جشنواره قرآن دانشجویان گنبد و بارگاه ساختن برای قرآن است
کد خبر: 3861398
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

جشنواره قرآن دانشجویان گنبد و بارگاه ساختن برای قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اشاره به برگزاری سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان گفت: این همایش قرآنی آثار و بركاتی دارد كه تنها در حد رقابت نیست بلكه گنبد و بارگاه ساختن برای قرآن و قله ساختن برای فعالیت‌های قرآن است.

به گزارش ایكنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی صالحی، معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها امروز، 12 آذرماه در مراسم افتتاحیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان كه در مسجد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز در حال برگزاری است، گفت: امروز به واسطه توسعه ارتباطات اجتماعی، زندگی‌های فردی و اجتماعی دارای پیچیدگی‌های فراوانی شده است كه فراتر از مهارت‌هایی است كه گذشتگان نیازمند به آن بودند.
وی با بیان اینكه امروز نیازمند مهارت‌های ویژه‌ای برای استفاده بهینه از زندگی و دفع آسیب‌های ناشی از این پیچیدگی‌ها هستیم، افزود: یكی از موضوعات جدی زندگی فردی و اجتماعی موضوعاتی مثل مدیریت زمان، مدیریت اولویت‌ها و ادراك‌هاست؛ بسیاری از مسائل و موضوعات متنوع و متعددی كه گذشتگان ما آنچنان با آن مواجه نبودند و عدم آشنایی با این موضوعیت‌ها و توانمندی‌ها زمینه‌ای برای آشوب‌ها، فتنه‌ها و اغتشاشات درونی و بیرونی می‌شود كه در گذشته با این‌ها مواجه نبودیم.
صالحی با اشاره به فلسفه شكل‌گیری این جلسه گفت: اساساً بهترین دارو، مانیفست، پایه و اساسی كه برای مواجه با این مسائل با آن مواجه هستیم، قرآن كریم هست.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها اظهار كرد: امروز از بدو بیدار شدن از خواب تا لحظه‌ای كه سر بر بالین می‌گذاریم دائما با تصمیمانی مواجهیم كه بسیاری از آن‌ها مواجه خیر و شر است و تشخیص آن نیازمند مهارت است و در زمینه پیچیده اجتماعی ما باید به چنین توانمندی مجهز شویم تا بتوانیم بین دو خیر و شر را تشخیص دهیم كه اگر این مهارت در وجود ما شكل نگیرد، حتماً دچار آشوب‌ها و فتنه‌های درونی و بیرونی، مشكلات خانوادگی، معیشتی، سیاسی و اقتصادی در جامعه خواهیم شد.
وی بیان كرد: اگر آشوب‌های درونی و بیرونی و روانی، اغتشاشات روحی و روانی سیاسی و اجتماعی زندگی پیچیده امروز بشر شكل می‌گیرد باید به كجا پناه آورد و چه معیاری برای تصمیم‌های بسیار سخت در بزنگاه‌هاست كه باید برای آن به قرآن مراجعه كنیم.
صالحی با طرح این سئوال كه كجا باید فرق بین منفعت فردی و مصلحت اجتماعی را فهمید و چه كسی به ما یاد می‌دهد در مدل و شیوه حكمرانی چه چیزی می‌تواند پشتوانه‌ای برای بهترین تصمیمات باشد، به اتفاقات اخیر در عرصه سیاسی كشور اشاره كرد و گفت: روز به روز عقلا بهتر خواهند فهمید كه اگر انسانی مونس قرآن شد یا قرآن مونس او شد، می‌تواند در سر بزنگاه‌ها با تمسك به قرآن و فهم عالمانه و فداكارانه، مصلحت جمعی را بر منفعت‌های جزئی، قبیله‌ای و جناحی مقدم كرده و به وظیفه قرآنی خود عمل كند و این تشخیص نتیجه انس با قرآن از بدو جوانی است.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تأكید كرد: اگر از قرآن فاصله بگیریم طبیعی است حتماً در مواجه با این فتنه‌های متعدد فردی و روحی، اجتماعی و سیاسی دچار بحران می‌شویم پس قدر حضور خود را در این محفل قرآنی بدانیم و آن را تنها به عنوان یك حضور فردی تلقی نكنیم.
وی یادآور شد: این همایش كه با همت دوستان دانشگاه آزاد برگزار شده است، آثار و بركاتی دارد كه تنها در حد رقابت نیست بلكه گنبد و بارگاه ساختن برای قرآن و قله ساختن برای فعالیت‌های قرآن است لذا باید به آن اهتمام داشت و كیفیت و كمیت آن را ارتقا بخشید و آثار متأثر از این گنبد و بارگاه ساختن عائد كسانی خواهد بود كه در ارتقای كیفیت و كمیت این همایش اثرگذار بوده‌اند.
صالحی با تأكید بر اینكه فضای دانشگاه‌ها به مراتب نسبت به فضای بیرون از آن‌ها پرمعنویت‌تر است، گفت: در سی و سومین جشنواره قرآن و دانشجویان حدود 230 هزار نفر از دانشجویان در مسابقات قرآنی شركت كردند و امسال به اهتمام همكاران دانشگاه آزاد اسلامی، قریب 270 هزار دانشجو كه عدد قابل توجهی است در این جشنواره حضور یافتند.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: امروز دانشجویی كه دچار مشكلات متعدد و مواجه با مسائل چند بعدی است، به احترام قرآن در این جشنواره مشاركت می‌كند و به همین دلیل جنبه محتوای قرآنی و توجه به سبك و سیره برگرفته از قرآن و نهج‌البلاغه در این جشنواره پررنگ‌تر شده است.
وی با بیان اینكه حدود 70 درصد كسانی كه در این جشنواره شركت كرده‌اند كسانی بودند كه در حوزه مفاهیم قرآنی حضور پیدا كردند كه باید به فال نیك گرفت، گفت: البته تهدیدات و آسیب‌ها این است كه علی‌رغم اینكه در پایش‌های متعدد ملی كه داریم، بیش از 90 درصد دانشجویان اذعان می‌كنند كه به قرآن باور دارند و آن را منشأ حیات روحی انسان می‌دانند اما هنوز قرآن در سیره زندگی اجتماعی و اقتصادی و سیاسی آن‌ها شفاف‌كننده نیست یعنی قرآن را به عنوان مؤلفه‌ای كه می‌تواند در متن زندگی بازكننده گره‌های زندگی باشد، كمتر باور شده است.
صالحی، با تأكید بر اینكه باید محتوای قرآن را به عنوان فراورده‌های كاربردی در زندگی وارد كنیم، گفت: یكی از آسیب‌هایی كه مانع شده است كه باور قرآن در دانشجویان شكل بگیرد، مسئله بلوغ انسانی است. واقعیت این است كه متأسفانه یكی از علل عدم باور به اثرگذاری قرآن در سیره زندگی اجتماعی جوانان ما نفوذ علوم انسانی بیگانه است.
معاون فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، بهترین فضاهای معنوی در كشور را در دانشگاه‌ها دانست و گفت: یك سوم كسانی كه در پیاده‌روی اربعین شركت می‌كنند از میان جوانان و دانشجویان است و بیش از 2 میلیون نفر هم فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند.

انتهای پیام
captcha