گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) و روز جهانی معلولان در هوای خطرناک
کد خبر: 3862030
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
بر خط جامعه؛

گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) و روز جهانی معلولان در هوای خطرناک

گروه جامعه ــ طی هفته جاری، وضعیت آلوده هوای تهران، سالروز میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) و روز جهانی افراد دارای معلولیت در صدر اخبار رسانه ها و البته سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا قرار گرفت.

به گزارش ایکنا؛ خبرهای هفته ای که گذشت تحت تأثیر آلودگی هوا و دو مناسبت مهم هفته بزرگداشت میلاد حضرت عبدالعظیم(ع) و گرامیداشت افراد دارای معلولیت بود.

بر همین اساس اولین خبر هفته با عنوان ارائه خدمات رایگان پزشکی در دارالشفای آستان حضرت عبدالعظیم(ع)  آغاز شد. در این خبر اعلام شده بود؛ ویزیت مراجعان به کلینیک‌های تخصصی، فوق تخصصی، واحد تزریقات و پانسمان و سرم تراپی دارالشفاء کوثر، واقع در آستان رایگان است. همچنین، ارائه خدمات کلینیک دندانپزشکی اعم از ویزیت، عصب‌کشی، ترمیم و جرم‌گیری و همچنین در این روز بازدید از موزه و آسمان‌نما و مرکز نجوم آستان نیز برای عموم رایگان است. مسئولان آستان حضرت عبدالعظیم(ع) همچنین امکان بازدید از مخزن کتابخانه آستان که حاوی کتاب‌های خطی و نفیس بسیار ارزشمندی است را فراهم کرده‌اند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی فقیه محمدی جلالی بحرالعلوم، عضو هیئت علمی گروه تاریخ پژوهشکده حج و زیارت، به مناسبت میلاد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در گفت‌وگو با ایکنا نیز ضمن تشریح عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) نزد امام هادی(ع) از مسئولان خواست عرض دین کنند تا مردم باورشان کنند.

در بخشی از این مصاحبه آمده است: حجت‌الاسلام بحرالعلوم خواستار توجه و بازنشر حدیث عرض دین حضرت عبدالعظیم(ع) در شبکه‌‌های اجتماعی و رسانه‌‌ها شد و بیان کرد: حضرت عبدالعظیم(ع) با آن مقام علمی و اعتقادی والا نزد امام زمانش رفت و برای بررسی صحت و درستی اعتقاداتش از امام یاری خواست، پس امروز آحاد ما که نه سواد و نه تقوای عبدالعظیمی داریم بیشتر به عرض دین نیاز داریم به شرطی که گوش شنوایی همچون امام رئوف باشد. متأسفانه با سوادان علمای معاصر یا گوش شنوا ندارند یا جذب هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات شده و عموماً با طبقه ضعیف و کم‌سواد فاصله دارند و قشر تحصیل‌کرده هم کمتر به چنین اساتیدی دستیابی دارند. مقام معظم رهبری هوشمندانه موضوع کرسی آزاداندیشی در دانشگاه و تولید محتوای مناسب در فضای مجازی را بارها به مسئولان گوشزد کرده‌اند اما کمتر در این ۱۰ سال به آن توجه شده است.

وزیر آموزش و پرورش نیز طی نشستی خبری از فاصله فراوان تا نظام تعلیم و تربیت کیفی سخن گفت و اعلام کرد: مدارس مسجدمحور مورد تأیید نیست.

در نشست خبری رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت گرامیداشت روز جهانی افراد دارای معلولیت اعلام شد: پس از تصویب قانون حمایت از معلولان مشکل اختصاص بودجه داشتیم که بالاخره هفته گذشته اعتبار اجرای مهر و آبان ماده‌های هفت و ۲۷ انجام شد و براساس آن از هفته گذشته حق پرستاری معلولان ضایعه نخاعی دو و نیم برابر افزایش یافته و به آنها پرداخت شده است. قبادی‌دانا در خصوص اجرای قانون آموزش عالی رایگان برای معلولان نیز ابراز کرد: هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد تا مقطع فوق لیسانس رایگان است و در مقطع دکترا نیز برای هر ترم کمک هزینه چهار میلیون تومانی پرداخت می‌شود. ۶۰ درصد شهریه دانشگاه‌های پیام نور و علمی کاربردی نیز به معلولان پرداخت می‌شود.

لزوم اجرای قانون هوای پاک در خصوص افزایش و نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ۱۰ آذرماه، در جریان صد و هفتاد و نهمین جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به آلودگی این روزهای هوای تهران، گفت: روزهای گذشته را در حالی سپری کردیم که آلودگی هوای تهران به مرحله ناسالم برای تمامی گروه‌ها رسید و تهران را به عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان، ثبت کرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با یادآوری این موضوع که بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی و باد و بارندگی است که در اختیار انسان نیست، گفت: اما بخشی نیز وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار و کنترل ماست. در شرایط فعلی دو منبع اصلی برای آلایندگی هوای تهران وجود دارد؛ نخست تولید انرژی گرمایشی به‌ وسیله گاز طبیعی و گازوئیل در منازل و ادارات و دوم، سوخت خودروهای نقلیه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم پاک‌نیا، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم، پژوهشگر و نویسنده دینی نیز در خصوص آلودگی هوا، گفت: طبق قاعده «لاضرر» آلوده کردن هوا خودکشی تدریجی و حرام است. 

وی در تفسیر آیه ۱۹۵ سوره بقره که در آن خداوند می‌فرماید: «وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛ خود را با دست ‏خود به هلاكت ميفكنيد»، گفت: یکی از اقداماتی که با انجام آن، خودمان را با دست خودمان به هلاکت می‌افکنیم آلوده کردن هواست. براساس این آیه نباید اقدامی انجام دهیم که به خودمان، دیگران، جامعه و طبیعت زیانی وارد شود.

جمعه/ گرامیداشت میلاد حضرت عبدالعظیم (ع) و روز جهانی معلولان در هوای خطرناک

«فرصت ۷ روزه برای دیدن ذهن باشکوه بچه‌‌های اوتیسم و داون» تیتر گزارشی از افتتاح اولین نمایشگاه کشوری نقاشی افراد دارای معلولیت بود که تا روز 17 آذرماه، می توانید در آن 130 نقاشی افراد دارای معلولیت را در فرهنگستان هنر تهران مشاهده کنید. 

اعلام جزئیات ۵۰۰ میلیارد تومانی خدمات حمایتی بنیاد مستضعفان در سال ۹۷ ، انتشار «برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران»+ دانلود ، اختصاص ۳۸۰ میلیارد تومان از سوی بنیاد مستضعفان برای مسکن معلولان، عملکرد پلیس راهور باعث آلودگی هوای شهر شده است، تقدیر از واحد صنعتی مشارکتی بنیاد برکت در سالروز ملی صادرات و پشت پرده‌های «حراج جمعه سیاه» از زبان پلیس سایبری کشور تیترهای دیگر اخبار مهم هفته جاری بود.

همچنین ابراهیم کاظمی‌مؤمن‌سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد مناسب‎سازی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا در خصوص مناسب سازی جامعه برای تردد معلولان گفت: اینکه معلولان ما از خانه خارج نمی‌شوند و کمتر آنها را در جامعه می‌بینیم به این معناست که شهر و جامعه بیمار است و شهرهای ما مشکل دارند. به صورت عادی از هر ۱۰ نفری که در خیابان حضور دارد باید شاهد حضور یک معلول باشیم چرا که براساس آمارها ۱۰ درصد جمعیت هر کشوری را معلولان تشکیل می‌دهند. البته خبر خوب دستور تولیت آستان قدس رضوی برای مناسب سازی حرم امام رضا(ع)برای حضور معلولان از دیگر اخبار خوشحال کننده هفته جاری بود.

آلودگی هوا مسئله ای بود که برای پیگیری آن خبرنگار ایکنا با محسن هاشمی‌رفسنجانی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، گفت و گو کرد. محسن هاشمی در این مصاحبه با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش آلودگی هوا گفت: بخشی از موضوع آلودگی هوا، وابسته به شرایط جوی، باد و بارندگی است که در اختیار ما نیست، اما بخشی از آن وابسته به میزان تولید آلاینده است که مستقیما در اختیار و کنترل ما قرار دارد. البته در این جهت تمام اقداماتی که انجام می‌دهیم از جمله طرح ترافیک و یا طرح زوج و فرد باعث از بین رفتن کامل آلودگی هوا نمی‌شود و همگی این موضوع را به خوبی می‌دانند که رفع آلودگی هوا با این اقدامات میسر نمی‌شود و صرفاً سبب کاهش آلودگی هوا خواهد شد. این اقدامات به ویژه در زمان‌هایی که باد می‌وزد، مؤثرتر است.

«محرومان همیشگی و خیران دائمی/ گره فقر باز نمی‌شود» نیز تیتر یادداشتی بود که در آن با انتقاد از عدم کاهش فقر مناطق محروم علی رغم سال ها فعالیت مؤسسات خیریه، خواستار سازماندهی و طراحی برنامه بلند مدت برای رفع محرومیت دائمی روستائیان و محرومان جامعه شده است.

و در نهایت اگر دوست دارید دلایل تخریب خاک و محیط زیست ایران را بدانید مصاحبه ایکنا با سیدابوالفضل میرقاسمی، کارشناس منابع طبیعی و آبخیزداری با عنوان «۸ دلیل تخریب سرزمینی ایران » را بخوانید.

انتهای پیام
captcha