4 نکته از 4 نشست رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با کارشناسان
کد خبر: 3864180
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۹

4 نکته از 4 نشست رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با کارشناسان

گروه مسابقات ــ سخنان رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست‌های چهارگانه با فعالان قرآنی بوی تغییر می‌داد. او با اینکه به این نتیجه رسیده که سبک فعلی برگزاری مسابقات مورد وفاق جامعه قرآنی نیست، اما براساس یک استراتژی، مهلت یک‌ساله برای تغییرات خواسته است.

چهار نکته از چهار نشست رئیس مرکز امور قرآنی اوقاف با فعالان قرآنی

به گزارش ایکنا؛ هفته گذشته مهدی قره‌شیخلو، قاری حائز رتبه در مسابقات بین‌المللی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و با سابقه ریاست 10ساله، که اکنون رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه است، چهار نشست به ترتیب با بانوان فعال قرآنی، قاریان و حافظان جوان، اساتید پیشکسوت و داوران و همچنین عوامل اجرایی مسابقات و گروه‌های تواشیح برگزار کرد تا از این طریق بیشتر از گذشته با آرا و نظرات آنها آشنا شود و هم در صورت کاربردی بودن این آرا آنها را همچون تابلویی در مسیر آینده مسابقات قرآن و دیگر برنامه‌های مرکز امور قرآنی به کار گیرد و در نگارش آئین‌نامه‌های جدید که احتمال می‌رود از ۱۴۰۰ به بعد طراحی شود، قرار دهد. با یک بار مطالعه مطالب مطرح شده در این سلسله نشست‌ها، نکاتی به ذهن می‌رسد که در این گزارش به چهار نکته اشاره شده است.

1 – هر چند که صفر تا صد جلساتی از این دست در هر صنفی صرفاً مطالب کاربردی با قابلیت اجرایی‌سازی نیست و گاهی ممکن است حرف‌هایی شنیده شود که بی‌ربط به موضوع جلسه باشد و حتی از حوصله برگزارکنندگان جلسه نیز خارج باشد، اما مطمئناً افرادی که در چنین جلساتی حضور می‌یابند و در جایگاه کارشناس قرار می‌گیرند تا ایده و نظری برای ارتقا فعالیت‌ها ارائه دهند، باید آشنایی کامل با آیین‌نامه‌ها مسابقات،‌ آخرین به‌روزرسانی‌های آنها و بسیاری موارد دیگر از این دست داشته باشند.

در جلسات اخیر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با فعالان قرآنی اما تعداد کمی بودند که به سختی از نام مرکزی که برگزارکننده مسابقات است، اطلاع داشتند و برخی هم اطلاع نداشتند که قره‌شیخلو در جایگاه دیگری غیر از سازمان دارالقرآن الکریم از آنها دعوت به عمل آورده است! مطمئناً کارشناس قرآنی که داعیه ارائه نظرات کارشناسی دارد و تا این حد از جریان اتفاقات و رخدادهای قرآنی به دور باشد، نمی‌تواند کمکی در راستای ارتقا مسابقات قرآن داشته باشد و لذا گلایه‌های چنین کارشناسی در زمینه نادیده گرفته شدن نظراتش پذیرفتنی نخواهد بود.

2 - موضوعی که در این نشست‌ها بیشتر از دیگر مباحث مورد تأکید برخی مدعوین قرار گرفت و جای پرداخت بسیار بیشتری دارد، توجه و رسیدگی‌های مادی از سوی مسئولان است. شاید شنیدن این درخواست‌‌ها از سوی افرادی که تازه پا به این عرصه گذاشته‌اند و هنوز در ابتدای راه هستند به حساب اقتضای جوانی آنها گذاشته شود، اما اگر چنین مباحثی از سوی افرادی که سال‌ها در این عرصه فعالیت داشته و شاگردان زیادی را تربیت کرده‌اند، مطرح شود، موضوع تغییر خواهد کرد.

در اینکه این روزها بحث معیشت و وضعیت اقتصادی به تنها دغدغه مردم تبدیل شده شکی نیست و اما حقیقت امر این است که از چهره‌های قرآنی انتظاری بیشتر از این می‌رود که بخش زیادی از زمان خود در یک جلسه هم‌اندیشی را به موضوعات مادی و بحث معیشت و ... اختصاص دهد. اگر افراد فعال در عرصه قرآنی به فکر ترویج گفتمان قرآنی و عبور از ظاهر آن نباشند و این دغدغه جای خود را به مباحث مادی بدهد، چه انتظاری از دیگرانی که آشنایی کمتری با مباحث قرآنی دارند، می‌توان داشت. مدرسی که خود را درگیر این می‌بیند چگونه می‌خواهد به شاگردانش بیاموزد تا برای مادیات وارد عرصه فعالیت‌های قرآنی نشوند. به احتمال زیاد همین افراد حدیث «مَنْ أَصْلَحَ أَمْرَ آخِرَتِهِ أَصْلَحَ اللَّهُ لَهُ أَمْرَ دُنْيَاهُ» را شنیده‌اند. این موضوع تحلیل‌های بسیار زیادی را می‌طلبد که البته جای آن در این نوشتار نیست.

3 – قبل از برگزاری این نشست‌ها، سوالات زیادی در بین فعالان قرآنی و دنبال‌کنندگان مسابقات قرآن در کشور شکل گرفته بود که البته برگزاری این نشست‌ها به برخی از آنها پاسخ داد، مهم‌‌ترین سوال البته تغییرات در مسابقات سراسری قرآن است، مسابقاتی که دو سال از ایجاد تغییرات بنیادین در آن گذشته و به احتمال زیاد تا سال 1400 نیز همچنان بر این پاشنه خواهد چرخید.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اگرچه در این جلسه به صورت ضمنی اعلام کرد که تا سال 1400 نباید منتظر تغییر در سبک و شیوه برگزاری مسابقات بود، اما حرف‌های او در تمامی نشست‌ها بوی تغییر می‌داد، او با اینکه به این نتیجه رسیده است که سبک فعلی برگزاری مسابقات آن چیزی نیست که بسیاری از فعالان قرآنی می‌خواهند، اما یک سال فرصت برای برگزاری به این سبک و قرار گرفتن در بطن کار را به عنوان فرصت خود قرار داده است.

4 – کسانی که با مدیریت مهدی قره‌شیخلو در سازمان دارالقرآن الکریم آشنایی دارند به یاد می‌آوردند که او در ابتدای حضور خود در آن سازمان نیز چنین نشست‌هایی را با فعالان قرآنی برگزار کرد و تکرار این رویه نشان می‌دهد که از آن شیوه کمک‌های خوبی گرفته است که در جایگاه جدید دوباره آن را تکرار کرده است. با تمام این تفاسیر باید منتظر ماند و دید چه میزان از مطالب مطرح شده در این نشست‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و چه میزان از آنها در کمیته‌ها و کارگروه‌های فرعی ستاد عالی مسابقات با اقبال مواجه می‌شود.

اینکه چه میزان از مطالب مطرح شده در این نشست‌ها باب میل رئیس جدید مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بوده و برای او تازگی داشته یا تاکنون با آنها مواجه نشده است، مشخص نیست، اما آنچه برای نگارنده بیش از هر چیز دیگری مشخص است و حتی برخی از کارشناسان نیز با خبرنگار ایکنا مطرح کردند این است که در این نشست‌ها ایده تازه و بکری که برای فعالان این عرصه تازگی داشته باشد، مطرح نشد! این نمی‌تواند یکی از نشانه‌های به‌روز نبودن و به دور از مطالعه بودن باشد؟

انتهای پیام
captcha