اوج فصل ابتلا به آنفولانزا/ افراد از خود درمانی اجتناب کنند
کد خبر: 3860303
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
جهانپور بیان کرد:

اوج فصل ابتلا به آنفولانزا/ افراد از خود درمانی اجتناب کنند

گروه سلامت ــ مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تلفات روزهای گذشته آنفولانزای فصلی در ایران، گفت: در اوج فصل آنفولانزا قرار داریم، گروه‌های پرخطر طبق دستورالعمل‌ها عمل کرده و افراد دیگر هم از خوددرمانی اجتناب کنند.

در اوج فصل ابتلا به آنفلانزا قرار داریم/ افراد از خود درمانی اجتناب کنندکیانوش جهانپور، مدیرکل اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه تا امروز آمار رسمی تلفات آنفولانزا ۱۵ نفر بوده است، اظهار کرد: این آمار مربوط به روز‌های گذشته و از آغاز فصل سرد است؛ با توجه به اینکه در اوج فصل ابتلا به عفونت‌های مجاری تنفسی هستیم، احتمال دارد آمار‌ تلفات آنفولانزا طی روز‌های آینده افزایش پیدا کند. ضمن اینکه از اول امسال تا کنون حدود ۳۷ نفر به دلیل آنفولانزا جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: همه آموزش‌ها و آگاهی‌ها متوجه آموزش بهداشت عمومی و رعایت نکات بهداشت فردی است تا میزان ابتلا در افراد را کاهش دهد، امیدواریم که امسال شاهد یک اپیدمی گسترده در ایران نباشیم چرا که به نظر می‌آید این آنفولانزا حداقل دو هفته زودتر از سال‌های گذشته در ایران و غرب آسیا آغاز شده است.

مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: با توجه به اینکه امسال نوع H۱N۱ و H۳N۲ توانسته‌ است قربانی گیرد، امیدواریم با همکاری مردم و همگامی رسانه‌ها، آموزش عمومی و ارتقای سطح سواد جامعه در کاهش بروز این بیماری نقش داشته و بتوان از تعداد تلفات به ویژه در گروه‌های پرخطر مانند افراد مسن و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای کاست.

جهانپور با بیان اینکه این میزان تلفات آنفولانزا در نقاط مختلف رخ داده است، گفت: نمی‌توان استان خاصی را به عنوان نقطه شیوع مرگ و میر این بیماری اعلام کرد و لزوما هم نمی‌توان تعداد مرگ و میر ناشی از بیماری را با تعداد مبتلایان یکی دانست. مرگ و میر عمدتا در گروه‌های پرخطر که ریسک بیشتری برای ابتلا دارند، اتفاق افتاده است.

وی ضمن توصیه افراد به رعایت بهداشت فردی، تصریح کرد: افراد باید از تماس نزدیک با افراد مبتلا، دست دادن، مصافحه، روبوسی پرهیز کرده و وسایلی مانند لیوان، بشقاب، قاشق و چنگال و .. را شخصی کنند، از حضور در مکان‌های تجمع و شلوغ که افراد مبتلا به آنفولانزا یا مشکوک به آنفولانزا می‌توانند در آنجا حضور پیدا کنند، خودداری کرده، در وسایل حمل و نقل عمومی از ماسک استفاده کنند، در صورت ابتلا به هرگونه بیماری ویروسی یا داشتن علایم شبه آنفولانزا، استراحت و از مرخصی‌های استعلاجی استفاده کنند و مایعات زیادی بنوشند.

جهانپور ادامه داد: ضمن اجتناب از خوددرمانی و مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها و کورتن‌ها به ویژه در مراحل اولیه بیماری، در صورت داشتن علایم خطر بالا و تنفسی حتما به پزشک معالج مراجعه کنند.

وی یادآور شد: ذخیره کافی برای داروی آنفولانزای شدید تا پایان اسفندماه در کشور وجود دارد و از طریق مراکز بهداشت استان‌ها و شهرستان‌ها در اختیار بیمارستان‌ها و بیماران قرار می‌گیرد.

مدیرکل اطلاع رسانی وزارت بهداشت با بیان اینکه امیدواریم بسیاری از گروه‌های پرخطر طبق دستورالعمل‌ها و توصیه‌های قبلی واکسینه شده و پیشگیری لازم را برای مواجهه با آنفولانزا داشته باشند، در رابطه با تزریق واکسن آنفولانزا گفت: این واکسن در پروتکل‌های بهداشت و درمان برای همه گروه‌ها و افراد توصیه نمی‌شود، بلکه در ایران برای گروه‌های پرخطر مانند کودکان شش ماهه تا شش ساله، افراد مسن بالای ۶۰ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی و کلیوی، افرادی که از دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند و یا تحت شیمی درمانی هستند در صورت تجویز پزشک معالج توصیه می‌شود.

وی یادآور شد: فصل تزریق واکسن آنفولانزا گذشته و اگر هم امروز تزریق شود، طی دو هفته آینده می‌تواند ایمنی نسبی را در بدن ایجاد کند.
انتهای پیام
captcha