تصریح آیه قرآن درباره تبعات بی‌توجهی به یاد خدا
کد خبر: 3858319
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۵

تصریح آیه قرآن درباره تبعات بی‌توجهی به یاد خدا

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ در هشتاد و هشتمین جلسه حفظ و قرائت قرآن مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) بر توجه به یاد و ذکر خداوند و نتایج بی‌توجهی از این موضوع تأکید شد.

به گزارش ایکنا؛ جلسه حفظ و قرائت قرآن مؤسسه کریمه آل‌رسول(س) قم با حضور احمد دباغ، قاری و حافظ روشندل بین‌المللی کشورمان، همراه با بیان مفاهیم قرآن از سوی حجت‌الاسلام سیدابوالفضل حکیمی، مدیر مؤسسه برگزار شد.
در ادامه این برنامه، احمد معتمدی، حافظ کل قرآن به سؤالات حاضران پاسخ داد و به ارائه محفوظات پرداخت و دیگر قاریان ممتاز مؤسسه و قرآن‌آموزان نونهال به تلاوت آیاتی از قرآن پرداختند.
احمد معتمدی، قاری ممتاز کشوری و تنی چند از قاریان با تلاوت‌های دلنشین خود زینت‌بخش مجلس شدند. در این محفل، نونهالان قرآنی به اجرای برنامه پرداخته و مورد تشویق قرار گرفتند.
سپس حجت‌الاسلام حکیمی درباره فواید ذکر و مکافات رویگردانی از قرآن به بیان نکاتی پرداخت و گفت: در روایتی از حضرت پیامبر اکرم(ص) در کتاب شریف اصول کافی آمده است: «وَ ذِکْرُ اللهِ عَلی کُلِ حالٍ، وَ لَیْسَ هُوَ سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرْ» یعنی ذکر و یاد خدا فقط گفتن عباراتی نظیر «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا اِلهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَکْبَرْ» به تنهایی نیست.
وی ادامه داد: یادی که با وقوع آن آرامش برای دل‌ها پدیدار شود نیز ذکر خداست، چنانکه در قرآن آمده است «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ». همچنین خداوند در آیاتی از سوره مبارکه طه به آنهایی که از یاد خدا اعراض کرده‌اند، گفته است «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَه ضَنْکًا». هر فردی از یاد باری‌تعالی روی گرداند، همانا برایش زندگی دشوار و سختی خواهد بود و از سوی دیگر، او در روز قیامت کور محشور می‌شود « وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى».

حکیمی بیان کرد: اگر انسان این موضوع را با تمام وجود قبول داشته باشد و باور کند که غفلت و بی‌توجهی از یاد و ذکر خدا موجب نابینا محشور شدن است، هیچ‌گاه قرآن، مؤسسات قرآن، خدمت به کلام وحی را رها نمی‌کند و سعی می‌کند تا در راه‌های مختلف چون حفظ و قرائت قرآن ورود پیدا کند تا بلکه او به قرآن و یاد خداوند نزدیک شود. بنابراین یاد خدا آن است که به چیزی عمل کنیم که خداوند به آن امر کرده است و این یعنی امر خدا را زنده کردن و هر آنچه را که نهی کرده است، ترک کنیم.
وی اضافه کرد: بنابر این باید تلاش کنیم تا همه اهل ذکر باشیم و در این مسیر کوتاهی نکنیم.

انتهای پیام
captcha