فعالیت ۳۵۰ کانون اصلاحی به‌ منظور رفع مشکلات جسمی دانش‌آموزان
کد خبر: 3861045
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۳
حمیدی بیان کرد:

فعالیت ۳۵۰ کانون اصلاحی به‌ منظور رفع مشکلات جسمی دانش‌آموزان

گروه جامعه ــ معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به فعالیت کانون‌های اصلاحی آموزش و پرورش در کنار کانون‌های ورزشی، گفت: ۳۵۰ کانون اصلاحی به‌ منظور رفع مشکلات جسمی دانش‌آموزان در حال فعالیت هستند.

مهرزاد حمیدی، معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگو با ایکنا؛ درباره فعالیت کانون‌های ورزشی و نیز کانون‌های اصلاحی آموزش و پرورش، اظهار کرد: کانون‌های ورزشی مدارس که در سراسر کشور راه‌اندازی شده‌اند، پیش‌تر تا حدود هفت‌هزار کانون بود که اکنون و با افزایش هشت‌ هزار تایی کانون‌های درون مدرسه‌ای، این تعداد به ۱۵ هزار کانون ورزشی در سراسر کشور رسیده است.
 
غربالگری ملی دانش‌آموزان از سوی ۱۵ هزار کانون ورزشی
 
وی ادامه داد: زمینه فعالیتی این کانون‌ها از کلاس درس تربیت بدنی دانش‌آموزان آغاز می‌شود و استعداد‌های دانش‌آموزان از سوی معلم مشاهده و کشف می‌شود. سپس با راهنمایی معلم و راهیابی دانش‌آموز به کانون ورزشی مدرسه، دانش‌آموز می‌تواند حتی به المپیاد‌های ورزشی دانش‌آموزی راه یافته و لیاقت و استعداد‌های خود را در این المپیاد‌ها به نمایش بگذارد. در کشور، دو سطح کانون ورزشی درون مدرسه‌ای و برون مدرسه‌ای وجود دارد. دانش‌آموزانی که در مدارس فعالیت‌های حرکتی و ورزشی انجام می‌دهند، مراجعان و مخاطبان کانون‌های درون مدرسه‌ای هستند. در این زمینه با وزارت ورزش، هیئت‌های ورزشی استان‌ها و معاونت‌های فنی آن‌ها هماهنگی به عمل آمده است. سپس دانش‌آموزان می‌توانند به کانون‌های برون مدرسه‌ای نیز راه یابند، وقتی آنان به این کانون‌ها راه می‌یابند، استعدادشان مورد ارزیابی و کارشناسی قرار می‌گیرد و مسئولان تیم‌های ورزشی، برترین دانش‌آموزان را به عضویت تیم استانی خود در می‌آورند. به این صورت غربالگری ملی انجام می‌شود.

حمیدی با بیان اینکه امروز ۱۴ میلیون دانش‌آموز در کلاس درس حاضر می‌شوند و از میان آن‌ها حدود چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز در المپیاد‌های ورزشی شرکت می‌کنند، افزود: با مشارکت این تعداد دانش‌آموز، نوعی غربالگری اتفاق می‌افتد. در واقع از دو مسیر استعدادیابی دانش‌آموزان صورت می‌پذیرد؛ نخست از طریق مسابقات دانش‌آموزی و المپیاد‌های درون مدرسه‌ای است که پس از برگزاری این مرحله، دانش‌آموزان برگزیده به مراحل استانی راه می‌یابند. استعدادیاب‌های تیم‌های ورزشی استان‌ها در مسابقات شرکت می‌کنند و دانش‌آموزان را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. کانال و مسیر دیگر شناسایی استعداد دانش‌آموزان، کانون‌های ورزشی هستند که مسیر ترقی آنان را مشخص می‌کنند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه امروز می‌توانیم بگوییم نظام یکپارچه استعدادیابی در آموزش و پرورش به وجود آمده است، ابراز کرد: علی‌رغم اینکه این حوزه جزء اولویت‌های اصلی این وزارتخانه نیست، اما غربالگری استعداد‌های ورزشی از خزانه ۱۴ میلیونی دانش‌آموزان را فراهم کرده و این اقدام مسیر فعالیت دانش‌آموزان برتر را مشخص کرده و در این مسیر دانش‌آموزان به باشگاه‌ها، فدراسیون‌ها و هیئت‌ها راه می‌یابند و به این صورت نظام قهرمانی کشور شکل می‌گیرد و تقویت می‌شود.

لزوم توجه به ورزش همگانی 
 
وی بیان کرد: بعد دیگر توجه به فعالیت‌های ورزشی، انس و علاقه دانش‌آموزان به فعالیت‌های حرکتی است؛ بدین ترتیب ورزش جزئی از سبک زندگی دانش‌آموز قرار می‌گیرد و ورزش همگانی کشور تقویت می‌شود. ورزش کشور چه از نوع همگانی و یا کشوری باید گمشده خود را ورزش دانش‌آموزی بداند. حتی پیش از این مرحله، خردسالان هم باید مورد آموزش قرار گیرند. کودک باید از پیش از دبستان با ورزش و فعالیت‌های حرکتی انس داشته باشد و وقتی وارد مدرسه می‌شود، کودکی فعال و شاد باشد. نباید کودک گوشه‌گیر، کم تحرک و کم‌توان داشته باشیم.

حمیدی افزود: از میان چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز که در المپیاد‌ها شرکت می‌کنند، برگزیدگان به مراحل مسابقات درون مدرسه‌ای راه می‌یابند. سپس برگزیدگان این مسابقات می‌توانند به مسابقات استانی، کشوری و منطقه‌ای راه یابند. برترین‌های این مسابقات می‌توانند به تیم‌های ورزشی استانی راه یابند. در حال حاضر، یک میلیون دانش‌آموز تحت پوشش آموزش‌های تخصصی‌تر قرار گرفته‌اند. این تعداد که در سانس‌های مختلف کانون‌های ورزشی استانی حضور دارند و پشتوانه ورزش کشور خواهند بود.
 
وی همچنین درباره فعالیت کانون‌های اصلاحی آموزش و پرورش گفت: این کانون‌ها در کنار کانون‌های ورزشی شکل گرفته است. ۵۰ کانون اصلاحی در مراکز استان‌ها راه‌اندازی شده و معلمان تربیت بدنی در این مراکز آموزش می‌بینند. به غیر از این کانون‌ها ۳۰۰ کانون به صورت خودگردان و از سوی افراد خیّر دایر و راه‌اندازی شده که مجموع کانون‌های اصلاحی را به رقم ۳۵۰ رسانده است. جنس فعالیت این کانون‌های اصلاحی به این صورت است که آناتومی دانش‌آموزان به ویژه در دوران دبستان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. ممکن است دانش‌آموز با کجی ستون فقرات و مشکلات جسمی دیگری مواجه باشد که با کمک معلمان آموزش‌دیده در این کانون‌ها، مورد شناسایی قرار می‌گیرند. در واقع نوعی غربالگری توسط معلم در مدارس انجام می‌شود. مشکلات افتادگی شانه، لگن، زانو‌های پرانتزی، ستون فقرات و ... از جمله مواردی است که در غربالگری دانش‌آموزان توسط معلمان آموزش‌دیده شناسایی می‌شود. پس از غربالگری و مشخص شدن میزان انحرافات جسمی، تمرین‌هایی به دانش‌آموز داده می‌شود تا مشکل او برطرف شود.
انتهای پیام
captcha