پشت پرده آزادی مخالفان و فعالان حقوقی در عربستان  
کد خبر: 3861817
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲

پشت پرده آزادی مخالفان و فعالان حقوقی در عربستان  

گروه بین‌الملل ــ روزنامه اسپانیایی «ال‌موندو» در گزارشی اعلام کرد: عربستان سعودی در راستای تلاش برای بهبود چهره خود در خارج، شماری از مخالفان و فعالان حقوقی را آزاد کرد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از پایگاه خبری «عربی 21»، روزنامه «ال‌موندو» چاپ اسپانیا، در گزارشی نوشت: بر اساس اعلام یکی از سازمان‌های حقوقی پیگیر وضعیت حقوق بشر در عربستان، مقامات این کشور طی روزهای گذشته شماری از فعالان حقوقی بازداشت شده را آزاد کرده‌اند.
 
براساس اعلام این روزنامه اسپانیایی، عربستان سعودی تلاش می‌کند با آزادی این فعالhk حقوقی، چهره خود را در خارج بهبود دهد، چرا که چهره این کشور به دلیل ترور جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار و نویسنده این کشور و جنگ علیه مردم یمن بسیار مخدوش شده است.
 
این روزنامه می‌افزاید: این بازداشت‌شدگان که در میان آنها دو زن نیز دیده می‌شوند، طی چند هفته گذشته در ریاض، پایتخت عربستان و شهر جده دستگیر شده بودند که 10 نفر از آنها آزاد شده‌اند، اما تحقیقات درباره آنها همچنان ادامه دارد.
 
ال‌موندو نوشت: در ماه مه 2018 میلادی نیز 12 نفر از فعالان حقوقی به اتهام ارتباط مشکوک با کشورهای مخالف عربستان و بر هم زدن امنیت و آرامش این کشور دستگیر شدند که محاکمه این افراد مورد توجه جامعه بین‌المللی قرار گرفت و بیم آن می‌رفت که دادگاه این افراد را به 20 سال زندان محکوم کند. اما با وجود اینکه برخی از بازداشت ‌شدگان به قید ضمانت آزاد شده بودند، در ماه آوریل گذشته نیز موج جدیدی از بازداشت‌ها که 11 نفر از مدافعان حقوق زنان از جمله دو زن آمریکایی را در بر می‌گرفت، آغاز شد.
 
بر اساس اعلام یک گروه فعال به نام «زندانیان آزادی بیان»، این مخالفان به اتهام دریافت پول از کشورهایی چون قطر برای هماهنگی با سازمان‌های مخالف عربستان همچون سازمان عفو بین‌الملل دستگیر شده بودند.
 
در بازداشت‌های اخیر عربستان، برخی دانشگاهیان، فعالان حقوقی، روزنامه‌نگاران، اصلاح طلبان و بازرگانانی که شعار مبارزه با فساد سر داده‌ بودند، بازداشت شدند.
 
روزنامه ال‌موندو به نقل از سازمان حقوقی «عدالت» که مقر آن در لندن است، نوشت: به دلیل فشارهای بین‌المللی و پوشش رسانه‌ای این بازداشت‌ها، مقامات سعودی آزادی این افراد را آغاز کرده‌اند.
 
ال‌موندو در پایان نوشت: آزادی بازداشت شدگان در حالی صورت گرفته است که عربستان سعودی تلاش می‌‌کند پس از جنایاتش در یمن و قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی، اعتبار خود را نزد جامعه بین‌المللی بازیابد و چهره بهتری از خود نشان دهد.
انتهای پیام
captcha