تحول در زمینه علوم انسانی وظیفه دانشجوی تراز انقلاب است
کد خبر: 3862160
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴

تحول در زمینه علوم انسانی وظیفه دانشجوی تراز انقلاب است

گروه فرهنگی ــ عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه به مقوله تولید علم در حوزه علوم دینی و اسلامی و به طور کلی، علوم انسانی، توجه نشده است، تأکید کرد: جا دارد که دانشجوی تراز انقلاب در این حوزه ورود داشته باشد و تولید علم در این عرصه را که اساسی‌ترین نیاز جامعه امروز است، محقق کند، پس تحول در زمینه علوم انسانی وظیفه دانشجوی تراز انقلاب است.

دانشجوی تراز انقلاب اسلامی دارای درک راهبردی است

مقام معظم رهبری در آذرماه سال 81 در جمع دانشجویان نخبه کشور فرمودند: «اگر در دوران دانشجویی، دانشجویان و جوانان تراز انقلاب اسلامی بتوانند در قالب تشکیلات کار کنند و در مسیر اهداف انقلاب اسلامی گام بردارند، این خیلی خوب است. خیلی امید بخش است، چرا که در آینده‌ای نزدیک می‌توان به عنوان یک مدیر انقلابی در نظام اسلامی روی این جوان‌ها حساب باز کرد».

ایشان همچنین در جایی دیگر فرمودند: «اگر جهت زندگی دانشجو این باشد که به مسائل جامعه و آنچه که می‌گذرد، بی اهمیّت، بی اهتمام، بی علاقه و بی مبالات باشد، مصیبت خیلی بزرگی است. این حالت بی تفاوتی، مصیبت خیلی بزرگی است. کسی که بناست فردا امور مملکت در دست او باشد، این قدر نسبت به مسائل جامعه و سرنوشت مردم بی اعتنا باشد، خیلی نگران کننده است».

با توجه به دغدغه‌های مقام معظم رهبری و نیزشرایط فعلی جمهوری اسلامی ایران، به نظر می‌رسد محور اصلی حرکت دانشجو باید مطالبه‌گری بر حق، عدالت خواهی و دفاع از مظلوم باشد.

مجتبی نوروزی، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی دانشگاه شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری در تبیین ویژگی‌های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی، اظهار کرد: این ویژگی‌ها علاوه بر مجموعه‌ای از ویژگی‌های عمومی که تمام دانشجویان باید داشته باشند، از جمله تلاش برای تحصیل علم و خودسازی، شامل روحیه مجاهدت و جهادگری نیز هست که باید در دانشجوی تراز انقلاب اسلامی موج بزند.

وی ادامه داد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در کسب علم و خودسازی معنوی جهادگرانه عمل می‌کند و مجاهد میدان است، از جمله در تحصیل علم، به منویات مقام معظم رهبری که سال‌هاست بر حوزه جنبش نرم‌افزاری و جنبش تولید علم تأکید دارند، دغدغه‌مند است.

نوروزی با بیان اینکه به مقوله تولید علم در حوزه علوم دینی و اسلامی و به طور کلی، علوم انسانی، توجه نشده است، تأکید کرد: جا دارد که دانشجوی تراز انقلاب در این حوزه ورود داشته باشد و تولید علم در این عرصه را که اساسی‌ترین نیاز جامعه امروز است، محقق کند، پس تحول در زمینه علوم انسانی وظیفه دانشجوی تراز انقلاب است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشجو به تنهایی می‌تواند برای تولید علم کاری از پیش ببرد، تصریح کرد: تولید علم امری است که از یک مجموعه بر می‌آید، مجموعه‌ای متشکل از دانشجو و استاد، اما نباید فراموش کرد که اصلی‌ترین سهم تولید علم به دانشجو مربوط است پس پژوهش‌ها و پیشرفت‌های علمی را نمی‌توان تمام و کمال به استاد منسوب دانست.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: دانشجو به دلیل توان، انگیزه و خلاقیت نقش به مراتب پررنگ‌تری در تولید علم دارد، همچنان که این موضوع در تمام فعالیت‌های علمی که تا کنون در کشور انجام شده، مشهود است، لذا دانشجو می‌تواند در یک هم‌افزایی با اساتید، قدم‌های بزرگی بردارد و در راستای تولید علم کارهای بزرگی انجام دهد.

نوروزی در ادامه با تأکید بر اینکه در راه کسب و تولید علم آفت‌هایی نیز متوجه دانشجویان است، گفت: یکی از آفت‌هایی که دامن دانشجویان نخبه انقلابی را می‌گیرد، غرق شدن آن‌ها در کارهای تشکیلاتی و فعالیت‌ها است تا جایی که بعضاً از مقوله کار علمی غفلت می‌کنند و از بایستگی‌های درون‌دانشگاهی مبنی بر کسب علم باز می‌مانند.

وی با اشاره به اهمیت علم، بیان کرد: جایگاه علم جایگاه تمدن است و اگر بخواهیم به افق تمدن اسلامی دست یابیم چاره‌ای جز پیش‌روی از دریچه علم نیست، علم جامعه را متحول می‌کند و بر افق پیشرفت و توسعه می‌نشاند.

این کارشناس مسائل سیاسی در استان در ادامه تأکید کرد: کشور ما انقلاب بی‌نظیری را تجربه کرده است که همواره مورد هجمه بیگانگان نظام سلطه قرار دارد و آماج تبلیغات سوء در جهان علیه آن وجود داشته است، پس می‌طلبد که دانشجوی تراز انقلاب فردی بینا در عرصه نظام جامعه، منطقه و بین‌الملل باشد و نه آنکه خودش را صرفاً در حیطه علم‌آموزی محدود و محصور کند.

نوروزی تصریح کرد: دانشجوی تراز انقلاب نباید غرق در نخبگی علمی شود چرا که تحصیل و تولید علم یک پایه دانشجوی تراز است که باید در اختیار جامعه و در راستای خدمت به آن قرار بگیرد یعنی دانشجو در قبال مسائل جامعه احساس مسئولیت کند.

وی با اشاره به لزوم برخورداری دانشجوی تراز انقلاب از درک راهبردی، تصریح کرد: دانشجو باید متوجه باشد که شرایط کشور ما خطیر است و دانشجویان باید در آن نقش‌آفرینی داشته باشند و در قبال سلامت اقتصادی، معیشت، سلامت فکر و اندیشه جامعه مسئولانه و فعالانه دغدغه‌مند باشند و مطالبه‌گری کنند، پس دانشجوی تراز انقلاب، مطالبه‌گر است، آرام نمی‌گیرد، حرکت می‌کند، فریاد می‌زند و تحول می‌آفریند نظیر حرکتی که دانشجویان انقلابی در شانزدهم آذر ماه سال ۳۲ در دانشگاه تهران خلق کردند و زمینه‌ساز انقلاب شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد تأکید کرد: دانشجوی تراز انقلاب اسلامی در تثبیت نظام اسلامی و پیشرفت آن دخیل است، پس دانشجوی بی‌تفاوت نمی‌تواند در تراز انقلاب باشد حتی اگر دانشجوی نخبه‌ای باشد، چرا که مبادرت به کسب و تولید علم و نیز مداخله‌گری و حس مسئولیت در قبال مسائل جامعه دو بال پرواز و پیشرفت دانشجوی تراز انقلاب اسلامی هستند که یکی بدون دیگری معنا ندارد.

نوروزی در تشریح موانع پیش‌روی دانشجوی تراز انقلاب، گفت: موانع همواره وجود دارند که بخشی از آن، موانع ساختاری برخاسته از فضای عمومی نظام آموزش عالی کشور است از جمله اینکه متأسفانه بسیاری از دانشجویان انگیزش لازم را برای پیشرفت در دانشگاه پیدا نمی‌کنند و این مشکلات ساختاری موانع متعددی راپیش پای آن‌ها ایجاد می‌کند، پس مشکلاتی متوجه تولید علم است و به حوزه علوم انسانی توجه لازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: بخشی از موانع نیز موانع فرهنگی هستند که همیشه بوده و هستند و البته تا حدودی می‌توان این موانع را از پیش روی دانشجویان برداشت، از جمله اینکه جامعه همواره در مقابل حرکت‌های نقش‌آفرین دانشجو مقاومت کرده است.

اما دانشجو همچنان که در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش‌آفرین اصلی بوده است، در تحولات مثبت جامعه نیز می‌تواند ورود پیدا کند و نقش مهمی ایفا کند.

انتهای پیام
captcha