ارسال 518 اثر به دبیرخانه

علیزاده ادامه داد: در دوره اخیر ۵۱۸ اثر به دبیرخانه ارسال شد که خوشبختانه در برخی گروه‌ها از رشد کمی و کیفی چشمگیری نسبت به ادوار پیشین برخوردار بود، اگر چه متأسفانه در برخی از گروه‌ها نیز این رشد منفی بوده است.

وی در ادامه پیشنهادهایی را برای رونق هر چه بیشتر تألیفات دانشجویی ارائه کرد و گفت: تأکید اساتید دانشگاه بر کتاب‌محوری به جای جزوه‌محوری و ایجاد انگیزه در دانشجویان به منظور تألیف آثار علمی، توجه ویژه به تألیف کتب کاربردی در رشته‌های گوناگون و همچنین آثار میان‌رشته‌ای، حمایت ناشران از آثار دانشجویان نوقلم و ارتقای کیفیت چاپ آثار، توجه ویژه به پرورش خلاقیت و شکوفایی استعدادهای علمی دانشجویان و همچنین پاسداشت زبان فارسی در آثار، برگزاری رویدادهای مرتبط با کتاب همچون معرفی، نقد و رونمایی از تألیفات دانشجویی در فضای دانشگاه و خرید حمایتی آثار دانشجویی از طریق نهادهای علمی از پیشنهادهای مهم در این زمینه است.

وی در پایان از حمایت‌های اساتید و صاحبنظران و شرکت‌کنندگان در جشنواره قدردانی کرد و افزود: امیدوارم برپایی این رویداد علمی – فرهنگی زمینه‌ساز بهره‌مندی هر چه بیشتر کشور از دستاوردها و تحقیقات علمی دانش‌پژوهان باشد و افق تازه‌ای را در پهنه علم و دانش کشور ترسیم کند.

وفاق ملی در زمینه مباحث علمی و فرهنگی حاصل نشده است/ بازگشت به خویش عامل از میان رفتن جهلعادل تقوی، رئیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، در ادامه گزارشی را از نحوه برگزاری و داوری آثار بیست و ششمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی ارائه کرد و گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره همواره مشوق و زمینه‌ساز فعالیت‌های دانشجویان و طلاب علاقه‌مند به عرصه تحقیق در حوزه‌های گوناگون علمی و معرفتی بوده و شکوفایی استعداد‌های این نسل پویا و توانمند در میدان تألیف، تحقیق و ترجمه را رسالت اصلی خود قلمداد می‌کند. این دبیرخانه در راستای دست‌یابی به این هدف هیچ گاه تنها نبوده و همواره مشارکت نهاد‌های مشتاق و علاقه‌مند را در کنار خود دیده است.

وی افزود: ثبت‌نام این جشنواره با اعلام فراخوان آن در فروردین از طریق رسانه‌های جمعی انجام شد و پس از اتمام مهلت ارسال آثار، ۵۱۸ اثر به مرحله اصلی رقابت وارد شدند و در شش گروه طبقه‌بندی شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند. هیئت داوران نیز این آثار را در چهار مرحله داوری کردند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام
captcha