مقررات مطرح در کتاب مقررات شهرسازی ویژه معلولان چیست
کد خبر: 3863460
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۴

مقررات مطرح در کتاب مقررات شهرسازی ویژه معلولان چیست

گروه جامعه ــ رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور از اضافه کردن دستورالعمل‌های جدید به کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه معلولان جسمی ــ حرکتی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که مقررات مطرح در ساختمان‌های جدید رعایت شود.

ابراهیم کاظمی مومن سرایی، رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ از تهیه و تصویب ویرایش سوم کتاب ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ویژه معلولان جسمی ــ حرکتی خبر داد.

وی با بیان اینکه کتاب مجموعه ضوابط و مقررات معماری و شهرسازی مصوبه دی ماه سال 78 شورای عالی شهرسازی و معماری ایران به عنوان مرجع عالی جامعه مهندسی درباره مناسب‌سازی محیط و اماکن عمومی بود، اما مغفول مانده است، تصریح کرد: براساس بند 9 مصوبه جلسه چهارم ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور، اصلاح این کتاب در دستور کار کمیته فنی و تحقیقاتی قرار گرفت و آبان سال جاری با پیگیری‌های این دبیرخانه در دوازدهمین جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران تصویب شد.

مومن سرایی اظهار کرد: در بازنگری ضوابط موجود باید به نقش تأثیرگذار مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی، وزارت راه و شهرسازی در به‌روزرسانی اطلاعات و رفع ابهامات و نواقص جهت اصلاح و بازنگری ویرایش دوم اشاره کرد.

وی در خصوص مواردی که به این کتاب اضافه شده است، ابراز کرد: تعیین اختلاف ارتفاع در فضای شهری، چراغ راهنمایی، ایستگاه اتوبوس و بی‌آرتی، مترو، تاکسی، علائم و نورپردازی، سرویس بهداشتی عمومی، پله‌برقی و پیاده‌رو متحرک، اتاق دوستدار مادر و کودک، نورپردازی و اماکن ورزشی، مراکز مذهبی و مساجد، مراکز فرهنگی و پایانه‌های حمل و نقل، ساختمان‌های آموزشی و بوستان‌ها و زمین‌های بازی، ساختمان‌های تاریخی، پناهگاه و اسکان اضطراری از مواردی است که به این کتاب اضافه شده است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور نکته حائز اهمیت در این بازنگری را علاوه بر توجه به معلولان جسمی ــ حرکتی، توجه به دیگر معلولیت‌ها اعلام کرد و گفت: امیدواریم با به‌روزرسانی این مهم شاهد رعایت کامل ضوابط مناسب‌سازی در ساختمان‌های جدید‌الاحداث و ساختمان‌هایی که مناسب‌سازی می‌شوند باشیم.

انتهای پیام
captcha