لذت نخستین تدریس پس از حضور در دوره دانشجومعلم قرآن
کد خبر: 3861114
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵

لذت نخستین تدریس پس از حضور در دوره دانشجومعلم قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شرکت‌کننده دوره چهل‌وسوم دانشجومعلم قرآن از لذت نخستین تدریسش در خوابگاه دانشگاه و بازخورد خوب آن گفت.

سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور وابسته به جهاددانشگاهی است که در کنار دوره‌های تبلیغی، ترویجی و پژوهشی در حوزه‌ قرآن، دوره‌های آموزشی نیز برگزار می‌کند از جمله این‌ها دوره آموزش تربیت مربی دانشجویان است که تاکنون بیش از چهل و پنج دوره آن برگزار شده است، دوره‌ای که با هدف تربیت دانشجویان مستعد در امر تدریس و همچنین توسعه و ترویج فرهنگ قرآنی برگزار می‌شود. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با یکی از شرکت‌کنندگان این دوره‌ را می‌خوانید؛

عرفان توسلیان، دانشجوی ترم پنجم رشته علوم مهندسی خاک دانشگاه بوعلی همدان و شرکت‌کنده دوره چهل‌وسوم است. وی متولد سال 78 و از شرکت‌کنندگان دوره دانشجومعلم قرآن است. وی از طریق عضویت در کانال کانون قرآن و عترت دانشگاه بوعلی با پوستر و تبلیغات برگزاری این دوره آشنا شده است.

وی با اشاره به اینکه البته تبلیغات بصری آن در سطح دانشگاه کم بود، اظهار کرد: خیلی از دوستان و دانشجویان که علاقه‌مند به حضور در اینچنین دوره‌ها بودند، مطلع نبودند بنابر این سطح تبلیغات حداقل در دانشگاه محل تحصیلم، ضعیف بود.

توسلیان درباره محتوای این دوره، بیان کرد: دوره دانشجومعلم قرآن به صورت فشرده بوده و فکر می‌کنم طی 10 روز از 7 تا 20 برگزار شد، بازدهی خوبی نیز داشت، اما باید گفت سطح محتوای کلاس‌های تدبر و تفسیر از شرکت‌کنندگان پایین‌تر بود، اما مطالب کلاس تجوید مناسب بود.

شرکت‌کننده دوره دانشجومعلم قرآن با اشاره به اینکه در گذشته نیز با دوره‌های جهاددانشگاهی آشنایی داشته است، اظهار کرد: در این دوره حدود 70 بانو و 20 دانشجوی آقا حضور داشتندو چند نفری سطح‌ اطلاعاتشان بالا بود و مشخص بود تنها برای گرفتن مدرک در دوره شرکت کرده‌اند پس چه بهتر بود که پس از تعیین سطح برای آنها دوره تخصصی برگزار و برنامه‌ریزی دقیق‌تر می‌شد، نه اینکه با سایر دانشجویان در یک دوره حضور پیدا کنند. درست است برنامه‌ریزی و هماهنگ‌کردن برنامه برای حدود 100 دانشجو سخت است، اما نیازمند برنامه‌ریزی دقیق‌تری بود.

وی بیان کرد: البته هنگامی که مشغول به تحصیل در مقاطع دبستان و راهنمایی بودم، حافظ چند جزء از قرآن شدم، اما به دلیل عدم تکرار و مرور، محفوظاتم را از دست دادم، اما در حال حاضر مشغول به تدریس در خوابگاه دانشگاه هستم و فکر نمی‌کردم این اندازه تجربه نخستین تدریسم شیرین باشد و بازخورد، خوبی داشته باشد.

توسلیان ادامه داد: دوره آموزش قرائت استاد محمد برخورداری شرکت کردم و از نکات آموزشی صوت و لحن ایشان استفاده کردم، همچنین مدتی هم در زنجان ساکن بودم و در دارالقرآن آنجا حضور داشتم و از دوره‌های اساتیدی چون علی قنبری و یوسف بهره‌مند شدم.

وی در پایان پیشنهاد داد: برای دانشجویان دوره تربیت معلم، سعی کنند دوره‌های تخصصی‌تر در زمینه تجوید، صوت و لحن و مفاهیم برگزار کنند. بهتر است محل برگزاری این دوره در تهران باشد که امکان دسترسی بهتری برای تمامی افراد دارد، البته مشهد به دلیل بحث زیارتی آن خوب بود، اما شهر اراک که دوره دانشجومتدبر برگزار شد، مناسب نبود. همچنین زمان برگزاری دوره بهتر است همان تابستان که ایام فراغت دانشجویان است، باشد.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha