هجوم ژن‌های خوب به بهارستان؛ آریستوکراسی علیه مردم‌سالاری
کد خبر: 3863044
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۷
یادداشت وارده/

هجوم ژن‌های خوب به بهارستان؛ آریستوکراسی علیه مردم‌سالاری

گروه سیاسی ــ‌ ثبت‌نام ژن‌های خوب در انتخابات مجلس شورای اسلامی به لحاظ قانونی منعی ندارد اما ایراد اصلی آن است که عده‌ای به واسطه نسبت نسبی یا سببی با اصحاب قدرت تصور می‌کنند که می‌توانند قدرت را به ارث ببرند و این مسئله تداعی‌گر «آریستوکراسی» یا «اشراف‌سالاری» است و اینجا مردم به مثابه بازیگران اصلی می‌توانند با حضور هوشمندانه به حفظ و استمرار مردم‌سالاری در برابر آریستوکراسی کمک کنند.

هجوم ژن‌های خوب به بهارستان؛ آریستوکراسی علیه مردمسالاریژن‌های خوب همانند همه به موجب قانون حق شرکت در انتخابات به عنوان نامزد یا رأی‌دهنده را دارند و هیچ ایرادی به این امر نیست، اما متأسفانه حضور آنها تداعی‌گر نظام آریستوکراسی در جامعه است. آریستوکراسی به معنای برتری اشخاص بر اساس وراثت و شرف خونی و در عرصه حکومتداری به حکومت اشراف تعبیر می‌شود.

انتخابات مجلس همانند انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصت خوبی برای نهادینه کردن گردش نخبگان در یکی از مهمترین ارکان حاکمیت است و نباید تبدیل به ابزاری برای چرخش قدرت از صاحبان قدرت به وارثان قدرت شود. اما آریستوکرات‌ها صرفاً به خاطر وابستگی نسبی و خویشاوندی با اصحاب قدرت، تلاش دارند قدرت را از بزرگان ایل و طایفه خود به چرخش درآورده و قدرت آنها را به میراث ببرند.

ظهور آریستوکرات‌ها بیش از پیش افراد متخصص و کاردان را از ورود به کارزار انتخابات منصرف کرده و میدان را برای قدرت‌نمایی وارثان اصحاب سیاست فراهم خواهد کرد. تمام تلاش‌ها برای نهادینه کردن مردمسالاری و برقراری نظام‌های مردمسالار برچیده شدن حکومت‌های موروثی و رویکردهای وراثتی به قدرت است. وگرنه هیچ منع قانونی برای ورود این وارثین به عرصه سیاست نمی‌توان ایجاد کرد.

اینجاست که مردم می‌توانند به مثابه بازیگر نقش اصلی وارد عمل شوند و با حضور و رأی خود چنین رویکردهایی را نفی و طرد کنند. امید است که مردم به جای تمایل و علاقه برای مشخص شدن جایگاه و وزن سرنوشت سیاسی چهره‌ها و آریستوکرات‌ها، به سرنوشت خود، شهرها و جامعه بیشتر بها داده و عرصه را برای ترغیب و تشویق افراد شایسته و متخصص به میدان سیاست فراهم آورند.

در نهایت باید گفت چه ژن‌های خوب در انتخابات حضور پیدا کنند یا نه این مردم هستند که نقش تعیین‌کننده دارند. همانطور که امام خمینی(ره) نیز فرمودند «انتخابات دست مردم است و به همین دلیل، تمام مسئولیت به عهدۀ ملت می‌باشد و همان طور که یک مجتهد در سرنوشت خودش باید دخالت کند یک دانشجوی جوان هم باید در سرنوشت خودش دخالت کند. انتخابات نه در انحصار روحانیون است و نه در انحصار احزاب.»

رحمت مهدوی

دانش‌آموخته علوم سیاسی

انتهای پیام
captcha