شیراز؛ آماده میزبانی از رقابت‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان
کد خبر: 3861219
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۵

شیراز؛ آماده میزبانی از رقابت‌های جشنواره ملی قرآن دانشجویان

گروه مسابقات ــ در آستانه ایام ولادت امام حسن عسکری(ع)، شهر شیراز میزبان رقابت‌های بخش آوایی سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور است.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا؛ سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در بخش آوایی از صبح فردا، 12 آذرماه همزمان با آیین افتتاحیه در مجتمع فرهنگی پیامبر اعظم(ص) پردیس دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند (جزئیات این مراسم را اینجا ببینید).
در این جشنواره که در شش بخش و 34 رشته و به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز برگزار خواهد شد، شاهد رقابت حدود ۴۰۰ نفر از برگزیدگان‌ جشنواره‌های داخلی دستگاه‌های دانشگاهی در رشته‌های قرائت تحقیق، ‌ترتیل، حفظ کل قرآن کریم، ‌حفظ ۲۰ جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ پنج جزء، دعا و مناجات‌خوانی، اذان و تواشیح و همخوانی‌ قرآن خواهیم بود؛ رقابتی که در سالن‌های مجزا در بخش دختران و پسران و با حضور مسئولان و مدیران ارشد دانشگاهی و در کنار آنها اقشار مختلف مردم شیراز به ویژه نوجوانان و جوانان و نخبه‌های قرآنی همراه خواهد بود. تیم‌های داوری رقابت‌های بخش آوایی، متشکل از داوران بین‌المللی و ملی و حتی داوران بومی از استان فارس هستند که قضاوت این دوره از جشنواره را عهده‌دار هستند (برای اطلاع از اسامی داوران اینجا را ببینید).
از نوآوری‌های این دوره از جشنواره، می‌توان به تجلیل از برگزیدگان بخش‌های کتبی، هنری، ادبی و پژوهشی جشنواره سی و چهارم اشاره کرد. برنامه‌ای که به اذعان عبدالمجید طالب‌تاش، عضو هیئت علمی و معاون پژوهشكده قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل جلوگیری از تجمع شرکت‌کنندگان طی ماه‌ گذشته برگزار شد. بخش معارفی به صورت کتبی با حضور ۲۴۰ نفر از برگزیدگان دستگاه‌های دانشگاهی مختلف در ۹ رشته به میزبانی استان‌های تهران (دانشکده الهیات واحد تهران مرکز)، تبریز، ساری، کرمان، همدان، مشهد و شیراز برگزار شد. این 9 رشته عبارتند از: آشنایی با ترجمه و تفسیر قرآن کریم، آشنایی با مفاهیم نهج‌البلاغه، آشنایی با مفاهیم صحیفه سجادیه، آشنایی با احادیث اهل بیت(ع)،‌ آشنایی با سیره معصومین(ع)، حفظ موضوعی قرآن کریم، احکام، پرسمان معارفی و سبک زندگی اسلامی. همچنین آثار مختلف برگزیدگان بخش هنری، ادبی و پژوهشی از 25 آبان‌ماه از سوی دستگاه‌های دانشگاهی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که نتایج آن مشخص شده است.
بنابر گفته علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، «بخش پژوهشی جشنواره شامل دو رشته مقاله‌نویسی و تلخیص کتاب است. بخش فن‌آوری شامل سه رشته تولید نرم‌افزار، تولید اپلیکیشن و کانال‌های مجازی قرآنی و بخش هنری شامل هفت رشته خوشنویسی، نقاشی، عکس، تذهیب، فیلم کوتاه، معرّق، منبّت و طراحی پوستر است. همچنین بخش ادبی جشنواره سی و چهارم نیز شامل رشته‌های شعر، داستان‌نویسی، نمایش‌نامه‌نویسی و فیلم‌نامه‌نویسی است».
این دوره از جشنواره با شعار «گام دوم انقلاب در پرتو انقلاب» برگزار می‌شود. این گفته مریم زیبایی‌نژاد، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی فارس است. وی درباره علت انتخاب این شعار گفت: قرآن سیره و سبك زندگی را به ما یاد می‌دهد و می‌آموزد که چگونه زندگی‌های خود را منطبق با دستورات الهی تنظیم کنیم تا به سعادت دنیوی و اخروی دست یابیم».
برای برگزاری هرچه بهتر و درخشان‌تر این رقابت قرآنی، علاوه بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های دانشگاه آزاد اسلامی، از پتانسیل دستگاه‌ها و نهادهای استانی و داخلی و آستان حرم شاهچراغ(ع) و همچنین اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان فارس برای بازدید از مجموعه‌های حافظیه و سعدیه استفاده شده است.
یادآور می‌شود، آیین اختتامیه سی‌وچهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان دانشگاهیان کشور، پنج‌شنبه، ۱۴ آذرماه در حرم حضرت احمد ابن موسی(ع) با حضور مدیران ارشد همه دستگاه‌های دانشگاهی برگزار خواهد شد. همچنین آقایان برگزیده رشته قرائت تحقیق و حفظ کل به هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که از سوی سازمان قرآنی دانشگاهیان وابسته به جهاددانشگاهی هر دوسال یکبار برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند.

انتهای پیام
captcha