شیوه برگزاری مسابقات تغییر كند/ لزوم راه‌اندازی اتاق فكر قرآنی
کد خبر: 3861996
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
ناظر جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجويان:

شیوه برگزاری مسابقات تغییر كند/ لزوم راه‌اندازی اتاق فكر قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با بیان اینكه سال‌هاست كه مسابقات قرآن دارد به یك روش برگزار می‌شود اما خیلی تغییری در میان مردم مشاهده نمی‌كنیم، گفت: شیوه برگزاری مسابقات به این طریق باید تغییر كند.

لیلی رشیدی، ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به وضعیت این مسابقات گفت:‌ سی و چهارمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان به‌میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز به‌خوبی برگزار شد ولی چیزی كه در این مسابقات به چشم می‌خورد، سطح پایین متسابقان است كه نیاز به كارگاه‌های آموزشی دارند.
وی افزود: ای كاش به جای برگزاری مسابقات به این شیوه، كارگاه‌های قرآنی برگزار می‌شد و همین متسابقان در كارگاه‌های تخصصی شركت می‌كردند و بعد از 3 یا 4 روز كه این دوره‌های تخصصی را طی می‌كردند از بین آن‌ها نخبه‌های هر رشته انتخاب می‌شد كه این شیوه تأثیر بیشتری دارد.
رشیدی بیان كرد: چیزی كه در سطح كشور مشاهده می‌كنیم این است كه كل سازمان‌ها از جمله آموزش و پروش، اوقاف، ارشاد اسلامی، دانشگاه‌ها و غیره برای خودشان مسابقات قرآن را برگز ار می‌كنند اما هیچ‌كس به بار آموزشی این قضیه فكر نمی‌كند.
ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در جشنواره قرآن و عترت دانشجویان ادامه داد: در كنار مسابقات قرآن باید كارگاه‌های سبك زندگی قرآنی برای دانش‌آموزان، دانشجویان و آحاد ملت برگزار شود.
وی با تأكید بر اینكه شیوه برگزاری مسابقات به این طریق باید تغییر كند، گفت: سال‌هاست كه مسابقات قرآن دارد به این روش برگزار می‌شود اما خیلی تغییری در دانش‌آموزان و دانشجویان و مردم عادی مشاهده نمی‌كنیم.
رشیدی ادامه داد: در مسابقات قرآن متعدد همیشه مشاهده می‌كنیم یك عده خاصی مرتب با یك نفر بالاتر یا پایین‌تر، مقام می‌آورند پس بقیه دانش‌آموزان، دانشجویان و سایر افراد چه می‌شوند، كسانی كه می‌خواهند در این رشته‌ها پیشرفت كنند و حرفی برای گفتن داشته باشند، چه باید كنند و اینجا تضییع حقی صورت می‌گیرد.
ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان با تأكید بر اینكه پیشنهاد ما برگزاری كارگاه‌های آموزشی است، گفت: مهم‌ترین مرحله مسابقات باید در مدارس شكل بگیرد و پشت آن هم باید آموزش باشد.

تصمیم جدی برای آموزش قرآن بگیریم
وی گفت:‌ وقتی سطح مسابقات دانشجویان را در سال جاری دیدم كه متسابقان اینقدر ضعیف تلاوت می‌كنند،‌ به نظرم آمد كه این مسئله برون‌داد یك فرایند آموزشی خوب نمی‌تواند باشد و اگر هم بوده احتمالاً یك كلاس عادی و باری به هر جهت بوده است و اگر بهترین‌های ما در جامعه قرآنی دانشگاهی این‌ها باشند، باید یك تصمیم جدی درباره آموزش قرآن بگیریم.

اتاق فكر قرآنی در كشور راه‌اندازی شود
رشیدی اظهار كرد: شیوه برگزاری جشنواره یك چیز روتین شده است یعنی هر سال این شیوه را در همه ارگان‌ها می‌بینیم و همگانی شده است و هیچوقت یك ابتكار و خلاقیت جدید پشت این شیوه نبوده و هیچوقت كارشناسی شده عمل نشده است لذا باید اتاق فكر قرآنی در رأس داشته باشیم و كارشناسان قرآنی بشینند برای این شیوه‌ها اندیشه كنند.
ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن در سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان اضافه كرد: 40 سال بعد از انقلاب مسابقات قرآن را برگزار كردیم و نقاط ضعف و قوت تمام این‌ها را بیرون آورند و ببینند آیا ما به آن اهدافی كه انس با قرآن و عمیق شدن فرهنگ قرآنی در وجود ملت دانش‌آموز و دانشجو است،‌ رسیده‌ایم یا خیر؟ زیرا اگر با این همه مشكلات مالی، هزینه‌ای می‌شود ولی پشت این هزینه خروجی خوبی نباشد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت.

نهضت آموزشی قرآنی به وجود آوریم
وی با تأكید بر اینكه باید یك نهضت آموزشی قرآنی به وجود آوریم یعنی طور دیگری قرآن را از مهجوریت درآوریم، گفت: گرچه مسابقات قرآن سالانه در همه ارگان‌ها برگزار می‌شود، ولی باز هم مهجوریت قرآن در تمام سازمان‌ها مشاهده می‌شود و فقط یك عده خاصی دارند از این سفره بهره‌مند می‌شوند لذا باید كاری كنیم كه همه ملت ما از این قرآن بهره‌مند شوند و اخلاق قرآنی و سبك زندگی قرآنی چیزی است كه باید به مردم هدیه دهیم.

انتهای پیام
captcha